logo

سه شنبه, 21 بهمن 1393 13:25

سکونت شهردار یزد در یک خانه تاریخی

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

محمدمهدی شرافت در جمع خبرنگاران از تلاش برای بازگرداندن زندگی به بافت تاریخی خبر داد و گفت: در نظر داریم مسئولان شهر را در این بافت ساکن کنیم. در همین راستا با پایان یافتن مرمت یک خانه تاریخی، شهردار یزد در بافت تاریخی ساکن می‎‎شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از سکونت شهردار یزد در یکی از خانه‌های ‎‎تاریخی این بافت خبر داد.

به گزارش صما به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، محمدمهدی شرافت در جمع خبرنگاران از تلاش برای بازگرداندن زندگی به بافت تاریخی خبر داد و گفت: در نظر داریم مسئولان شهر را در این بافت ساکن کنیم. در همین راستا با پایان یافتن مرمت یک خانه تاریخی، شهردار یزد در بافت تاریخی ساکن می‎‎شود.

شرافت درباره وضعیت اراضی مخروبه و رها شده در بافت تاریخی که بعضاً به زباله‎‎دانی تبدیل شده‏‏‌اند، تصریح کرد: طرح جامع حفاظت بافت تاریخی می‌‏‏توانست تکلیف این زمین‏‏ها را مشخص کند. متاسفانه به دلیل برخی اشکالات موجود در طرح و اینکه تداوم آن چیزی از بافت تاریخی باقی نمی‎‎گذاشت، اجرای آن متوقف شد. بر اساس طرح جامع حفاظت از بافت تاریخی، زمین‏‏های رها شده به پارکینگ و کوچه‏‏‌های بافت تاریخی تعریض می‎‎شدند ولی میراث فرهنگی با اینکه تمام زمین‏‏های رها شده پارکینگ شود، به شدت مخالف است.

وی درباره سرانجام طرح امامزاده جعفر(ع) اظهار کرد: این طرح مورد تایید میراث فرهنگی نبود، زیرا عناصر لازم در آن دیده نشده بود لذا در کمیسیون ماده پنج، متوقف و تقاضا شد که طراح و مشاور دارای صلاحیت در این رابطه به کار گرفته شوند. به محض تحویل طرح جدید، آن را بررسی خواهیم کرد. البته از وضعیت موجود رضایت نداریم چرا که تا قبل از این در برخی خانه‎‎های این منطقه زندگی جریان داشت.

شرافت با اشاره به توفیقات اخیر استان یزد در حوزه گردشگری تصریح کرد: میزبانی استان یزد در سال 2017 میلادی به عنوان شهر خلاق گردشگری از سوی سازمان همکاری‎‎های اسلامی(OIC) یکی از این توفیقات بوده که به همین منظور باید از اکنون خود را برای این فرصت پیش رو آماده کنیم.

وی از معرفی یزد به سازمان یونسکو در سال 2016 میلادی به منظور ثبت جهانی بافت تاریخی شهر خبر داد و افزود: شهرستان میبد برای سال 2015 میلادی به عنوان شهر خلاق صنایع دستی و گردشگری معرفی خواهد شد.

 شرافت با اشاره به افتخارآفرینی انجمن راهنمایان گردشگری کشورمان که نیمی از آنها را راهنمایان یزدی تشکیل می‏‏‌دادند، کسب میزبانی کنوانسیون راهنمایان گردشگری 2017 در ایران را یادآور شد و گفت: اخیراً استان یزد موفق به کسب سومین جایزه از مجموع چهار جایزه عالی یونسکو به کشورمان برای مرمت ارگ سر یزد شد.

این مقام مسئول با اشاره به معرفی سال 1395 به نام سال خوشامدگویی به یزد، از اجرای طرح "حسینیه تا حسینیه" از مجموعه امیرچخماق تا میدان سید مصطفی خمینی(بعثت) خبر داد و گفت: این طرح به عنوان یکی از پیش نیازهای این سال با همکاری شهرداری در قالب بدنه‌‏‏سازی و کف‏‏‌سازی خیابان قیام با جدیت دنبال می‏‏‌شود.

وی از برنامه‏‏‌های وی‍‍ژه نوروز امسال به اجرای طرح یزدگردی اشاره کرد و گفت: اجرای این برنامه که نیازمند مشارکت شهرداری برای ایجاد بستر گردشگری برای مردم یزد است، در نوروز امسال پررنگ‏‏تر اجرا می‌شود.

مصطفی فاطمی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان با اشاره به رتبه دوم استان یزد در رابطه با جذب گردشگر خارجی در کشور و متوسط اقامت سه روزه گردشگران در یزد، وضعیت زیرساخت‎‎های گردشگری در استان را جوابگوی این میزان گردشگر ندانست.

وی، تعداد تخت‎‎های فعال اقامتی استان را 3555 تخت اعلام کرد و گفت: برخی تورهای گردشگری چند استان نزدیک به یکدیگر را به عنوان مقصد گردشگران خود انتخاب می‌کنند و در سالهای اخیر بارها تورها به دلیل نبود تخت خالی در استان سفر گردشگران خود به یزد و استان‎‎های مجاور را لغو کرده‎‎اند.

فاطمی، روند رو به رشد گردشگری در استان یزد را شتابزده اعلام کرد و گفت: استان یزد گام‏‏های بلندی در این زمینه برداشته اما در بخش زیرساخت‏‏های گردشگری متناسب با این رشد، توسعه نداشته‎‌ایم و لذا در ایام اوج سفرها به استان یزد با کمبود محل اقامت گردشگران مواجه خواهیم بود.

وی از ایجاد مراکز دائمی اطلاع‌رسانی گردشگری در فرودگاه شهید صدوقی یزد، مجموعه امیرچخماق، مسجد جامع و مدرسه ضیائیه خبر داد و گفت: به زودی چهار مرکز دیگر در ایستگاه راه‏‏‌آهن یزد، مقابل آتشکده زرتشتیان، ورودی‏‏‌های شمالی و جنوبی شهر یزد به این تعداد افزوده خواهد شد.

خواندن 185 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.