logo

دوشنبه, 13 بهمن 1393 12:53

شهری که دیگر شهر نیست، یک کارگاه ساختمانی است

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

هر از چند گاهی خبر حفر تونل و دو طبقه شدن بزرگراهی به گوش می رسد تا «کارگاه بزرگ عمرانی» مورد نظر روی تعطیلی به خود نبیند. آنچه که در این میان مغفول است شهروندان هستند. کسانی که قرار است در یک شهر زندگی کنند و نه در یک «کارگاه بزرگ عمرانی»

محمدباقر قالیباف در گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو و علیرضا جاوید مشاور شهرسازی محمدباقر قالیباف در مناظره روز جمعه که از شبکه یک سیما پخش در دفاع از عملکرد شهرداری با افتخار اظهار داشتند که «هم اکنون تهران به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است.» نتیجه نگاه مدیرانی این چنینی،  به شهر و شهرسازی باعث وضعیت امروز شهر تهران شده است. شهری که جای جای آن در حال گودبرداری های عمیق است. جرثقیل های برجی با خیال راحت بر فراز سر شهروندان و خانه های آنها در حال انجام عملیات ساختمانی و به اصطلاح عمرانی هستند.

هر از چند گاهی خبر حفر تونل و دو طبقه شدن بزرگراهی به گوش می رسد تا «کارگاه بزرگ عمرانی» مورد نظر  روی تعطیلی به خود نبیند. آنچه که در این میان مغفول است شهروندان هستند. کسانی که قرار است در یک شهر زندگی کنند و نه در یک «کارگاه بزرگ عمرانی»!

شهر محل آرامش و امنیت و برخوداری از حقوق شهروندی است ولی امروز وضعیت تهران به گونه ای است که دیگر نمی توان به آن عنوان «شهر» داد.

به نظر می رسد در این وضعیت آقای قالیباف نیز بیش از آنکه «شهر» «دار» تهران باشد مدیر «کارگاه بزرگ عمرانی» تهران است.

نگاه کارگاهی به شهر تهران ، این روزها گریبان یکی از زیباترین خیابان های تهران را به سختی گرفت. این خیابان که بخش انتهایی خیابان 18 کیلومتری ولیعصر محسوب می شود میدان تجریش را به مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد متصل می کند. این خیابان با عرض نسبتا کم و درختان چنار بلندقامت آن یکی از زیباترین خیابان ایران و حتی جهان است. (البته دیگر باید بگوییم بود!) این خیابان این روزها حال و روز خوشی ندارد. چند سالی است که باغ 11 هزار متری گیاهی که بخش بزرگی از ضلع غربی این خیابان را تشکیل می داد بی رحمانه تخریب شد و این پهنه یک هکتاری در برابر چشمان بهت زده اهالی به یک «کارگاه بزرگ عمرانی» تبدیل شد. ماشین آلات عظیم ساختمانی به کار گرفته شدند تا گودی 31 متری در جای درختان قلع و قمع شده پایین رود.

بعد از تخریب غیرقانونی باغ ده هزار متری گیاهی و ساخت مجتمع عظیم تجاری مدیریت شهری  در راستای سیاست تبدیل تهران به کارگاه بزرگ عمرانی و تخریب تمام تنفس گاه های آن مجوز ساخت دو مجتمع تجاری دیگر در این خیابان کم عرض و در حریم کاخ سعدآباد را صادر کرد. با صدور این دو مجوز سیاست تبدیل تهران به «کارگاه بزرگ عمرانی» در خیابان سعدآّباد جان تازه ای گرفت و کمپرسورهای پرقدرت و بیل های مکانیکی عظیم الجثه برای تخریب خانه های این خیابان و حفر گودهای عمیق 20 متری و بیشتر وارد عمل شدند.

باغ گیاهی و پروژه های ساختمانی مذکور در این گزارش همه در پهنه M211 با کاربری مختلط با غلبه خدمات به ویژه فرهنگی و هنری. آنچه که در عمل ساخته می شود مجتمع های تجاری و فقط تجاری است!! باید دلخوش باشیم که شهر بر طبق طرح تفصیلی ساخته می شود.!

حال جای سوال است که مردم تهران وقتی که زیباترین باغات شهرشان را سوداگران تخریب می کنند و در شلوغ ترین میادین شهر مجتمع های عظیم تجاری به پا می کنند برای تنفس باید به کجا پناه ببرند؟؟ و شاید دانش آموزان تیزهوش مدرسه علامه حلی که هم اکنون مدرسه شان در وسط «کارگاه بزرگ عمرانی» خیابان سعدآباد قرار گرفته پاسخی برای این پرسش ها پیدا کنند.
 
خواندن 294 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.