logo

یکشنبه, 12 بهمن 1393 13:03

تهدید حریم منظری «کاخ صاحبقرانیه» توسط «پروژه اطلس مال»

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
ساخت یک مجتمع تجاری بلندمرتبه در نزدیکی مجموعه کاخ‌های نیاوران، حریم منظری این بنای تاریخی را تهدید می‌کند.
تهدید حریم منظری «کاخ صاحبقرانیه» توسط «پروژه اطلس مال»
به تازگی عملیات ساخت یک مجتمع تجاری عظیم و بلند روبه‌روی پارک نیاوران تهران با تبلیغات فراوان شروع شده است که با توجه به بلندی سازه این مجتمع و نمایان بودن آن از داخل مجموعه کاخ‌های نیاوران به نظر می‌رسد حریم منظری این کاخ تاریخی با تکمیل این پروژه خدشه‌دار شود.

سپیده سیروس‌نیا، معاون میراث فرهنگی شهر تهران در این‌باره به ثبت بودن حریم کاخ نیاوران در فهرست آثار ملی اشاره کرد و گفت: «مجموعه کاخ نیاوران دارای حریم ثبتی است و هرگونه ساخت‌ و ساز در حوزه این حریم مقررات ویژه‌ای دارد.»

او در پاسخ به اینکه مجتمع تجاری در حال ساخت به‌طور کامل در منظره کاخ تاریخی صاحبقرانیه تاثیر گذاشته است، گفت: «محل ساخت این مجتمع خارج از حریم کاخ نیاوران است و با توجه به خارج بودن این مجتمع از حریم، استعلامی از این سازمان توسط شهرداری گرفته نشده اما موضوع ارتفاع این مجتمع تجاری و احتمال خدشه‌دار شدن حریم منظری کاخ نیاوران قابل بررسی است.»

کاخ تاریخی صاحبقرانیه در مجموعه کاخ‌های نیاوران واقع شده و به علت مطالعات آسیب‌شناسی بنا فعلا و چنانچه اعلام شده «تا اطلاع ثانوی» تعطیل است اما سازه‌های مجتمع تجاری در حال ساخت به‌طور کامل در منظره پنجره‌های جنوبی این کاخ دیده می‌شود و تکمیل این مجتمع تجاری نمای این کاخ را خدشه‌دار می‌کند.

همچنین سازه‌های این مجتمع تجاری در حال ساخت از روبه‌روی کاخ اصلی نیاوران و از پنجره‌های این بنای تاریخی نمایان است.

براساس ضوابط ساخت‌ و ساز در حریم آثار تاریخی، مالکان تنها مجاز به ساخت بناها با شرایطی هستند که چشم‌انداز و حریم آسمانی بنای تاریخی را مخدوش نکند.

تجربه سال‌های گذشته نشان داده است، بی‌توجهی شهرداری‌ها به صدور مجوز ساخت‌وساز در حریم بناهای تاریخی، مشکلات عمده‌ای را در ادامه کار ایجاد کرده است.

شکسته شدن حریم منظری بناهای تاریخی یکی از مشکلات رایج این بناها در شهرهای بزرگ است که جلوگیری از آن نیازمند هماهنگی سازمان‌های مربوطه حین ارائه مجوز ساخت است.
 
خواندن 376 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.