logo

سه شنبه, 07 بهمن 1393 12:43

30درصد از پروژه های ساختمانی بدون کنترل ساخته می شود

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: ۳۰ درصد از ساختمان سازی که سرمایه کشور محسوب می شود بدون کنترل ساخته می شود که امیدوارم برعوامل موثر در کیفیت و نیروی انسانی آن کار شود.

به گزارش صما به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، فرخ حاج شیخ الاسلامی در سمینار بازآموزی عوامل موثر در کیفیت اجرای سازه های بتنی اظهار کرد: با توجه به سرمایه‌های زیادی که در ساخت ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و پروژه‌های غیر عمرانی می‌شود در سال ۷۴ قانونی تحت عنوان قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تدوین شد و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و سازمان از سال ۷۴ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد: با ابلاغ قوانین تحولی که انتظار می رفت به وجود نیامد زیرا زیرساخت های لازم فراهم نبود و همچنین دستگاه های دیگر با سازمان نظام مهندسی ساختمان همکاری نداشتند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با بیان اینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد سرمایه‌های کشور در بخش ساخت و ساز هزینه می‌شود عنوان کرد: با توجه به سرمایه گذاری که در این بخش انجام می‌شود بنابراین لزوم کنترل و نظارت هوشمندانه در این بخش حس می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: آنچه امروز در ساخت و سازهای شهری انجام می شود دست واسطه ها است و عده ای انبوه ساز و پیمانکار ساختمان ها را می سازند و در اختیار مردم قرار می دهند، این افراد باید در برابر ساختی که انجام می دهد مسئول باشد در حالی که در نظارت ها کمتر به این موضوع توجه می شود و در دعاوی های به وجود آمده ابتدا پای ناظر در میان است.

شیخ الاسلامی افزود: آن چیزی که در رابطه با نظارت سازمان نظام مهندسی بر ساخت و ساز تعریف شده به صورت واضح بیان نشده که نظارت مقیم یا عالیه است، در قوانین و مقررات ماده ۱۰۰ تبصره۷،  نظارت را مستمر دیده است اما ما استمراری در قوانین و مقررات نمی بینیم و نظارت قابل قبول برای ما، نظارت مقیم است.

وی با بیان اینکه تعریف برای ما، نظارت بازبینی است که نمی تواند کیفیت ساخت و ساز را تضمین کند عنوان کرد: در قوانین نقص وجود دارد و باعث شده کیفیت ساخت و ساز پایین بیاید و ناظران هم خود را موظف نمی دانند که روی کار زمان بگذارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از سرمایه کشور بدون کنترل ساخته می شود اذعان کرد: امیدوارم روی عوامل موثر بر کیفیت قوانین و نیروی انسانی کار شود.

همچنین در این سمینار منوچهر رحمانی، مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان، اظهار کرد: تمام شقوق حمل و نقل از قبیل هفت بندر فعال و مستعد، فرودگاه هایی با مقام چهارم از نظر جابجایی مسافر در کشور، ۱۰ درصد ریل اصلی کشور در استان خوزستان وجود دارد.

وی به حمل و نقل و ترانزیت کالا در خوزستان اشاره کرد و ادامه داد: در عرصه جاده سازی، ساخت پل و… در استان خوزستان کارهای بزرگی انجام شده است که نشان می دهد ما در عرصه صنعت کشور حرفی برای گفتن داریم.

رحمانی اضافه کرد: در کنار این مزایا پروژه هایی در استان می بینیم که نشان می دهد ما باید زنگ خطر را برای خود به صدا دربیاوریم به عنوان مثال جاده امیدیه به ماهشهر از نظر برنامه ریزی، نظام مند بودن و کیفیت جای سوال دارد.

مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان گفت: حدود ۱۵ هزار مهندس و کارشناس زبردست در خوزستان کار می کنند که ما مدیران میانی در ایجاد انگیزه، آموزش و هدایت سریع و صریح آن ها باید تلاش کنیم.

به گزارش  صما به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، سمینار یک روزه بازآموزی عوامل موثر در کیفیت اجرای سازه های بتنی پنجشنبه ، ۲ مهر ۹۳ در تالار مهر برگزار شد.

این سمینار با مشارکت سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان و شرکت کیمیا نشان تاک و انجمن بتن ایران در راستای خط مشی خود مبنی بر ترویج و توسعه ی فن آوری های ارتقای کیفیت سازه های بتنی در استان خوزستان، اقدام به برگزاری سمینار بازآموزی با عنوان “عوامل موثر در کیفیت اجرای سازه های بتنی” شامل مواد و مصالح، روش های اجرایی، نیروی انسانی و ماشین آلات کرد

خواندن 270 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.