logo

یکشنبه, 28 دی 1393 15:10

10 المان معماری معاصر كه هر خانه‌ای به آن نیاز دارد

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

در این دوران مدرن شكی نیست كه جنبش معاصر بر تمام جنبه‌های زندگی روزمره ما تاثیر گذاشته و هر روز بر این تاثیر افزوده می‌شود. از خودروهای ما، نحوه لباس پوشیدن ما، و تكنولوژی گرفته تا طراحی دکوراسیون داخلی و معماری ساختمان‌ها این تاثیرات مشخص است. بسیاری از افراد دو اصطلاح معاصر و مدرن را به جای هم به كار می‌برند و منظور آن‌ها از این كابرد شكستن قوانین و قواعد موجود در سبك‌های سنتی و وارد كردن مفاهیم جدید در طراحی و تفكر مدرن است.

contemporary-home-kitchen 10 المان معماری معاصر كه هر خانه‌ای به آن نیاز دارد - گروه مشاورین اثرپویش پارس

واژه مدرن هم‌چنین می‌تواند به یك دوره زمانی از یك سبك طراحی از دهه 1920 تا دهه 1950 اشاره كند. از وارد كردن نور طبیعی به فضاهای تاریك گرفته تا باز كردن نقشه‌های خانه و استفاده از مبلمانی با خطوط ساده و مینیمال در گرایش‌های معاصر جای دارد. در این مطلب قصد داریم 10 راه را به شما نشان دهیم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید معماری معاصر را وارد فضای داخلی زندگی خود كنید. سبكی كه این روزها خواسته یا ناخواسته در هر خانه‌ای ردپایش دیده می‌شود.

1.       نور را وارد فضای داخلی خانه خود كنید.

وقتی گرایش‌های مدرن و پست مدرن در دهه‌های 1920 تا 1960 در طراحی داخلی ظهور پیدا كردند تغییرات خاصی در طراحی داخلی خانه‌ها پیش آمد. دیگر در طراحی خانه‌ها از فضاهای تاریك سنتی كه اتاق‌های بسته با پنجره‌های كوچك داشتند خبری نبود. اتاق‌های تاریك و كوچك جای خود را به اتاق‌های بزرگ و پرنور دادند و همین جزئیات است كه شما می‌توانید از آن‌ها در طراحی خانه خود استفاده كنید. به همین دلیل نقشه‌ای را برای خانه خود انتخاب كنید كه از طریق كف پوش‌ها تا پنجره‌های شیشه‌ای، نورگیرها، لوله‌های خورشیدی نور طبیعی وارد خانه شما شود و هم‌چنین در فضاهای خصوصی خانه برای ایجاد نور بیش‌تر از شیشه‌های مات استفاده كنید.

comtemporary-home-modern-materials 10 المان معماری معاصر كه هر خانه‌ای به آن نیاز دارد - گروه مشاورین اثرپویش پارس

2.      از رنگ‌ها ماهرانه‌تر استفاده كرده و به دنبال رنگ‌هایی باشید كه واقعا به آن‌ها علاقه دارید.

از تنالیته‌های خنثی رنگ‌های خاكستری، قهوه‌ای، و سیاه و سفید برای كفپوش‌ها، مبلمان، روشنایی‌ها و بافت‌ها استفاده كنید. رنگ‌های معاصر باعث می‌شوند جزئیات موجود در وسایل خانه در فضا بدرخشند و از طرفی باعث می‌شوند تا طرح‌ها و بافت‌های استفاده شده در طراحی خانه به خوبی به چشم بیایند. این‌كه از رنگ‌های خنثی استفاده می‌كنید اصلا به این معنی نیست كه قرار است فضای داخلی خانه شما كسل‌كننده و ملال‌آور شود. برای مثال مبل‌های كنفی دارای رنگ خنثی هستند اما در عین حال بافت بسیار زیبا و دارند هستند و همین مسئله باعث می‌شود تا این مبل‌ها در فضا كاملا به چشم بیایند.

مواد و مصالح ارگانیک و طبیعی در معماری معاصر

3.     با استفاده از مواد و مصالح طبیعی می‌توان فضای داخلی و خارجی فوق‌العاده‌ زیبایی خلق كرد.

به جای این‌كه استفاده از مواد و مصالح طبیعی را فقط به مبلمان چوبی محدود می‌كنید، می‌توانید در طراحی معاصر خانه خود از مواد و مصالح ارگانیك و طبیعی در ایوان‌ بیرونی خانه و مبلمان چرمی در فضای داخلی خانه و هم‌چنین از اشیای تزئینی ساده در قسمت‌های مختلف خانه خود استفاده كنید. دوران معاصر در زندگی انسان حس و حال جدیدی در استفاده از مواد و مصالح طبیعی مانند چوب، سنگ، گیاه، ساج، كتان، پشم، و دیگر منسوجات زیبا در مبلمان مدرن به وجود آورده است. نباید فكر كرد كه استفاده از چنین مواد و مصالحی فقط در طراحی‌های کلاسیک خانه‌ها امكان‌پذیر است، بلكه با كمی دقت و توجه به جزئیات می‌توان از مواد و مصالح طبیعی به راحتی در فضاهای معاصر استفاده كرد.  

مبلمان مناسب در طراحی دکوراسیون داخلی معاصر

4.     شادی و ظرافت فضای آرامش‌بخش و راحت‌تری را وارد خانه معاصر شما می‌كند.

طراحان مبلمان شروع به طراحی و ساخت كاناپه‌ها، میزها، و مبلمانی برای خانه‌ها كرده‌اند كه فضای زندگی را آرامش‌بخش‌تر و خاص‌تر می‌كند. ترئینات سنگین و پف‌دار جای خود را به خطوط صاف و ساده داده‌اند و این مسئله حس و حالی سبك‌تر و غیررسمی‌تر به فضاهای زندگی معاصر اضافه كرده است. در طراحی معاصر مبل‌ها ارتفاع كم‌تری دارند تا بتوان راحت‌تر در آن‌ها نشست و به سطح زمین نزدیك‌تر بود. شما هم می‌توانید از این ایده‌ها در طراحی داخلی خانه معاصر خود استفاده كنید.

5.     عناصر طراحی معاصر- كف پوش‌های لخت با سطوح زیبا

دوران معاصر نه تنها در زندگی انسان مواد و مصالح جدیدی را وارد كرده است، بلكه با استفاده از خطوط مینیمال و استفاده كم‌تر از وسایل پف‌دار و پرتزئین حس و حالی آرامش‌بخش‌تر و متفاوت‌تر را وارد فضاهای زندگی انسان كرده است. كف پوش‌های لخت كه دارای سطوح بسیار زیبایی هستند، مانند چوب‌های سخت، سرامیك و كاشی‌های چینی، سنگ‌های تراورتن، و سنگ مرمر راه خود را به طراحی معاصر باز كرده‌اند و وارد فضای زندگی ما شده‌اند. استفاده از مواد و مصالح ارگانیك و طبیعی در طراحی معاصر اجباری و از عناصر حیاتی است. هم‌چنین استفاده از قالیچه و فرش احساس خوبی را هنگام راه رفتن در خانه ایجاد می‌كند و از نظر بصری با روح طراحی معاصر هماهنگ است، به ویژه در اتاق نشیمن و اتاق غذاخوری. هم‌چنین می‌توانید برای داشتن فضایی معاصرتر و خاص‌تر از كف پوش‌های طرح‌دار و زیبا استفاده كنید كه جلوه متفاوت و خاص‌تری به فضای زندگی شما می‌دهند.

contemporary-home-ideas-colors 10 المان معماری معاصر كه هر خانه‌ای به آن نیاز دارد - گروه مشاورین اثرپویش پارس

6.      با یك نقشه باز فضاهای داخلی خانه خود را باز و وسیع كنید.

خانه‌های معاصر به‌ گونه‌ای طراحی می‌شوند كه گویی همه فضاهای آن در یك قالب واحد و دارای ارتباط ارگانیكی با هم هستند و دیواری بین آن‌ها وجود ندارد. از اصطلاح «اتاق بزرگ» به این منظور استفاده می‌شود كه نشان دهد هیچ مرز و دیواری بین فضاهای مختلف خانه مثل آشپزخانه، اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری، و دیگر اتاق‌ها وجود ندارد. برای رسیدن به چنین فضایی یك نقشه باز گزینه ایده‌آلی است و در طراحی داخلی معاصر از آن بسیار زیاد استفاده می‌شود. این شیوه باعث می‌شود تا كل خانه دارای یك زیبایی‌شناسی واحد باشد و همه قسمت‌های خانه با هم ارتباط بصری داشته باشند.

7.     فضاهای بیرونی با خطوطی صاف و ساده

اگرچه وقتی در مورد تاثیرات گرایش معاصر بر معماری حرف می‌زنیم بیش‌تر توجه‌ها به طراحی و معماری داخلی جلب می‌شود، اما نباید جزئیات موجود در طراحی فضاهای بیرونی خانه‌ها را در طراحی معاصر فراموش كرد. در طراحی معاصر فضای بیرونی به اندازه‌ فضای داخلی مهم است. اكثر فضاهای بیرونی در طراحی معاصر فاقد تزئینات سنگینی هستند كه در ساختمان‌های كلاسیك و تاریخی از آن‌ها استفاده می‌شده است. این عناصر اكنون جای خود را به فرم‌های صاف و منحنی بسیار ساده داده‌اند. خط بام‌ها- پیش‌آمده و یا آویزان- عنصر بسیار خاص و منحصربه‌فردی در طراحی معاصر هستند و معمولا بسیار مسطح و صاف هستند. هم‌چنین در طراحی معاصر از مواد و مصالح در طراحی بیرونی خانه‌ها به گونه‌ای استفاده می‌شود كه خانه با محیط طبیعی پیرامون خود تركیب شده و با آن هماهنگی خوبی پیدا كنند. استفاده از پنجره‌هایی با طرح‌ها و شكل‌های خلاقانه سریعا چهره‌ای معاصر به خانه شما می‌بخشد.

contemporary-outdoor-home-ideas 10 المان معماری معاصر كه هر خانه‌ای به آن نیاز دارد - گروه مشاورین اثرپویش پارس

8.     به جزئیات معاصر در خانه خود توجه كنید.

همانند گرایش‌های طراحی دوران گذشته، در طراحی معاصر هم جزئیات عنصری مهم و حیاتی هستند. در طراحی معاصر جزئیاتی مانند روشنایی‌هایی كه دارای ظاهری خاص و منحصر‌به‌فرد هستند معمولا خیلی ساده و بدون تزئینات انتخاب می‌شوند. نرده‌ها كه روزگاری قطعاتی دست‌ساز از جنس چوب بودند و در دهه‌های قبل در طراحی داخلی خانه‌ها از آن‌ها استفاده می‌شد در طراحی داخلی جای خود را به سیم‌های انعطاف‌پذیر خلاقانه، شیشه‌ها، و یا مواد و مصالح صنعتی داده‌اند. برای داشتن طراحی معاصر درخانه خود به دنبال جزئیاتی باشید كه در عین این‌كه در فضا به چشم می‌آیند، با روح كلی طراحی معاصر خانه‌یتان در تضاد نباشند.

contemporary-home-interior-details 10 المان معماری معاصر كه هر خانه‌ای به آن نیاز دارد - گروه مشاورین اثرپویش پارس

9.      ابزار تكنولوژیك را در پشت طراحی زیبا و خاص خانه خود پنهان كنید.

یكی از بخش‌های موجود در طراحی معاصر كه همه به آن علاقه دارند جزئیات پنهان است. دنیای مدرن تكنولوژی‌های مختلفی را مانند تلفن‌های همراه، كامپیوترها، و ابزار و وسایل مخصوص خانه به ما معرفی كرده است. جزئیات معاصر در وسایل بی‌سیم و از راه دور، كنترل‌های از راه دور، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، نورپردازی، امنیت و خیلی ابزار دیگر همگی در پشت جزئیات زیبای خانه ما پنهان می‌شوند. سعی كنید كنترل‌های نوآورانه را وارد سبك زندگی خود كنید و بعد ببینید كه این ابزار تكنولوژیك چه تاثیری بر خانه معاصر شما می‌گذارند. تكنولوژی تبدیل به جزئیات پنهان و لوكسی شده است كه معمولا در خانه‌های معاصر حضور چشم‌گیری دارد.

contemporary-home-tv-wall 10 المان معماری معاصر كه هر خانه‌ای به آن نیاز دارد - گروه مشاورین اثرپویش پارس

10.   از تفكر قدیمی خود در طراحی معاصر استفاده كنید.

هیچ شكی نیست كه هر طراحی تحت تاثیر طراحی دیگر است و از آن عناصری را به عاریت می‌گیرد. طراحی در دوران معاصر سعی می‌كند قوانین خشك و دست و پا گیر طراحی سنتی را از بین ببرد و رویكری باز و مینیمالیستی به طراحی داخلی داشته باشد. خواه شما تصمیم به داشتن خانه‌ای تلفیقی داشته باشید كه در آن ایده‌های دوران قدیم با ایده‌های جدید تركیب شده‌ باشند یا خواه سعی كنید خانه شما طراحی كاملا مدرنی داشته باشد، مكان زندگی شما باید بازتابی از سبك زندگی‌تان باشد. پس در طراحی معاصر سعی نكنید كه تمام تفكرات خود را بیرون ریخته و فقط به ایده‌های مدرن و معاصر فكر كنید. در این وضعیت بهترین كار این است كه تمام ایده‌هایی را كه فكر می‌كنید با سبك زندگی شما تناسب دارند با هم تركیب كرده تا به نتیجه‌ای رضایت‌بخش برسید.

خواندن 235 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.