logo

یکشنبه, 21 دی 1393 10:26

مالک هتل آسمان شیراز: از من حمایت کنید، نه از کریم خان مرده!

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

اگر سازمان میراث فرهنگی در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد تبدیل به حیات خلوت دولت شده بود و به هر بهانه، بار سیاست‌زدگی جامعه را به دوش می‌کشید، حالا به نظر می‌رسد قاعده بر عکس شده و سازمان پاشنه آشیل دولت شده است و «میراث فرهنگی»، مرغ عزا و عروسی.

به گزارش «معماری نیوز» به نقل از CHN، همانطور که اسفندیار رحیم مشایی، بلندگوی احمدی‌نژاد در سازمان میراث فرهنگی بود و با سیاسی کردن این سازمان ضربات کوبنده‌ای به «میراث فرهنگی» ایران وارد آورد و بعد از ۸ سال ریاست او و یاران‌اش جز جنازه‌ای بی‌جان از این سازمان آن باقی نگذاشت، حالا در عملکردی معکوس نهادهای رسمی و غیر رسمی در زیر پا گذاشتن قوانین میراث فرهنگی و پاسخ ندادن به هشدار‌ها و رایزنی‌های سلطانی‌فر، رییس فعلی سازمان، تیرهای خود را حواله دولت روحانی می‌کنند.

از سوی دیگر، موضع‌گیری‌ نماینده‌های مجلس حتی در برابر قوانین میراث فرهنگی، نشان از غربت این قوانین در ساحت سیاست دارد. به طوریکه «مهدی کوچک‌زاده»، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد مسئله «دفن شهدا در مجموعه امیرچخماق یزد» اعلام می‌کند: «استناد به قوانین میراث فرهنگی در برابر دفن شهدا حرف مفت است. مردم نیاز به درس‌گرفتن از شهدا دارند و دفن پیکر پاک شهدا لزومی به بازی‌های دستگاه‌های دولتی ندارد!»

اینچنین است که مکاتبه‌ها، نامه‌ها و رایزنی‌های سازمان میراث فرهنگی منطبق بر قوانین و ضوابط این سازمان راه به جایی نمی‌برد و بافت‌ها، بناهای تاریخی یکی یکی راه ویرانی را پیش می‌گیرند. در کنار این اتفاق‌ها، شایعه استعفای مسعود سلطانی‌فر، دومین رییس سازمان میراث فرهنگی در دولت روحانی نیز به گوش می‌رسد و این سوال مطرح می‌شود که این بار هم میراث فرهنگی، مرغ عزا و عروسی محافل شده است؟

با اینکه این شایعه به جد تکذیب شده و سلطانی‌فر بار‌ها و بار‌ها تاکید کرده که قصد خالی کردن این میدان را ندارد اما باز هم با تغییر و تحولاتی همچون استعفای علی‌رضا تابش، رییس دفتر رییس سازمان میراث فرهنگی، شرایط متزلزل این سازمان را به همه گوشزد می‌کند و بار دیگر این سوال تداعی می‌شود که چرا محمد‌علی نجفی، نامزد محبوب رییس جمهور برای وزرات آموزش و پرورش از سازمان میراث فرهنگی استعفا کرد؟

به نظر می‌رسد که قوانین میراث فرهنگی، مفاهیم شان تغییر کرده ولی آیا این مفاهیم در مواجه با سیاست تغییر کرده‌اند یا تغییر بازی سیاست آن‌ها را مورد دخل و تصرف داده است؟ هر چند که دفن شهدا در مجموعه امیرچخماق انجام شده اما داغ میراث فرهنگی سر درازی دارد.

از خاطر مردم نرفته است که فعالیت گسترده بلدوزر‌ها در ضلع شرقی شاهچراغ و در نزدیکی خانه تخریب‌شده پورنواب و خانه ثبت‌شده اکبری چگونه در حالی انجام شد که شورای عالی معماری شهرسازی اجرای طرح توسعه ۵۷ هکتاری حرم شاهچراغ و تخریب‌ خانه‌های تاریخی و فاقد ارزش تاریخی محله اسکندری شیراز را لغو کرده بود.

این در حالی است که در مواردی این قوانین چنان رعایت می‌شود که جای بسی تعجب می‌شود: نمونه آن خبری مربوط به شهر تاریخی یزد است: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اعلام کرد که کارمند فنی یکی از بانکهای یزد در محدوه بافت تاریخی شهر به دلیل عدم رعایت ضوابط میراث فرهنگی در زمینه نصب تابلو به شش ماه حبس محکوم شد.

قانون باید به درستی اعمال شود و جای هیچ شک و شبهه‌ای نیست و اگر این اتفاق نیافتد، هرج و مرج جامعه را فراخواهد گرفت اما مسئله اساسی اینجاست که چرا چندان وقعی به قوانین میراث فرهنگی از سوی نهاد‌ها و سازمان‌های رسمی و غیر رسمی داده نمی‌شود؟ آیا دلیل اصلی آن پاشنه آشیل شدن این سازمان در عرصه سیاسی است؟

نادیده گرفتن قوانین میراث فرهنگی تا بدان جا پیشرفته که مالک محترم هتل آسمان به راحتی به خود اجازه می‌دهد که بگوید چه دلیلی برای حمایت از کریم خان مرده وجود دارد!

فقط در جواب ایشان باید این را گفت که یکی از دلایلی که مردم به خاطر آن به شیراز می‌آیند، کریم خان زند است و آثار به جا مانده از ایشان، نه هتل آسمان. البته کم کاری مسوولینی که مجوز ساخت چنین هتلی را داده‌اند را نمی‌توان نادیده گرفت. مسوولینی که اکنون، از قبول مسوولیت این اتفاق، شانه خالی می‌کنند.

مالک هتل آسمان: از کریمخان مرده حمایت می‌شود از سرمایه‌گذار هتل نه!

گفت‌و‌گو‌ها و مذاکرات مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی با مالک هتل آسمان برای تعدیل طبقات فوقانی به‌پایان رسیده و مسئولان استان فارس در انتظار پاسخ مالک برای تعدیل ارتفاع غیرمجاز هتل هستند. اما گویی مالک قرار نیست کوتاه بیاید، او به خبرگزاری میراث‌فرهنگی درخصوص تصمیم نهایی‌اش برای حذف طبقات فوقانی هتل می‌گوید: «هتل سازی را‌‌ رها می‌کنم. متولیان میراث‌فرهنگی و نهادهای شهری از کریمخان مرده حمایت می‌کنند اما از سرمایه‌گذاری که حی و حاضر است نه!»

حدود یک سال و نیم است که هتل آسمان بر فراز ارگ کریمخانی شیراز قد برافراشته و با ارتفاع غیر مجاز و شکستن حریم منظری ارگ‌کریمخانی از ضوابط میراث‌فرهنگی تخطئی کرده است. به‌طوری‌که در این خصوص هم مسئولان میراث‌فرهنگی مخالفت خود را اعلام کرده‌اند و هم شهردار شیراز در نامه‌ای مجوز هتل آسمان با ارتفاع ۵۰ متر را تخلف دانسته، با این حال مالک هتل آسمان حاضر به پذیرش این تخلف نیست و همچنان تاکید دارد که تمامی ارگان‌ها مجوز ساخت هتل آسمان را تایید کرده‌اند.

به‌گزارش CHN، مذاکرات و گفت‌و گوهای مدیران و متولیان میراث‌فرهنگی در یکسال اخیر برای حذف طبقات فوقانی هتل آسمان به‌پایان رسیده و مسئولان میراث‌فرهنگی در انتظار پاسخ مالک هتل برای تعدیل طبقات فوقانی هستند. اما گویی حمید سجادیان مالک هتل آسمان در این خصوص به نتیجه‌ای نرسیده و حاضر به کوتاه آمدن نیست. او در رابطه با نتایج مذاکرات‌اش با متولیان میراث‌فرهنگی و تصمیم‌گیری برای تعدیل هتل آسمان به خبرگزاری میراث‌فرهنگی گفت که هتل سازی را‌‌ رها می‌کند.

«حمید سجادیان»، با گلایه از اینکه هتل آسمان، مجوز شهرداری و امضای میراث‌فرهنگی را برای ساخت و ساز در این ارتفاع را داشته می‌گوید: «یک سال و نیم است که ساخت هتل آسمان متوقف شده است، این درحالی است که این هتل مجوز تمامی ارگان‌ها را داشته و من نمی‌دانم ضوابط چطور امروز مرا محکوم می‌کند درصورتی که دیروز همین ضوابط با ساخت هتل مشکلی نداشت.»

او در ادامه تاکید کرد: «چگونه است که تمامی نهاد‌ها و رسانه‌ها از کریمخانی که سال‌ها قبل مرده است حمایت می‌کنند اما از سرمایه‌گذاری که هم‌اکنون حی و حاضر است حمایت نمی‌کند.» سجادیان اعلام کرد: «طبقات فوقانی هتل آسمان مربوط به سالن‌های هتل می‌شود و امکان ندارد هتلی با آن همه طبقه، سالن نداشته باشد.»

ایشان اما در پاسخ به سوال CHN که آیا طبقات فوقانی هتل آسمان تعدیل می‌شود یا خیر پاسخ مشخص و روشنی نداد و اینگونه ادامه داد: «درحال‌حاضر به‌خاطر رفتار و ادبیاتی که مسئولان و رسانه‌ها در این سال و نیم گذشته به‌خاطر احداث هتل آسمان کرده‌اند نه تنها هتل‌سازی و احداث هتل آسمان و ۳ هتل دیگر را‌‌ رها می‌کنم که از رشته هتل داری و هتل‌سازی انصراف می‌دهم.»

 
خواندن 212 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.