logo

چهارشنبه, 17 دی 1393 16:11

تغییر کانال تخلفات دلالان شهرسازی

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 در سال های اخیر (حتی در سال اول اجرای طرح تفصیلی جدید تهران) دلالان تراکم بخش وسیعی از بازاریابی مسکن را به خود اختصاص داده بودند و ادعا داشتند مطابق با خواسته مالکان تراکم، سطح اشغال و کاربری ملک آنها در طرح تفصیلی تغییر می دهند. 

این در حالی بود که مدیریت شهری وجود چنین دلالان و تغییر ضوابط طرح تفصیلی را انکار می کرد. هم اکنون بررسی های اخیر در ستون آگهی های مربوط به یکی از روزنامه های کثیرالانتشار که پیش از این به محل تبلیغ خدمات این دلالان اختصاص داشت، نشان می دهد که در حال حاضر تبلیغات این نوع دلالالی و فروش مقررات ساختمانی از صفحات آگهی روزنامه ها حذف شده است. حذف این نوع دلالالی ها از ستون آگهی ها، این گمانه را در ذهن به وجود می آورد که بالاخره پس از دو سال از آغاز اجرای طرح تفصیلی، بازار ساخت وساز های پایتخت از حضور دلالان و واسطه گران پاکسازی شده است اما به گفته رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران این وضعیت فقط «ظاهر» موضوع است. به گفته او فقط کانال تغییر ضوابط ساخت وساز در طرح تفصیلی تغییر کرده است.
محمدسالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفت و گو با پایتخت در پاسخ به اینکه آیا با گذشت دو سال از اجرای طرح تفصیلی فضای ساخت وساز پایتخت از وجود دلالان فروش مقررات ساختمانی پاکسازی شده است یا خیر؟ گفت: از زمانی که کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران شکل گرفت در زیرمجموعه آن کارگروه نظارتی ایجاد شد که از طریق آن امکان نظارت بر سامانه شهرداری تهران وجود داشت. با وجود این دسترسی پس از مدتی بر روند عملکرد شورای معماری مناطق نظارت شد و پس از آن متوجه انبوه تصمیمات مغایر با ضوابط ملاک عمل شهرسازی شدیم.
او ادامه داد: در این زمینه تذکراتی به شهرداری تهران ارائه شد اما متاسفانه بازخورد مناسبی نداشت، در مرحله بعدی با شورای معماری مناطق به صورت مکتوب مکاتباتی داشتیم. در ابتدا تاثیر پیگیری و تذکرات شورا کم بود اما بعد از مدتی که هزینه دور زدن قوانین مصوب شهرسازی در این شوراها بالا رفت و در صحن شورای عالی شهرسازی و معماری کشور نیز به صورت علنی به اتخاذ تصمیمات مغایر با ضوابط مصوب در شورای معماری مناطق اشاره شد نهایتا شاهد کاهش تعداد این شوراها در مناطق شدیم.
او با اشاره به تعداد زیاد شورای معماری مناطق عنوان کرد: اما چون نظارت بر تمام شورای معماری مناطق با امکانات کارگروه نظارتی شورا امکان پذیر نیست هنوز هم می بینیم که چندین منطقه خاص به رعایت ضوابط خود را مکلف نمی دانند.
سالاری با بیان اینکه این موضوع که چرا شهرداری با اینگونه تخلفات برخورد نمی کند جای سوال دارد اظهار کرد: شورای شهر با تشکیل این کارگروه نظارتی اثبات کرد که شهرداری تهران باید با شهرداران متخلف که تعداد آنها کم هم نیست برخورد کند و عذر آنها را بخواهد.
او در پاسخ به این سوال که چرا شورا تعداد ناظران بر شوراهای معماری مناطق را زیاد نمی کنید؟ گفت: اگر شورا بخواهد تعداد کارشناسان خود را زیاد کند به اندازه تمام مجموعه شهرداری به یک سازمان عریض و طویل نیاز دارد ضمن اینکه زیاد شدن تعداد کارشناسان نیز می تواند خود موجب تالی فاسد شود.
او اضافه کرد: وظیفه شورا مشخص کردن وجود مغایرت ها و تخلفات در سطح مناطق 22 گانه شهرداری و ارائه گزارش آنها به شهردار تهران بود به نظر می رسد باقی موارد به عدم نظارت پذیری سیستم شهرداری تهران باز می گردد که تمایلی به احصای برخی تخلفات به دلیل درآمدزا بودن آنها ندارد. بنابراین باید اساس شورای معماری مناطق مورد بررسی قرار گیرد.
او تاکید کرد: به نظر می رسد در حال حاضر در شورای معماری مناطق به وفور دلالی مقررات ساختمانی انجام می شود اما چون ممکن است روزنامه ها ویترینی از عملکرد مدیریت شهری باشد در این مقطع ، ستون مربوط به این نوع خدمات از تبلیغات روزنامه ها حذف شده اند ولی دلیلی بر پاکسازی قطعی از حذف دلالی ها نمی شود.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری مناطق تصریح کرد: البته در حال حاضر تغییر ضوابط طرح تفصیلی در کمیسیون ماده پنج انجام نمی شود و دلالان از این کانال ناامید شده اند اما در شهرداری های مناطق و شورای معماری مناطق همچنان روزنه های نفوذ به مقررات ساختمانی وجود دارد

منبع: پایتخت

خواندن 470 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.