logo

چهارشنبه, 17 دی 1393 16:08

چوب حراجی تهران و کیفیت زندگی

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

چوب حراجی که از زمان مدیریت کرباسچی در شهرداری بر کلانشهری مانند تهران خورد و به تدریج به سایر کلانشهرها و شهرها نیز سرایت کرد، در حال حاضر شتاب بیشتری نسبت به گذشته گرفته است.

به اعتقاد کارشناسان یک موضوع بسیار مهم در ساخت و سازهای شهری، جرمی است که شهرداری تهران مرتکب می شود و آن ساخت و ساز خارج از مفاد مندرج در طرح جامع است. در واقع چنین ساخت و سازی پایتخت را به جهنمی تبدیل کرده که تلاش شده با کاشت گل و سبزه در حاشیه خیابان ها و معابر آن، نصب چراغ های رنگی و نقاشی روی دیوارها به ظاهر یک بهشت به نظر بیاید.  

صاحبنظران معتقدند که درحال حاضر در شهرها و به ویژه در کلانشهرها کیفیت زندگی مناسب نیست و در عین حال دورنمای تیره و تاری پیش روی افزایش کیفیت زندگی در شهرها ترسیم شده است. در چنین شرایطی حتی مدیریت شهری نمی تواند خدماتی را که جزء حقوق شهروندی است به شهروندان ارائه دهد که یکی از دلایل این موضوعات در تهران، عدم اجرای طرح جامع شهر و همچنین تراکم فروشی است.

کارشناسان بر این باورند فروش تراکم باید به شکلی باشد که به ازای هر متر مربعی که به فضای مسکونی افزوده می شود، یک متر مربع زمین آزاد شود و این زمین به ایجاد فضای سبز، مراکز بهداشتی، آموزشی، تفریحی و تجاری اختصاص بیابد. این در حالی است که در اکثر موارد به ازای ایجاد تراکم، هیچ گونه خدماتی به شهر افزوده نمی شود.

در واقع باید گفت تراکم فروشی به شکل فعلی آن فروش آسایش مردم و به ویژه آن دسته از افرادی است که اساسا اقدام به ساخت و ساز نمی کنند. به عبارت دیگر فروش تراکم خیانت به نسل حاضر و آینده است، زیرا به هیچ وجه این موضوع مقبول نیست که شهرداری برای کسب درآمد و تامین هزینه هایش زیستگاه شهروندان را نابود کند.

از سوی دیگر تراکم فروشی موجب شده است که مدیریت شهری صرفا به دنبال کمیت باشد و نتواند هیچ اقدامی برای افزایش کیفیت در شهرها انجام دهد. همچنین این اقدام مانع از اقتدار مدیریت شهری می شود و تمام ارزش های مادی و معنوی یک شهر را در معرض تهدید و نابودی قرار می دهد.

در واقع می توان گفت در حال حاضر مساله اصلی و اساسی مدیریت شهری این است که بودجه مورد نیاز خود را از طریق تراکم فروشی تامین کند و بنابراین از توجه به سایر موارد در مورد شهرها بازمانده است. از همین رو اعتقاد کارشناسان این است که راه متوقف کردن این شکل از تراکم فروشی این است که ضمن اخذ مالیات های محلی و تزریق بخشی از آن به شهرداری ها، شهروندان هم مجاب شوند که باید بخشی از هزینه های زندگی در کلانشهرها و شهرهای بزرگ را بپردازند و در عین حال یک همکاری و هماهنگی تنگاتنگ بین دولت و شهرداری در جهت تامین درآمدهای پایدار برای مدیریت شهری ایجاد شود.  

 منبع:صما

خواندن 261 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.