logo

سه شنبه, 16 دی 1393 16:40

ماجرای‌ بلند مرتبه‌ سازی‌ منطقه 22 در هاله‌ای‌ از ابهام

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

تعریف قانون بلند مرتبه سازی در منطقه 22 تهران به شکلی است که برای هر کدام از مسئولان و مدیران مربوطه به گونه ای متفاوت از دیگری است.

وضعیت بلند مرتبه سازی در منطقه 22 تهران به شکلی در آمده  است که در حال حاضر این منطقه پر شده است از ساختمان های سر به فلک کشیده، همچنین این در حالی است که اصول بلند مرتبه سازی در این منطقه مطابق مجوز های قانونی و تعریف شده نیست.

پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی معتقد است صدور پروانه برای بلند مرتبه سازی در منطقه 22 تا 12 طبقه مجاز شناخته شده و بیشتر از آن ممنوع است.

با این وجود معاونت شهرسازی شهرداری منطقه 22 این قانون را به گونه ای دیگر تعریف می کند و می گوید: تا کنون پروانه ساخت تا بیش از 21 طبقه داده شده ولی به تازگی گویا ابلاغیه زده شده که در آن شهرداری تا 12 طبقه تنها مجاز به صدور پروانه است که این ابلاغیه هنوز به دست شهرداری نرسیده و اجرایی نشده است.

البته چندی پیش حناچی به خبرنگار ما گفت: مصوبه جدید بلندمرتبه سازی کاملا ابلاغ شده و به شهرداری نیز رسیده است. این موضوع در جلسه ای که خود شهردار منطقه 22 نیز حضور داشت، اعلام شده است.

این در حالی است که در مرتبه ای بالاتر از شهرداری منطقه علیرضا نادری معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران رقمی متفاوت را برای ساخت ساختمانهای این منطقه اعلام  می کند و می گوید: مطابق بند 29-16 دفترچه طرح تفصیلی در منطقه 22 استثنائا ضوابط خاصی برای ساخت‌ و سازهای این منطقه تعریف شده است که بر مبنای آن بلند مرتبه‌ سازی تا 21 طبقه (به ساخت‌ و سازهای بیش از 12 طبقه بلندمرتبه اطلاق می‌شود) مجاز شناخته شده است.


این بی قانونی و یا شاید عدم تعریف واحد از قانون بلند مرتبه سازی سبب شده این منطقه نوپا به زودی تا مرز کرج پیش رود. همچنین اجازه ساخت و ساز تا 21 طبقه توسط شهرداری ساختمان های بلند قامتی را برای این منطقه رقم زده است که جدای از ضربه زدن به سیما و منظر شهری، جمعیت بسیاری را برای این منطقه رقم زده است. جمعیتی که به طبع خدمات بسیاری را می طلبد.

با این حال رئیس شورای شهر تهران چندی پیش در نشست خبری خود ادعای تازه می کند و می گوید:  هیچگونه فروش تراکم در شهر تهران از سال‌های گذشته نبوده چرا که ساخت و سازها براساس طرح تفصیلی صورت می‌گیرد.  در منطقه 22 نیز تخلفی در خصوص تراکم فروشی صورت نگرفته و ساختمانها مطابق طرح تفضیلی ساخته شده است.

این چند گانگی در خصوص بلند مرتبه سازی در منطقه 22 موضوعی است که امیدواریم هر چه زودتر مدیریت شهری بتواند در مورد آن به اتفاق نظر برسد و دلیل این مشکل را دیگر بر گردن عدم مدیریت یکپارچه ای شهری نیندازند.

خواندن 311 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.