logo

چهارشنبه, 10 دی 1393 13:04

خانه «اتحادیه» در گیر و دار تملک شهرداری

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

شهرداری منطقه 12 تهران پیگیر خرید خانه‌ی «اتحادیه» براساس تصویب یک فوریت الزام شهرداری به خرید این خانه در شورای شهر است.

1408877739249_House-Fire-Etehadieh-7.jpg

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، به دنبال تصویب این طرح یک فوریتی در بهمن ماه سال گذشته، شهرداری منطقه‌ی 12 تهران و مدیریت شهری بافت تاریخی این منطقه‌ی تاریخی در حال انجام پیگیری و رایزنی‌های مختلف برای خرید این خانه‌ تاریخی هستند.

 

«علی‌محمد محمدی» درباره‌ی اقدامات انجام شده در این زمینه به خبرنگار ایسنا توضیح داد: شهرداری منطقه‌ 12 تهران پس از تصویب این مصوبه، نسبت به تملک و کاربری فرهنگی این بنای تاریخی اقدامات خود را آغاز کرده است. با توجه به این‌که خرید ملک به رضایت همه‌ مالکان نیاز دارد، در حال حاضر پیگیر پیدا کردن همه‌ مالکان این بنای تاریخی هستیم.

 

او افزود: تاکنون سه نفر از مالکان خانه‌ تاریخی «اتحادیه» را پیدا کرده‌ایم و پیگیری برای پیدا کردن همه‌ مالکان ادامه دارد.

 

محمدی با اشاره به قیمتی که کارشناسان دادگستری چندماه قبل برای این خانه مشخص کرده بودند، ادامه داد: چون قیمت‌های کارشناسی شده اعتبار یک ماهه دارند، تا زمانی‌که همه‌ مالکان را پیدا نکنیم، نمی‌توان یک قیمت کارشناسی مشخص اعلام کرد. با پیدا کردن همه‌ مالکان و تهیه‌ی یک صورت‌جلسه در این زمینه و انجام توافق نهایی با آن‌ها می‌توانیم این خانه‌ تاریخی را خریداری کنیم.

 

او همچنین درباره‌ی کاربری که شهرداری قصد تعمیم دادن به این خانه‌ تاریخی را دارد، نیز اظهار کرد: در حال حاضر پیش‌بینی انجام مطالعات برای بررسی نوع کاربری فرهنگی این بنای تاریخی صورت گرفته و اعتبار آن مشخص شده است، اما از زمانیکه تملک این بنای تاریخی به یک مرحله‌ مناسب نرسد، نمی‌توان قدم دیگری برداشت.

 

وی اضافه کرد: انجام این مطالعات و تهیه‌ی طرح مرمت و بهره‌برداری برای این بنای تاریخی با یکدیگر آغاز می‌شود. با این وجود در بحث دادن کاربری فرهنگی به این بنای تاریخی به نتیجه رسیده‌ایم.

 

به گزارش ایسنا، بحث پیگیری وضعیت خانه - باغ تاریخی اتحادیه در شورای شهر پس از بازدید مرتضی طلایی، عضو شورای شهر تهران از این خانه‌ی تاریخی با حضور خبرنگاران مطرح شد و به این ‌ترتیب شورای شهر تهران به فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تملک و بازسازی این خانه تاریخی رأی داد.

 

خانه - باغ تاریخی معروف به اتحادیه (امین‌السلطان) که در بافت تاریخی شهر تهران قرار دارد، یکی از آثار باقیمانده از باغ بزرگ لاله‌زار در محدوده منطقه ۱۲ شهر تهران است که ۱۲ تیرماه سال ۱۳۸۴ با شماره ۱۲۰۵۷ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد، اما به دنبال رسیدگی نکردن سازمان میراث فرهنگی به این اثر تاریخی و خریده نشدن آن، صاحبان خانه اتحادیه درخواست خروج این اثر از فهرست آثار ملی را به دیوان عدالت اداری دادند و سرانجام این خانه ۲۴ اسفند ۱۳۸۸ اَز فهرست آثار ملی خارج شد.

 

این خانه متعلق به امین‌السلطان، صدراعظم ناصرالدین‌شاه، مظفرالدین‌شاه و محمدعلی‌شاه قاجار بوده است که پس از کشته شدن او، توسط «حاج رحیم اتحادیه» خریداری شد.

خواندن 217 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.