logo

یکشنبه, 07 دی 1393 10:16

سندهاي قانوني برای فعالیت‌های غيرقانوني

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

آيين نامه هاي مديريت شهري تهران، هر نوع ساخت‌وساز در زمين‌هايي با ارتفاع بيش‌از 1800 متر از سطح دريا، را ممنوع مي‌کند.اين کار غير قانوني در قسمت هاي کوهستاني پايتخت انجام مي‌شود.

سندهاي قانوني برای فعالیت‌های غيرقانوني
آيين نامه هاي مديريت شهري تهران، هر نوع ساخت‌وساز در زمين‌هايي با ارتفاع بيش‌از 1800 متر از سطح دريا، را ممنوع مي‌کند.اين کار غير قانوني در قسمت هاي کوهستاني پايتخت انجام مي‌شود، تبديل زمين هاي متعلق به منابع طبيعي در بخش هاي کوهستاني شمال پايتخت به زمين شهري يعني توليد صد ها ميلياردها تومان پول. در بازار در حال حاضر راکد املاک تهران ميانگين قميت اين زمين ها نزديک به پانزده ميليون تومان است. تنها در زمين هاي بالاي محله پونک، صدها هکتار از مناطق کوهپايه اي تبديل به زمين هاي شهري شده است.

به گزارش ابتکار، تهران از جنوب به بيابان مي‌رسد و از شمال به رشته کوه هاي البرز. روزگاري تجريش با ارتفاع 1300 متر، بالاترين منطقه مسکوني اين شهر محسوب مي‌شد اما اين رتبه در حال حاضر در حال دست به دست شدن است. و هر جرثقيلي که در بالاترين نقطه مي‌ايستد جاي خود را به جرثقيلي بر روي زميني مرتفع تر مي‌دهد. جرثقيل ها به تدريج از کوه ها بالاتر مي‌روند و روياي شوخ طبعانه يکي از بازيگران تلويزيون براي داشتن پنت هاوس بر بالاي قله دماوند فاصله خود را با واقعيت هر سال کمتر مي‌بيند.

يکي از مناطق مسکوني که کوه هاي البرز را تا ميانه فتح کرده است، منطقه چهار ديواري در شمال ميدان پونک است. صاحب يک بنگاه معاملاني در چهارديواري مي‌گويد:اين زمين ها قرار بود تبديل به پيست اسکي شود، اولين برف تهران اينجا مي‌بارد و نسبت به ديزين فاصله کمتري از شهر دارد. اين طرح عملي نشد و در حال حاضر يکي از پر جمعيت ترين شهرک هاي نوساز پايتخت است. اينجا تعدادي خانه ويلايي وجود داشت که هنوز تعدادي از آنها در مناطق جنوبي شهرک باقي مانده است اينجا روزگاري بخشي از ده فرحزاد بود. تا اينکه در دوره کرباسچي بخشي از زمين هاي اين منطقه را به نمايندگان مجلس دادند. در طول ده سال ساخت و ساز، آپارتمان ها به مرز ده فرح زاد رسيد، جايي که پرتگاه ها مانع ساخت و ساز هستند. در بالاترين قسمت هاي شهرک شيب خيابان به بيش از 45 درجه مي‌رسد.

تا صدها متر بالاتر از آخرين آپارتمان هاي در حال ساخت، زمين ها حصار کشي شده است. زمين هايي که هنوز شکل زمينهاي نزديک يک قله را دارند، قطعه بندي شده و در انتظار استقرار جرثقيل ها هستند. با ادامه ساخت و سازها و گسترش رو به شمال شهرک، اين زمين هاي حصار کشي شده تبديل به آپارتمان هايي بالاتر از آپارتمان هاي قديمي تر خواهند شد. روي درب ورودي کارگاه ساخت و سازي در بالاترين نقطه خيابان معين نوشته شده: پروژه مسکن فرهنگيان. به گفته يک کارگر ساختماني که در همان منطقه به کار مشغول است، اينجا متري چهارميليون و هفتصد تومان هم مي‌توانيد آپارتمان بخريد و شاگرد يکي از بنگاه هاي مسکن مي‌گويد ميانگين قيمت آپارتمان نوساز در اين منطقه حدود 7 ميليون تومان است، اين رقم اگر واقعي باشد، دستمزد قشر موسوم به فرهنگيان يا کارکنان آموزش و پرورش سالانه معادل دو متر از اين آپارتمان ها مي‌باشد.

سرکارگر يک کارگاه ساخت و ساز ديگر که يک مچتمع عظيم 30 طبقه در دست احداث دارد مي‌گويد دفتر سازنده اين مجتمع براي پيش فروش هر متر از واحد هاي برج خود 10 ميليون تومان در نظر گرفته است. وي مي‌گويد اطلاعي از قيمت زمين با متراژ بالا در اين ناحيه را ندارد اما زمين هاي قطع کوچک در گران قيمت ترين قسمت ها به پانزده ميليون مي‌رسد. وقتي براي خريد يک قطعه زمين صد متري به يکي از بنگاه هاي املاک مراجعه کرديم براي يک قطعه زمين 100 متري قيمتي معادل يک ميليارد تومان در نظر گرفته شده بود. طبق گفته ساکنان اين محله ها با وجود ارتفاع زياد اين خانه ها، مشکل تامين آب وجود ندارد و فشار آب در اين منطقه حتي در روزهاي کم آبي احساس نمي‌شود. زلزله خفيفي که اوايل دهه هشتاد تهران را لرزاند باعث شد تعدادي از آپارتمان هاي اين منطقه ترک بردارند. اين ترک ها تلنگري بود براي سرنوشت اين شهرک در برابر زلرله هاي حتي خفيف. رئيس شوراي شهر تهران ساخت و سازهاي بالاي 1800 متر در تهران را قبول ندارد و مي‌گويد درتهران هيچ پروانه ساخت و سازي براي ارتفاعات بالاتر از 1800 متر صادر نمي‌شود.

زمين خواري به معني مصرف خوراکي زمين نيست
به جز قوه قضائيه که در صف اول مبارزان با زمين خواران قرار دارد و جايي است که سازمان محيط زيست چشم به اتاق هايش دوخته تا بتواند زمين هاي منابع طبيعي را از زمين خواران پس بگيرد، نهاد هاي ديگري هم در اين مبارزه نقش دارند. به گفته دري نجف آبادي، دادستان کل کشور، وزارت اطلاعات،سازمان بازرسي کل کشور و نيروي انتظامي، موظف به نظارت و حفظ حقوق بيت المال در اراضي و منابع طبيعي هستند. زمين هاي منابع طبيعي يا زمين هايي که متعلق به همگان است قطعه بندي شده، صاحب سند شده و در اختيار بساز بفروش ها قرار مي‌گيرد. فرياد هاي سازمان محيط زيست هميشه بلند بوده و به گفته ابتکار در حال حاضر ده ها پرونده منتظر صدور راي هستند. اين زمين ها داراي اسناد رسمي نيز مي‌شوند.

چندي پيش گزارشي منتشر شد مبني بر نفوذ زمين خواران به مراکز ثبت اسناد. بعد از صدور سند رسمي زمين تصرف شده به صورت قانوني تحت مالکيت درمي آيد. دعواي حقوقي براي پس گرفتن زميني که سند رسمي و قانوني برايش صادر شده، بي نتيجه خواهد بود. سند برگه اي است که صاحب آن را از نظر قانوني صاحب زمين مي‌کند. بحث زمين خواري و مبارزه با زمين خوارها در حالي هر روز در تريبون ها مطرح مي‌شود که اين پديده به هيچ عنوان پنهان صورت نمي‌گيرد. مراحل تبديل زمين هاي منابع طبيعي در جايي مانند چهارديواري يا ساير مناطق کوهستاني پايتخت مراحل مشخصي را سپري مي‌کند. مانند کارت معافيت فوتباليست ها اينحا هم از کارت يا سند جعلي خبري نيست.
خواندن 301 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.