logo

چهارشنبه, 03 دی 1393 16:15

صد و هجده هزارمهندس دارای پروانه بیکار

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران گفت: امروز چنانچه شرایط ساخت وساز شهری مساعد باشد، سالانه 120 میلیون مترمربع امکان اجرای پروژه توسط حدود 30 هزار نفر مهندس وجود دارد ،درحالی که 148 هزار نفر مهندس از این سازمان پروانه اشتغال گرفته اند.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومی شورای مرکزی، اکبر ترکان روز دوشنبه در هفدهمین همایش سالانه بتن و زلزله در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران، اظهار داشت: اکنون شمار اعضای سازمان یادشده در سطح کشور به 308 هزار نفر مهندس رسیده و دو نقیصه اصلی در حوزه فعالیت سازمان نظام مهندسی ساختمان وجود دارد ، نخست فقدان مجری ذیصلاح و دوم ضعف نظارت در اجرا است.
وی اضافه کرد: پدیده امضا فروشی ناشی از ضعف نظارت است و حاصل آن ساخت و ساز فاقد کیفیت می شود و پاره ای از موارد به اسم بتن، مقاومت 200 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع نیز به مردم تحویل نمی شود.
ترکان تصریح کرد: کشورهای پیشرفته امروز با مصالحی که در ایران هم مورد بهره برداری قرار می گیرد، خانه هایی با عمر یک قرن احداث می کنند، درحالی که ساخت وساز مسکونی کشورمان به عمری حدود 30 سال می رسند.
وی گفت: موضوع مجری ذیصلاح در بخش ساختمان تاکنون محقق نشده، زیرا هرکس در تخصص خود تمرکز ندارد و بخش ساختمان ومسکن به عرصه فعالیت پزشکان، کسبه و صاحبان حرف مختلف تبدیل شده و به این ترتیب مساله مجری ذیصلاح که در قانون نظام مهندسی ساختمان مورد تاکید قرار گرفته، عملی نشده است.
به گفته ترکان، ضعف اعمال نظارت در ساخت وساز از دیگر موضوعهای مورد اشکال این بخش است و ناظر با دریافت مبلغی اوراق مربوطه را در برخی موارد به شکل انبوه امضا می کند تا بتواند پول خود را دریافت نماید.
وی خطاب به مسئولان موسسه بین المللی بتن - شاخه ایران به عنوان مجری اصلی این همایش، اظهار داشت: اهداف و برنامه های پیش بینی شده برای این همایش ارزشمند و ایده آل است، اما آنچه در بازار و صنعت ساختمان جاری است، با این اهداف که واقعیات صنعت بتن روز جهان محسوب می شود، فاصله دارد.
در این همایش منوچهر شیبانی اصل مدیرکل دفتر سازمانهای مهندسی و تشکلهای حرفه ای وزارت راه وشهرسازی اظهار داشت: موضوع حقوق شهروندی در چارچوب افزایش ایمنی، بهداشت، آسایش، سلامت و صرفه اقتصادی ساختمانها اهمیت بالایی دارد.
وی گفت: ایران اسلامی امروز از نظر دانش بتن و مهارت های مربوط به آن کمبودی ندارد، اما موضوع اجرا نیاز به توجه و نظارت دقیق دارد.
شیبانی اصل خاطرنشان ساخت: بخش ساختمان و مسکن کشور با کمبود تکنیک محور مواجه است و اغلب مهندسان کتاب محور شده اند و در تکنیک ها و مهارتها وارد نشده اند.
این مقام مسئول اضافه کرد: کاردانهای مجرب و مسلط امروز کمبود داریم، آنها به دنبال اخذ مدرک برای راهیابی به جمع مهندسان هستند، درحالی که کارگاه های کشور به تکنسین یا کاردان مجرب و مسلط نیاز دارند که بتوانند به ایفای نقش مهارتی بپردازد.
به گفته وی، توسعه مهندسی از اهداف وزارت راه وشهرسازی در دولت یازدهم است و انتظار می رود با توسعه مهندسی، حقوق شهروندی بخوبی جایگاه خود را بازیابد

منبع: معماری نیوز

خواندن 411 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.