logo

دوشنبه, 17 آذر 1393 09:21

ورود موسسه اعتباری توسعه به ساخت پروژه های عظیم

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

تالار سبز که در کنار پارکینگ نیاوران (اطلس مال) قرار داشت تخریب شد تا شهر هر چه بیشتر توسط برج های تجاری بلعیده شود.

ورود موسسه اعتباری توسعه به ساخت پروژه های عظیم

اختصاصی معماری نیوز: شهر تهران از بی برنامگی و فقدان مدیریت صحیح شهری رنج می برد. این در حالی است که ساخت و ساز طرح های عمرانی و زیر بنایی در کشور از 87 سال پیش آغاز شده و اتاق فکر و طرح ریزی این حجم عظیم ساخت و ساز عمدتا در تهران بوده است.

قانون گریزی برخی مدیران شهری و عدم اجرای بسیاری از قوانین مصوب و اتخاذ سیاست های ارادی و خود محورانه فارغ از رعایت حقوق شهروندی، باعث شده که در تهران امروز شاهد هجوم بی رحمانه کسانی باشیم که نه مردم و انبوه سازان عادی، بلکه عمدتا سازمانها، بانک ها و موسسات مالی و اعتباری، برخی ادارات دولتی و حتی نهادها و بنیادهای نظامی هستند.

این هجوم سازمان یافته بدون حمایت مدیران ارشد شهری امکانپذیر نیست.

این اتفاقات زمانی افتاد که مردم تحت تاثیر مانورهای شدید تبلیغاتی و پروپاگاندای رسانه ای شهرداری تهران، در زمان افتتاح پروژه های بی ثمر مانند پل 2 طبقه صدر و چمن کاریهای کنار اتوبان آن هم با تامین هزینه از طریق تراکم فروشی و همکاری با امثال بابک زنجانی ها و موسسات اعتباری خاص بودند.

جای شگفتی است که این حجم انبوه ساخت و ساز توسط نهاد هایی صورت می گیرد که عمدتا ساختار و ماهیت وجودیشان مبتنی بر حمایت از مستضعفین و همچنین حمایت از اقتصاد بیمار کشور در جهت رشد و شکوفایی آن است.

اما متاسفانه این حجم عظیم سرمایه ها به جای احداث کارخانه، نیروگاه و یا کارگاه تولیدی که بطور مستقیم در ایجاد رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و کاهش تراکم تاثیر مستقیم دارد، صرف ساخت هتل، مجتمع های تجاری و اداری می شود.

در گزارش امروز به بررسی پروژه ای می پردازیم که شاید بتوان احتمال داد که پول برخی مجتمع های بزرگ پتروشیمی و موسسات مالی اعتباری در کجا هزینه می شود.

پروژه مجتمع تجاری اداری سبز در منطقه نیاوران و پایین پروژه اطلس مال در حال احداث است.

این پروژه متعلق به شرکت سرمایه گذاری توسعه و ساختمان "برج آوران" می باشد.

شرکت "برج آوران" وابسته به موسسه اعتباری توسعه است که در سال 1377 و با شماره ثبت 148712 تاسیس شد.

"خلیل خلیل زاده" ریئس هیات مدیره این شرکت سابقه ریاست هیات مدیره موسسه اعتباری توسعه و همچنین شرکت بیمه توسعه را دارد.

وی از سال 1359 تا 1363 مسئول اجرایی طرح های ساختمانی وزارت دفاع بوده و همچنین ریاست هیات مدیره شرکت ساختمانی افرا سازه و پتروشیمی کازرون و چند شرکت دیگر را بر عهده دار بود.

برج آوران یک شرکت ساختمانی است. اما نکته جالب شرکتهای تابعه آن است.

شركت پتروشیمی كازرون، پتروشیمی ممسنی، پتروشیمی بروجن، پتروشیمی دهدشت و پتروشیمی گچساران از شرکتهای تابعه آن می باشند.

لازم به توضیح است که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در تاریخ 1 خرداد 93 پتروشیمی ها را صراحتا متهم نمود که از ورود ازر به بازار جلوگیری می کنند.

با نگاهی به پروژه های در دست اجرا و پروژه های آتی "برج آوران"، شاید بتوان فهمید که سرمایه شرکتهای پتروشیمی و موسسات مالی اعتباری بجای تولید، در چه مسیر دیگری هزینه می شود.

مجتمع مسكونی سبحان 1 و مجتمع تجاری و تفریحی سبحان از جمله پروژه های  بهره برداري شده می باشند.
پروژه های در دست اجرای این شرکت شامل: پروژه مجتمع مسكونی مهماندوست، پروژه مجتمع تجاری و اداری میرداماد، پروژه مجتمع تجاری پارمیس زعفرانیه، پروژه مجتمع تجاری ونك، پروژه مجتمع تجاری نگین شمال، پروژه مجتمع تجارِی و اداری سبز، پروژه تجاری، اداری و مسكونی سمن، پروژه مجتمع مسكونی سبحان 2، پروژه مسكونی نخل زرین، پروژه مجتمع مسكونی مهماندوست 2، پروژه مجتمع رفاهي و هتل 5 ستاره قشم، پروژه مجتمع مسكونی پانزدهم ولنجك و پروژه مجتمع مسكونی ناهید اصفهان می باشد.

پروژه های آتی این شرکت شامل: پروژه عجمان و پروژه مجموعه شهر دریایی خلیج فارس می باشد.

معماری نیوز در گزارش امروز خود به بررسی یکی از این پروژه ها، بنام "مجتمع تجاری اداری سبز پاسداران" می پردازد.

%D8%A8%D8%B1%D8%AC%20%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86%20-5 ورود موسسه اعتباری توسعه به ساخت پروژه های عظیم - گروه مشاورین اثرپویش پارس


این پروژه در منطقه نیاوران، انتهای پاسداران و در خیابان تنگستان چهارم پلاک 8 واقع شده است. (پروژه اطلس مال در شمال خیابان تنگستان و پروژه سبز در جنوب تنگستان چهارم می باشد).

بدلیل موقعیت ویژه این پروژه که در مجاورت پروژه "اطلس مال" (شما بخوانید پارکینگ سابق نیاوران) واقع شده است، قطعا در آینده نزدیک شاهد مشکلات عدیه اجتماعی، فرهنگی و ترافیکی غیر قابل تصوری در منطقه نیاوران خواهیم بود.

%D8%A8%D8%B1%D8%AC%20%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86%20-2 ورود موسسه اعتباری توسعه به ساخت پروژه های عظیم - گروه مشاورین اثرپویش پارس

مساحت زمین پس از اصلاحی 8371 متر مربع و سطح اشغال آن 4500 متر و متراژ کلی آن 80228/83 متر و در متراژ 35000 متر مربع احداث می شود.

قرار است در این زمین 141  واحد تجاری، 151 واحد اداری و 1015 واحد پارکینگ ساخته شود.

%D8%A8%D8%B1%D8%AC%20%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86%20-1 ورود موسسه اعتباری توسعه به ساخت پروژه های عظیم - گروه مشاورین اثرپویش پارس

در گزارشات بعدی به نحوه اخذ مجوز و تغییر کاربری و مسیر طی شده در کمیسیون ماده 5 و سایر کمیسیون های مرتبط در وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران خواهیم پرداخت. مانند بررسی پرونده اطلس مال. [ اینجا ببینید ]

اما توجه به یک نکته بسیار مهم، ضروری است:

در سایت این شرکت در بخش معرفی آن آمده است: شركت سرمایه­ گذاری توسعه وساختمانی برج آوران با هدف ارتقاع سطح كیفی و كمی در انبوه ­سازی و خدمات مهندسی در صنعت ساختمان، با همت مدیران با تجربه و توانمند صنعت ساختمان و مسكن تاسیس گردید.

حال این مدیران با تجربه و توانمند صنعت ساختمان شرکت "برج آوران" و همچنین مدیران نابغه شهرداری منطقه 1 تهران و اعضاء کمیسیون ماده 5 بایستی پاسخ دهند که آیا خیابان باریک نیاوران که فقط 2 لاین دارد، ظرفیت و تحمل حجم انبوه ترافیک بوجود آمده از پروژه "اطلس مال" با 332 واحد تجاری و 224 واحد اداری در کنار 141 واحد تجاری و 151 واحد اداری پروژه "سبز پاسداران" را دارد؟

جالب اینکه این دو پروژه در یک خیابان در حال ساخت است! و شهرداری با اقتدار به آنها مجوز ساخت داده است.

%D8%A8%D8%B1%D8%AC%20%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86%20-4 ورود موسسه اعتباری توسعه به ساخت پروژه های عظیم - گروه مشاورین اثرپویش پارس

امیدواریم با ورود سریع شورایعالی شهرسازی و معماری و در راس آن پیروز حناچی، ضمن بررسی وضعیت و نحوه ساخت و ساز این پروژه، جلو تخلفات احتمالی گرفته شود.

همانگونه که این شورا با ورود به پرونده هایی مانند: کاخ شمس(مروارید) ، گود ایران زمین، اطلس مال، پارک جمشیدیه و... توفیقات چشم گیری در این مدت کوتاه داشت.

memarinews-93-03-25-01-500 ورود موسسه اعتباری توسعه به ساخت پروژه های عظیم - گروه مشاورین اثرپویش پارس
تصویر زمین در سال 91 قبل از قطع درختان

memarinews-93-03-25-02-500 ورود موسسه اعتباری توسعه به ساخت پروژه های عظیم - گروه مشاورین اثرپویش پارس
تصویر زمین در حال گودبرداری و بعد از قطع درختان در سال 92


وضعیت فعلی گود پروژه "سبز پاسداران"
%D8%A8%D8%B1%D8%AC%20%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86%20-6 ورود موسسه اعتباری توسعه به ساخت پروژه های عظیم - گروه مشاورین اثرپویش پارس

%D8%A8%D8%B1%D8%AC%20%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86%20-7 ورود موسسه اعتباری توسعه به ساخت پروژه های عظیم - گروه مشاورین اثرپویش پارس

%D8%A8%D8%B1%D8%AC%20%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86%20-8 ورود موسسه اعتباری توسعه به ساخت پروژه های عظیم - گروه مشاورین اثرپویش پارس

 

 

 

 

خواندن 706 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.