logo

چهارشنبه, 12 آذر 1393 12:18

روانشناسی رنگ در آپارتمان شما!

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

پالت های رنگیرنگ‌ها این قدرت را دارند كه به طور كامل حال و هوا و حس خانه شما را تغییر دهند. استفاده از رنگ به منظور تقویت و زیباتر كردن یك خانه و ایجاد حسی آرامش‌بخش و خوشایند در ساكنان آن راهی بسیار مفید و مناسب برای دور كردن حس استرس و منفی بافی است كه ممكن است شما در خانه به آن دچار شوید. به این مسئله رنگ‌درمانی می‌گویند، هم برای ساكنان آن و هم برای خود خانه.

مراحل رنگ درمانی:

1.      به رنگ‌های موجود در خانه خود توجه كنید.

چه رنگ‌هایی پیرامون شما را فرا گرفته‌اند و بیش‌ترین تاثیر را در فضا گذاشته‌اند؟ بر روی یك كاغذ، این نكته را یادداشت كنید كه وقتی یك رنگ را می‌بینید، این رنگ چه احساسی در شما ایجاد می‌كند؟ چگونگی آن‌ها را نیز یادداشت كنید، مثلا در مورد روشنی، ساكت بودن، تلفیقی بودن، مناسب بودن بنوسید و هم‌چنین به این مسئله اشاره كنید كه این ویژگی‌های رنگ‌ها چه تاثیری بر روی شما می‌گذارند.
 

670px-Bring-Color-Into-Your-Home-Step-2-Version-2 روانشناسی رنگ در آپارتمان شما! - گروه مشاورین اثرپویش پارس

2.      طیف رنگی مورد علاقه خود را انتخاب كنید.

یك چرخه رنگ پیدا كنید. یك چرخه رنگ به دو قسمت رنگ‌های اولیه (اصلی) و رنگ‌های ثانویه (فرعی) تقسیم شده است و در یك سمت آن طیف رنگ‌های گرم (قرمز، نارنجی، و زرد) و در سمت دیگر طیف رنگ‌های خنك (سبز، آبی، و بنفش) مشخص شده‌اند. كدام سمت بر شما تاثیر بیش‌تری می‌گذارد و بیش‌تر عواطف شما را برمی‌انگیزد؟ رنگ‌هایی كه به شما حس خوبی می‌دهند، همان‌هایی هستند كه اگر در پیرامون شما هم باشند در شما احساس خوبی ایجاد می‌كنند.  
 

670px-Bring-Color-Into-Your-Home-Step-3-Version-2 روانشناسی رنگ در آپارتمان شما! - گروه مشاورین اثرپویش پارس

3.      به این‌كه رنگ‌ها چه معنی برای اعضای خانواده شما دارند نیز توجه كنید.

رنگ‌های خنك به آب، آسمان، و درختان اشاره می‌كنند. این رنگ‌ها نشان‌دهنده حس آرامش، توازن، صلح، و ملایم بودن هستند. از سویی دیگر، رنگ‌های گرم به خورشید، آتش، و ستاره‌ها اشاره می‌كنند. این رنگ‌ها نشان‌دهنده حس تنوع، انرژی، خلاقیت، و كنش هستند.  
مطلب پیشنهادی: رنگ هایی که راز شخصیت دیگران را برایتان آشکار می کند!

670px-Bring-Color-Into-Your-Home-Step-4-Version-2 روانشناسی رنگ در آپارتمان شما! - گروه مشاورین اثرپویش پارس

4.      دیگر اعضای خانواده را نیز در این كار دخیل كنید.

ایجاد نظم و هارمونی رنگ در خانه نباید بر اساس سلایق و نظرات یك نفر ایجاد شود. اجازه دهید تمامی اعضای خانواده در انتخاب رنگ‌هایی كه به آن‌ها آرامش می‌دهد، در آن‌ها انرژی ایجاد می‌كند، و برای آن‌ها خوشایند است شركت كنند. در این حالت باید بهترین نظر انتخاب شود و اگر به نتیجه نرسیدید باید به نوعی با هم مصالحه كنید. البته در هر خانه تعداد كافی اتاق وجود دارد كه هر كس بتواند نظر خود را در آن اعمال كند، بنابراین اگر نظرات اعضای خانواده شما دارای نقطه مشترك نبود، بهتر است رنگ هر اتاق بر اساس نظر فردی كه بیش از دیگران در آن اقامت دارد انتخاب شود. طبیعی است كه در آشپزخانه مادر خانه وقت خود را بیش‌ از دیگران سپری می‌كند، پس در چنین حالتی نظر و رای او در مورد انتخاب رنگ بر نظر دیگران ارجح است.
 

670px-Bring-Color-Into-Your-Home-Step-5-Version-2 روانشناسی رنگ در آپارتمان شما! - گروه مشاورین اثرپویش پارس

5.      در مورد شیوه‌هایی كه با استفاده از آن‌ها می‌خواهید رنگ‌های جدید را وارد خانه خود كنید تصمیم بگیرید.

آیا می‌خواهید دیوارها را رنگ كنید یا رنگ‌ها را از طریق وسایل وارد خانه خود كنید؟ اگر در مورد تغییر حس و حال كلی خانه خود جدی هستید، بهتر است هر دو راه را انتخاب كنید. یعنی هم دیوارها را رنگ كنید و هم تغییراتی در پرده‌ها، روتختی‌ها، كوسن‌ها، فرش‌ها، و غیره ایجاد كنید. هم‌چنین به قسمت «نكته‌ها»ی همین مطلب توجه كنید تا با استفاده از نكات اضافی موجود در آن موفقیت بیش‌تری در تغییر رنگ خانه خود كسب كنید.
 

670px-Bring-Color-Into-Your-Home-Step-6-Version-2 روانشناسی رنگ در آپارتمان شما! - گروه مشاورین اثرپویش پارس

6.      در این مورد تصمیم بگیرد كه در هر اتاق از چه طیف رنگی می‌خواهید استفاده كنید.
 

·        رنگ‌های گرم بسیار مناسب فضاهای مطالعه و هم‌چنین قسمت‌های پر رفت‌وآمد خانه مانند آشپزخانه هستند. در این فضاها عشق و علاقه خانوادگی و هم‌چنین شادی بیش‌تر حضور دارد.

·        از رنگ‌های خنك باید در فضاهای ورودی و خروجی خانه استفاده كرد تا از این مسئله مطمئن شد كه در رفتن یا آمدن به خانه، حس صلح و آرامش وجود دارد و در هر دو حالت این حس در فرد ایجاد می‌شود. رنگ‌های خنك بسیار مناسب اتاق خواب‌ها، اتاق‌های تلویزیون، و هر نوع فضایی هستند كه می‌خواهید آرام و بی سر و صدا به نظر برسند.
 

670px-Bring-Color-Into-Your-Home-Step-6Bullet3 روانشناسی رنگ در آپارتمان شما! - گروه مشاورین اثرپویش پارس

·        فضاهای غذاخوری می‌توانند تركیبی از دو طیف رنگی داشته باشند: رنگ‌های خنك برای كاهش سرعت در غذا خوردن و رنگ‌های گرم برای تشویق دیگران به گفتگو. چنین تركیبی را می‌توان این‌گونه به دست آورد: یكی از دیوارها یا كل دیوارها را به یك طیف رنگی اختصاص دهید و بعد عناصر دیگر مانند پرده‌ها، رومیزی‌ها، دستمال سفره‌ها، نقاشی‌ها، و غیره را به طیف دیگر اختصاص دهید. البته این كار را باید به گونه‌ای انجام دهید كه رنگ‌ها با هم هماهنگ باشند و كلیت فضا یكدست و یكپارچه شود.
 

670px-Bring-Color-Into-Your-Home-Step-6Bullet4 روانشناسی رنگ در آپارتمان شما! - گروه مشاورین اثرپویش پارس

·        در حمام‌ها بهتر است از رنگ‌های گرم استفاده كنید، چراكه این رنگ‌ها حس و حالی گرم را در تمام مراحل از دوش گرفتن تا لباس پوشیدن در شما ایجاد می‌كنند، و هم‌چنین فضا را برای انجام كارهایی مانند آرایش كردن و اصلاح كردن روشن‌ می‌كنند.

 

670px-Bring-Color-Into-Your-Home-Step-7-Version-2 روانشناسی رنگ در آپارتمان شما! - گروه مشاورین اثرپویش پارس

7.      پلان تم رنگی خود را روی كاغذ بیاورید.

خواه شما فقط می‌خواهید یك قسمت از اتاق یا یك اتاق كامل را طراحی كنید یا خواه می‌خواهید تم رنگی كل خانه خود را تغییر دهید، بسیار مهم است كه یك نقشه از پیش تعیین‌شده را برای خود مشخص كنید تا ایده درستی از فرایند و نتیجه كار در ذهن داشته باشید. از این مهم‌تر این‌كه، این نقشه راه باعث می‌شود تا شما تصویر روشنی از نتیجه نهایی انتخاب‌ها و ایده‌های خود داشته باشید و در طول فرایند تغییر تم رنگی خانه خود یك راهنما جلوی چشم خود داشته باشید. این راهنما به شما در جلوگیری از اشتباه و خطا كمك زیادی می‌كند. ایجاد تم رنگی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، چراكه به شما می‌گوید كه چه رنگی قرار است رنگ مسلط فضا باشد و چه رنگ‌هایی باید در كنار این رنگ اصلی قرار بگیرند تا در نهایت فضای شما مناسب و از نظر بصری زیبا به نظر برسد.
 

670px-Bring-Color-Into-Your-Home-Step-8-Version-2 روانشناسی رنگ در آپارتمان شما! - گروه مشاورین اثرپویش پارس

8.      استفاده از رنگ‌های خاموش می‌تواند گزینه دیگری برای شما باشد.

رنگ‌های سفید، كرم، و بژ حس و حالی آرام و ملایم را در فضا ایجاد می‌كنند. خوبی رنگ‌های خنثی این است كه هرگاه بخواهید می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید و اگر لازم نبود حالت مناسب فعلی را حفظ كنید. این رنگ‌ها معمولا مناسب فضاهایی هستند كه نور طبیعی زیادی در آن‌ها وجود دارد و منظره خوبی رو به  باغ و باغچه و مناظر آرامش‌بخش مشابه دارند.

نكته‌های مهم:

·        رنگ‌ها را به شیوه‌های مختلفی می‌توانید وارد خانه خود كنید. به همین دلیل در انتخاب رنگ مبلمان، وسایل تزئینی دیواری، نقاشی‌ها، تركیب‌های گل‌دار، فرش‌ها و قالی‌ها، كوسن‌ها، اشیای تزئینی، محفظه آباژور‌ها و چراغ‌ها، پادری‌ها، سبدها، فضاهای نگهدارنده، شمع‌ها و شمع‌دان‌ها، روتختی‌ها، بالشت‌ها، بالشتك‌ها، كركره‌ها، منابع نوری، و غیره دقت زیادی كنید.

·        از فرصت تغییر رنگ خانه برای از بین بردن بی‌نظمی‌های موجود در خانه نیز استفاده كنید. با این كار تمام استرس‌های روزانه شما از بین می‌رود و با ورود رنگ‌های جدید به فضای زندگی شما حسی از آرامش و لطافت شما را در برمی‌گیرد.

هشدارهای مهم:

·        پیش از این‌كه كل اتاق خود را رنگ كنید و یا از نتیجه نهایی كار خود ناراضی شوید، رنگ مورد نظر را در قسمت كوچكی از دیوار امتحان كنید تا از انتخاب خود مطمئن شوید و اگر نیاز بود در آن تجدید نظر كنید. سعی كنید در یك دوره 24 ساعته این رنگ‌ را در نورها و سایه‌های مختلف ببینید تا بتوانید حالت كلی اتاق خود را در همه ساعات روز بررسی كنید.

منبع: wikihow | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

 

 

 

 

خواندن 239 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.