logo

چهارشنبه, 12 آذر 1393 11:43

تدوین سند تکمیلی طرح جامع شهر تهران

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

تمامی این موارد نشانه های شهر تهران هستند که به تدریج به دلیل ساخت وسازهای بدون ضابطه در حال محو شدن هستند. در این ساختار علاوه بر شناسایی نشانه های شهر تهران ضعف ها مشخص می شود

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران از تدوین سند تکمیلی طرح جامع شهر تهران خبر داد.

سهیلا صادق زاده مدیر کل معماری و ساختمان با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر سند تکمیلی برای طرح جامع شهر تهران تحت عنوان برنامه راهبردی مدیریت منظر شهری در حال تدوین است.

او ادامه داد: چنین سندی برای کلانشهر تهران نیاز است اما تهیه آن تاکنون به تعویق افتاده است.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران به شناسایی کریدورهای بصری پایتخت در این سند تکمیلی اشاره کرد و افزود: در این طرح کریدورهای بصری اصلی شهر به عنوان نشانه های استراتژیک شهر شناسایی می شوند. در شهر تهران کوهستان البرز، کوه دماوند، برج های میلاد و آزادی از جمله این نشانه ها هستند.

او تصریح کرد: تمامی این موارد نشانه های شهر تهران هستند که به تدریج به دلیل ساخت وسازهای بدون ضابطه در حال محو شدن هستند. در این ساختار علاوه بر شناسایی نشانه های شهر تهران ضعف ها مشخص می شود. به عنوان مثال مشخص می شود در کدام مناطق شهری باید بلندمرتبه سازی اتفاق بیفتد تا دید به نشانه های بصری شهر از بین نرود.

صادق زاده گفت: این اصول در مورد نماهای ساختمانی شاخص شهر رعایت می شود. به عنوان مثال مکان ها و ساختمان های با ارزش شهر را شناسایی می کنند و اصول اولیه اجرا نما را برای آن تدوین می کنند.

او تاکید کرد: در این راستا طرح جامع تهران با اتخاذ رویکرد برنامه‌ریزی راهبردی که دارد از یک قالب سنتی خارج شده و با نگاهی جدید توانسته علاوه بر توجه به اصل انعطاف‌پذیری در سیاست‌گذاری، حوزه‌های جدیدی همچون حوزه‌های زیست محیطی و طراحی شهری را به قلمرو سیاست‌های طرح وارد کند.

گفتنی است برنامه راهبردی طراحی شهری و مدیریت منظر شهری تهران  به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسیده بنابراین تهیه سند مذکور یک الزامی قانونی برای شهر تهران به شمار می‌آید. بخشی از سند" برنامه راهبردی طراحی شهری و مدیریت منظر شهری تهران" به عنوان سندی که محتوای دیگر اسناد رسمی شهر را تکمیل و تدقیق می‌ کند در سنوات گذشته تهیه شده و ادامه آن در برنامه سال جاری اداره کل معماری و ساختمان در جریان است.

 

 

 

 

خواندن 137 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.