logo

شنبه, 08 آذر 1393 11:27

پیگیری مشکل تعاونی های 6 گانه در وزارت راه و شهرداری تهران

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

در جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران مصوب شد تا حل مشکلات تعاونی های 6 گانه و آزادگان در منطقه 2 در کمیسیون ماده 5 پیگیری شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، بعداز ظهر سه شنبه چهارم آذر ماه 1393 جلسه کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با حضور مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ولی اله شجاع پوریان عضو شورای اسلامی شهر تهران، نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و معاون برنامه ریزی و هماهنگی شهردار تهران برای تعیین تکلیف تعاونی های شش گانه و تعاونی آزادگان واقع در منطقه 2 شهرداری تهران برگزار شد و مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران که ریاست این جلسه را برعهده داشت در خصوص این تعاونی ها تصریح کرد: جمعیت ساکن در محدوده این تعاونی ها حدود 20 هزار نفر است که از سال 1382 در آن ساکن شده اند.

وی اظهار داشت: در توافقی که میان سازمان زمین و مسکن و این تعاونی ها در سال 71 صورت می گیرد حدود 430 هزار متر مربع زمین در اختیار این تعاونی ها قرار گرفته که مجوز ساخت 59 بلوک در 14 و 23 طبقه از شهرداری اخذ می شود.

وی با بیان اینکه امروز کار تعاونی ها تقریبا تمام شده و تقریبا هیچگونه تعهد مالی و غیر مالی به غیر برخی اقدامات جزئی ندارند، گفت: در سال 88 شهردار تهران دستور مساعدت حداکثری را برای دریافت پایان کار این تعاونی ها صادر می کند و شهرداری منطقه در همین راستا برای انجام فرایند کار استعلامی را در خصوص نحوه واگذاری پایان کار از کمیسیون ماده 5 انجام می دهد. که در پاسخ این استعلام، کمیسیون ماده 5 تاکید بر واگذاری پایانکار به صورت یکجا دارد که این سبب ساز به تاخیر افتادن کار برای این تعاونی ها که هر کدام شخصیت حقیقی و حقوقی جداگانه ای هستند می شود.

سالاری در ادامه به مشکل تامین سرانه ها در این محدوده در راستای ارائه پایانکار اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بر اساس طرح تفصیلی شهر تهران بیش از 70 درصد فضایی که باید در اختیار تامین این سرانه ها قرار بگیرد در پهنه سبز قرار گرفته است که ساخت و ساز در آن امکان پذیر نیست.

ملکی، شهردار منطقه 2 نیز در تشریح فعالیت شهرداری در این محدوده اظهار داشت: بر اساس استعلام صورت گرفته شهرداری منطقه راسا قادر به انجام این کار نیست و باید مجوز آن در نهادهای بالادستی شهرداری این منطقه صادر شود.

وی با تاکید بر آمادگی شهرداری منطقه 2 در حل و فصل موضوعات جزئی تر؛ خواستار واگذاری هرچه سریعتر زمین های مربوط به پهنه سبز برای ایجاد فضای سبز در محدوده متعلق به سازمان زمین و مسکن شد.

محمدزاده، قائم مقام رئیس سازمان زمین و مسکن با تاکید بر اینکه زمین مورد نیاز برای تامین سرانه ها از بین نرفته است گفت: آنچه رخ داده است ایجاد سندی بالا دستی است که سبب تغییر پهنه و ممنوع شدن ساخت و ساز در آن شده است.

وی اظهار داشت: برای حل این موضوع می توان تیمی کارشناسی را موظف کرد تا با شناسایی ضرورت های حداقلی سرانه ها در این محدوده نتایج را به کمیسیون ماده 5 جهت تصویب به عنوان استثنا ارائه کنند.

این مقام مسئول همچنین از آمادگی این سازمان برای انتقال زمین های مربوط به ایجاد فضای سبز به شهرداری خبر داد و خواستار ارائه برنامه زمانبندی برای اجرا از شهرداری شد.

محمدزاده تاکید کرد: با توجه به اینکه پیمانکاران تعهد کاری و مالی باقی مانده ای را ندارند می توان با استثنا کردن این نقطه به حل مشکل این شهروندان پرداخت.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این خصوص با تاکید بر اینکه نباید مشکلات به صورت مقطعی حل شوند اظهار داشت: برطرف کردن مشکلات باید درست باشد و نباید با راهکارهای مقطعی مشکلات را بر سر ساکنان و سایر شهروندان بیافتد.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد کارهای این پروژه باید به صورت یکجا انجام شود در خصوص پهنه سبز گفت: پهنه سبز نیز نیاز به ایجاد برخی خدمات دارد که آن را از یک فضای غیر قابل استفاده خارج کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تا 10 درصد فضای سبز می توان اقدام به ایجاد خدمات گردشگری کرد تا فضا قابل استفاده شود اظهار داشت: در خصوص این نقطه می توان پس از شناسایی خدمات مورد نیاز و تطبیق آن پهنه سبز؛ برخی از خدمات قابل ایجاد را به وجود آورد.

چمران ادامه داد: می توان برای تامین سایر سرانه ها نیز مکان های دیگری را شناسایی کرد و اگر نتوان هیچ کدام از این راهکارها را به کار بست در نهایت موضوع در کمیسیون حل شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در پایان این جلسه با تاکید بر لزوم محوریت جلسه به وسیله نمایندگان مردم در شورای شهر تهران در جمع بندی جلسه گفت: برای تحقق این موضوع کارگروهی تشکیل می شود تا ضمن احصا ضرورت های خدماتی در این نقطه مراحل کار در کمیسیون ماده 5 را به پیش ببرد.

سالاری ادامه داد: به صورت همزمان شهرداری منطقه 2 نیز برای حل شدن سریعتر مشکل مردم  موضوعات کوچک باقی مانده در خصوص بلوک ها را تعیین تکلیف و حل و فصل کند.

وی اعلام کرد: طبق صورت جلسه ای که بر اساس مباحث این جلسه تنظیم می شود واگذاری زمین های فضای سبز برای ایجاد از سازمان زمین و مسکن به شهرداری منطقه آغاز می شود.

 

 

 

 

خواندن 212 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.