logo

سه شنبه, 04 آذر 1393 11:07

تدوین نظام فنی و اجرایی برای ساخت و ساز بخش خصوصی ضروری است

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: در حوزه مسکن باید برای ساخت و سازهایی که بخش خصوصی کارفرمای آنها است همچون طرحهای بخش دولتی نظام فنی و اجرایی تدوین شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست هم اندیشی الزام به استفاده از سازندگان حرفه ای و متخصصان ساختمان کشور عصر دوشنبه با حضور اکبر ترکان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، اعضای شورای مرکزی و نمایندگان سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانهای کشور، روز دوشنبه در سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین برگزار شد.

اکبر ترکان در این نشست اظهارداشت: در زمینه اجرای قانون نظام مهندسی ساختمان کشور، استانهای متوسط و کوچک موفقتر از استانهای بزرگ و استانهای بزرگ نیز موفقتر از تهران هستند زیرا مسائل مورد ابتلا در تهران بیشتر و پیچیده تر است و استانها به نحو مطلوبی توانسته اند این موضوعات را مدیریت کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور یادآور شد: در حوزه مسکن باید برای ساخت و سازهایی که بخش خصوصی کارفرمای آنهاست همچون طرحهای بخش دولتی نظام فنی و اجرایی تدوین شود.

وی بیان کرد: ساختمان سازی به تخصص و حرفه ای بودن نیاز دارد و استان قزوین تجربه موفقی در زمینه استفاده از مجریان ذی صلاح دارد و همواره کارهای موفقی در پرونده کاری خود داشته که موجب شد دبیرخانه کمیته اجرایی الزام به استفاده از سازندگان حرفه ای و متخصصین ساختمان،در این استان راه اندازی شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اضافه کرد: باید نحوه تدوین روابط میان بانک، بیمه و بازرسی فنی به منظور سرمایه گذاری در این حوزه مشخص شود و تعیین نوع روابط میان مالک، سازنده، طراح، ناظر و مهندس نیز ضروری است.

حمید بدیعی عضو هیئت رئیسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز در این جلسه گفت: استان قزوین سالهاست در حوزه سازندگان متخصص و مجری فعالیت جدی داشته و موضوعات مربوط به آن را به خوبی پیگیری کرده است.

بدیعی یادآور شد: در تولد ساختمان به عنوان یک محصول نهایی کسی پاسخگو نیست و مردم همواره قبل از تهیه هر محصول در خصوص آن تحقیق می کنند اما این تحقیق و بررسی در حوزه ساختمان انجام نمی شود در حالی که سازنده باید مسئولیت کار محصول تولیدی خود را بپذیرد و رعایت اصول ساخت و ساز و مقررات ملی ساختمان را تضمین کند.

عضو هیئت رئیسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه پذیرش مسئولیت صحت و سلامت در ساخت و ساز از سوی تولیدکننده، احداث ساختمانها را اصولی می کند، یادآورشد: مجری باید در استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد، نیروی انسانی آموزش دیده مانند اسکلت ساز و برقکار و نظایر آن اختیار داشته باشد و از آنجا که تولید، موضوعی صنفی است باید سازنده حرفه ای، متخصص و دارای تجربه با کارنامه قابل قبول مورد حمایت قرار گیرد.

بدیعی عنوان کرد: داشتن ساختمانی که اصول فنی در آن رعایت شده حق بهره برداران و مردم است که این موضوع باید به مطالبه عمومی تبدیل شود تا مردم از پذیرش ساختمان های فاقد این مشخصات خودداری کنند.

وی اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان، مجموعه ای غیردولتی با ماموریتهای حاکمیتی است و باید از حقوق بهره برداران حمایت کند و توسعه شرکتهای کنترل و بازرسی و برخوردار از سوابق مطلوب یکی از راهکارهای تحقق این هدف است.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد: مشارکت شرکتهای بیمه لازم است تا عملکرد شرکتهای کنترل و بازرسی تشریفاتی نشود که با تحقق این هدف هم محصول رقابتی در قالب شرکتهای سازنده تولید می شود و از سوی دیگر شرکتهای بازرسی در دوره ساخت به شکل مستمر و در دوره بهره برداری به صورت ادواری کار کنترل و بازرسی را برعهده می گیرند.

وی با تاکید بر لزوم حضور ناظر مقیم به منظور مراقبت از حق مالک در بخشی از طرحها گفت: در صورت رعایت نشدن اصول، شرکت بازرسی موارد اشکال را تعیین و اعلام می کنند و نظارت به شکل بازرسی تغییر می یابد که این بازرسان را نیز نهادهای حاکمیتی همچون سازمان نظام مهندسی ساختمان به واسطه ماموریتهای حاکمیتی خود انتخاب می کنند.

عضو هیئت رئیسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد: استان قزوین در حوزه سازنده متخصص و پاسخگو توانمند بوده و فعالیت چشمگیری داشته و از عهده این مسئولیت ملی در راه اندازی دبیرخانه آن بخوبی برآمده است.

علی فرخزاد رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین نیز در این نشست با بیان اینکه در حوزه مجریان کارهای خوبی در استان قزوین از سال 85 تاکنون آغاز شده است، گفت: یکی از دلایل موفقیت استان در این زمینه تعامل مطلوب با تشکلهای گوناگون نظیر انجمن شرکتهای ساختمانی، انبوه سازان، انجمن معماران تجربی و کانون کاردانها بوده است.

فرخزاد تصریح کرد: امروز پس از گذشت هشت سال از آغاز اجرای این برنامه در استان، تمام افراد حضور مجری را پذیرفته اند هر چند در زمینه نحوه کار آنها دیدگاههایی دارند که می تواند لحاظ شود اما معتقدیم هم مردم و هم مهندسان باید منتفع شوند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین بیان کرد: مجریان، مهندسان مجرب به هیچ وجه نمیتوانند شغل دیگری داشته باشندکه این موضوع از سوی سازمان نظارت می شود و در صورت تخلف حق نظارت نیز نخواهند داشت.

فرخزاد اضافه کرد: حضور مستمر و مقیم مجریان از اقدامات دیگری است که در سازمان صورت گرفته به گونه ای که مهندسان بدون پروانه به عنوان سرپرست کارگاه حضور داشته باشند.

وی عنوان کرد: با اجرای برنامه های یاد شده شرکتهای حقوقی نیز توانسته اند به فعالیت بپردازند و همین موضوع موجب شده سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در اجرای طرح مسکن مهر نیز حضور داشته باشد و در حوزه کیفیت اجرا ورود پیدا کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین بیان کرد: در زمینه صدور خدمات فنی مهندسی به کشورهای همسایه نیز از مهندسانی استفاده کرده ایم که پیش از این توان فنی، تجربی و مالی خود را در مسکن مهر ثابت کرده اند و امروز قادر به ورود به کشورهای خارجی هستند.
 
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین نیز به عنوان دیگر سخنران این نشست موضوع مجریان ذیصلاح را از مسائل مهمی برشمرد که به این استان واگذار شده است.
 
ساعد معارفی گفت: این موضوع از دی ماه 84 در استان قزوین کلید خورده و پس از رسمیت یافتن آن در خرداد ماه سال 85 دفتر مجریان ذی صلاح ساختمان با استقبال خوب و حمایت دستگاههای ذیربط در 350 مترمربع کار خود را آغاز کرد.

رئیس کمیسیون سازندگان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین افزود: از زمان ابلاغ مصوبه اجلاس عمومی به استان قزوین مبنی بر تشکیل دبیرخانه استفاده از خدمات سازندگان متخصص، این موضوع با توجه به تجارب هشت ساله این استان در بخش مجریان و سازندگان مسکن و ساختمان دبیرخانه در کوتاهترین زمان ممکن تشکیل و نامه هایی برای جذب استانهای همکار ارسال شد.

معارفی یادآور شد: امیدواریم با بسترسازی واحد، شیوه نامه های لازم به استانها ابلاغ شود تا مدیریت کلان استانها نیز به صورت واحد عمل کنند.

 

 

 

خواندن 210 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.