logo

شنبه, 01 آذر 1393 09:46

طرح حفظ اراضی عباس آباد سلب فوریت شد/ شرکت نوسازی اراضی عباس آباد ضعیف است

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و یازدهمین جلسه شورا به یک فوریت طرح الزام شهرداری به حفظ و اصلاح اراضی عباس آباد رای ندادند تا این طرح به صورت کارشناسی در کمیسیون های شورا بررسی و در دستور کار شورا قرار بگیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و بین الملل شورای شهر تهران ؛ عبد المقیم ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهرتهران  در جلسه امروز شورا درباره فوریت این طرح گفت: پیش از این لایحه ای دوفوریتی برای اصلاح اراضی عباس آباد به شورای شهر آمده که به موجب آن، شهرداری باید ظرف سه ماه برای اصلاح اراضی به طوری که کاربری آن صرفا فضای سبز و فرهنگی باشد اقدام می کرد که شهرداری به این طرح پاسخ داده است.

ناصحی درباره ضرورت تصویب این طرح ،گفت: اجرای طرح جامع فرهنگی اراضی عباس آباد در راستای منویات مقام معظم رهبری در خصوص وجود پیوست یا کاربری فرهنگی، و نیز ضرورت هماهنگی بین بخشی درباره این اراضی ، و پیگیری جدی شهرداری برای رفع تصرفات افراد و دستگاه های اجرایی در این اراضی و اقدامات حقوقی لازم، از دلایل تدوین طرح حاضر است.

سالاری :شرکت نوسازی اراضی عباس آباد ضعیف است

در ادامه محمد سالاری  رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا درباره طرح مذکور گفت: شرکت نوسازی اراضی عباس آباد تنها مجموعه در شرکت های تابعه شهرداری است که مصوبه دولت و مجلس در قبل از انقلاب را دارد.

محمد سالاری ادامه داد: در فرمان مقام معظم رهبری درباره اراضی عباس آباد، صیانت از فضای سبز بیش از کاربری فرهنگی مورد تاکید بوده است. بنابراین قرار نیست سرای قرآن در پهنه G135 ایجاد شود. البته شهرداری می گوید پهنه بندی سرای قرآن اصلاح شده، اما ما تاکنون  سندی ندیده ایم.

وی تصریح کرد: مشکل این اراضی این است که شرکت نوسازی اراضی عباس آباد، شرکت ضعیفی است و رتبه آن ارتقا نیافته؛ در واقع ما بهره برداری از اراضی عباس آباد را به کسانی واگذار کرده ایم که مدیر عامل شرکت جرات ندارد درِ آنجا را باز کند.

در ادامه جلسه، مدیرعامل شرکت نوسازی اراضی عباس آباد درباره طرح مذکور، گفت: من این طرح را مطالعه کرده و نظرات دوستان را نیز شنیدم. آنچه درحال حاضر در صحن شورا درباره آن بحث می شود، تکرار عبارات و تاکیدات سند راهبردی طرح جامع اراضی عباس آباد است.

اردشیر نوریان ادامه داد: در یکی از بندهای این طرح جامع، به صراحت و دقت مسائل ذکرشده در این طرح مطرح و تاکید شده که اراضی عباس آباد باید تحت مدیریت واحد و یکپارچه اداره و از تقسیم آن بین مدیریت های مختلف در شهرداری جلوگیری شود و راهبرد شهرداری در این اراضی نیز همین است.

وی افزود: در بازرسی هایی که از اراضی عباس آباد به عمل آمده، این موضوع تایید شده که تلاش ما بهره برداری بهینه از این اراضی است. ماده واحده طرح فعلی عینا تکرار مصوبات قبلی است. آنچه در مورد تصرفات در طرح حاضر اعلام شده، به پیشینه اراضی و واگذاری های طرح های سابق برمی گردد.

نوریان اضافه کرد: شهردار تهران در بازرسی های خود، کمیته رفع معارض را برای اراضی تشکیل داده است. اما نیاز داریم شورای شهر در برنامه و بودجه سال 94 منابع لازم برای رفع معارض و تصرفات اراضی عباس آباد را تصویب کند تا دغدغه اعضا درباره حفظ این اراضی مرتفع شده و به اهداف طرح فعلی برسیم.

در ادامه ناصحی گفت: در پاسخ مقام معظم رهبری به نامه وزیر راه و شهرسازی تاکید بر  فضای سبز اراضی عباس آباد  بیش از فضای فرهنگی است. اما در این اراضی هر اتفاقی که می افتد، باید پیوست فرهنگی داشته باشد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در حال حاضر ساخت و ساز غیرفرهنگی مثل بانک، مجتمع تجاری و پارکینگ در این اراضی رخ می دهد که مخالف فرمایش رهبر معظم است. بنابراین جهت جلوگیری از تصرفات آتی و واگذاری های غیرمنطقی اراضی عباس آباد به نهادهای غیرفرهنگی، این طرح باید تصویب شود.

محمد حقانی ریس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران  نیز در این خصوص گفت: شورا در سال 83 مصوبه ای داشته که شهرداری باید ظرف سه ماه نسبت به اصلاح طرح جامع اراضی عباس آباد به شکلی که کاربری آن فقط فضای سبز باشد و جلوگیری از ساخت و ساز اقدام می کرد. اما این اتفاق نیفتاده است.

اسماعیل دوستی نیز در پاسخ به ناصحی گفت: ساخت و سازهای فعلی در اراضی عباس آباد از نظر قانونی هیچ مشکلی ندارد. ضمن اینکه چون کل اراضی عباس آباد کاربری فضای سبز و فرهنگی دارد، در نتیجه ساخت و ساز در این اراضی نیازی به پیوست فرهنگی ندارد.

وی افزود: تاکید رهبر معظم انقلاب درباره کارکرد ملی و فراملی این اراضی محقق شده است. البته اشکال در ساختمان های مستقر در این اراضی است؛ مثلا بانک سپه،‌استانداری، وزارت راه و ... نباید آنجا باشد یا کاربری آنها هم باید فرهنگی شود!

در نهایت اعضا به یک فوریت طرح مذکور رای ندادند و طرح به صورت عادی به کمیسیون فرهنگی اجتماعی ارجاع داده شد.

 

 

 

 

خواندن 233 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.