logo

یکشنبه, 25 آبان 1393 10:41

مسئوليت پذيري در مقابل خدمات ارائه شده مهمترين ويژگي مهندس حرفه اي است

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: مسئوليت پذيري در مقابل خدمات ارائه شده را از مهمترين ويژگي هاي يك مهندس حرفه اي است و مهندسان بايد در بازار كار و ارائه خدمات حرفه اي خود استانداردها و مهارت هاي لازم را لحاظ كنند و در برابر بهره برداران، صاحب كاران، دولت و نهادهاي ناظر مسئولانه اقدام كنند.

مسئوليت پذيري در مقابل خدمات ارائه شده مهمترين ويژگي مهندس حرفه اي است

به گزارش «معماری نیوز» به نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت راه و شهرسازي، عباس آخوندي كه امروز (پنج شنبه) در بازديد از آزمون ورود به حرفه مهندسان، كاردان ها و معماران تجربي كشور در دانشگاه اميركبيرسخن مي گفت با اشاره به اينكه مهندسان مسئولانه بايد حافظ منافع بهره برداران باشند، تصريح كرد: آزمون ورود به حرفه مهندسي جزء بزرگترين آزمون هاي حرفه اي ايران محسوب مي شود و امسسال حدود 300 هزار فارغ التحصيل رشته مهندسي در اين آزمون ها در دو نوبت خرداد و آبان ماه شركت كرده اند.

وزير راه و شهرسازي اعلام كرد: امسال در 111 حوزه در اجراي قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان آزمون‌هاي ورود به حرفه براي متقاضيان اخذ پروانه اشتغال به‌كار مهندسي در رشته‌هاي معماري، عمران، تأسيسات‌مكانيكي، تأسيسات‌برقي، شهرسازي، نقشه‌برداري و ترافيك و آزمون ورود به حرفه‌ كاردانهاي فني ساختمان براي متقاضيان اخذ پروانه اشتغال به‌كار كارداني در رشته‌هاي معماري، عمران، تأسيسات‌مكانيكي، تأسيسات‌برقي شهرسازي و نقشه‌برداري و آزمون تعيين صلاحيت حرفه‌اي معماران تجربي به طور هم‌زمان در سراسر كشور در حال برگزاري است.

آخوندي گفت : در واقع مهندسان اگر مي خواهند اسناد تعهدآور مهندسي را امضا و مناسبات طراحي، اجرا، نظارت و بازرسي را به عهده گيرند، موظفند بعد از فارغ التحصيلي و داشتن سه سال سابقه كار در آزمون هاي ورود به حرفه مهندسي شركت كنند.

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه آزمون هاي حرفه اي مهندسي علاوه بر جنبه هاي فني ناظر بر جبنه هاي قراردادي، حقوقي و نيز بازرگاني است ، تصريح كرد: در واقع مهندسان پس از كسب رتبه قبولي در اين آزمون يك فعال اقتصادي و فني محسوب شده كه مي خواهند وارد بازار تخصصي اين حرفه شوند.

آخوندي تاكيد كرد: ورود مهندسان به اين عرصه يعني گامي فراتر از آموزش آكادميك، كه آنها را متعهد مي كند در بازار كار، طراحي، نظارت و اجرا حافظ منافع سازنده، بهره برداران و كل جامعه باشند.

وزير راه و شهرسازي در پايان با اعتقاد به اينكه آزمون مذكور حركتي مفيد و مثمرثمر خواهد بود كه در جامعه مهندسي نهادينه شده است، اظهار داشت: كساني كه در اين آزمون موفق مي شوند مي توانند در همه سازمان هاي نظامات مهندسي استان ها مشغول به كار شوند.

وي افزود: مهندسي كه مي خواهد وارد بازار كار شود بايد ثابت كند كه در حرفه مهندسي صلاحيت دارد و اين آزمون نخستين اقدام در اين باره است و كساني كه در اين آزمون موفق مي شوند مي توانند در بازارهاي داخلي كار كنند و هم وارد بازارهاي بين المللي شوند.

آزمون‌هاي ورود به حرفه براي متقاضيان اخذ پروانه اشتغال به‌كار مهندسي و آزمون ورود به حرفه‌ كاردانهاي فني و آزمون تعيين صلاحيت حرفه‌اي معماران تجربي در تاريخهاي 22 و 23 آبان با حدود 140000 نفر داوطلب كه۸۳ درصد آنا را مردان و ۱۷ درصد را بانوان تشكيل مي‌دهند؛ به طور هم‌زمان در سراسر كشور برگزار مي‌شود.

در سال جاري نخستين آزمون در خرداد ماه و دومين آن نيز در آبان ماه در حال برگزار است و با برگزاري آن در مجموع حدود 300 هزار مهندس در 11 رشته، كاردانها در 6 رشته و معماران تجربي در يك رشته با كسب 50 درصد نمره، پروانه اشتغال به كار خود را دريافت مي كنند.

استان تهران با 24 هزار داوطلب بيشترين و استان خراسان جنوبي با نزديك به 1000 داوطلب كمترين شركت كنندگان اين آزمون را به خود اختصاص داده اند.

خواندن 2054 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.