logo

چهارشنبه, 15 مرداد 1393 00:00

فرار مالياتي در مسكن‌مهر؟

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 

 

 

متاسفانه دسترسي به تسهیلات مالی راه مناسبی شده تا افراد فرصت طلب با تشریفاتی ساده، شرکت‌های قارچی تاسیس و پس از اخذ مبالغ هنگفت تسهیلات از بانک مسکن در قالب مسکن مهر و سایر امتیازات دولتی و عمومی از جمله معافیت‌های مالیاتی و... به‌دلیل عدم کفایت لازم و شایسته در مدیریت منابع باعث به هدر رفتن و پایمال شدن وام‌ها و وجوه در اختیار گرفته شده که عمدتا از محل بیت‌المال می‌باشد، شوند و از این طریق تسهیلات و منابعی که می‌توانست صرف تولید و ایجاد اشتغال شود به دور ریخته شده است.

 

 

 

 

 

 

در ادامه به موضوع مسکن مهر فقط از لحاظ قوانین ومقررات مالی ومالیاتی پرداخته می‌شود:
موضوع:
تصویب نامه شماره ۱۲۲۴۴/ت ۴۷۲۶۷/ک مورخ 28/1/91 وزیران عضو کارگروه مسکن و بخشنامه‌های سازمان امور مالیاتی (شماره: 200/4994 تاریخ: 08/03/1391) مبنی بر معافیت عملکرد شرکت‌های سازنده مسکن مهر از یک سو و نحوه عملکرد ضعیف حوزه‌های محترم سازمان امور مالیاتی از سوی دیگر موضوعی است که با طرح چند سوال ساده به آن می‌پردازیم.
طرح سوال: 
تاکنون چندين هزار میلیارد تومان در قالب تفاهم‌نامه مسکن مهر در اختیار شرکت‌های سازنده مسکن مهر قرارداده شده است.
 سوال اساسی اين است كه آیا میلیاردها تومان که تحت عنوان تسهیلات در قالب مسکن مهر پرداخت شده فقط در حساب‌های بانکی این شرکت‌ها ثبت و منعکس شده یا سر از حساب‌های شخصی این افراد درآورده است و عملیات و مراودات مالی به جای اینکه از طریق حساب‌های بانکی و به نام شرکت‌ها منعکس شود به حساب‌های شخصی نامبردگان انتقال یافته است ؟ 
آیاتمام وجوه در حساب‌های شرکت بوده است و فقط در قالب مسکن مهر استفاده شده است که بخواهد از مالیات معاف شود؟
آیا این شرکت‌ها همراه اظهارنامه مالیاتی، صورت‌های مالی و گزارش حسابرس و بازرس قانونی ارائه کرده‌اند؟ بدیهی است مطابق آیین‌نامه اجرایی تبصره 4 قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح این شرکت‌ها مکلف به ارائه گزارش حسابرس و بازرسی قانونی بوده‌اند؟ در این قانون و سایر موارد مرتبط تصریح شده است صورت‌های مالی فاقد گزارش حسابرس و بازرس قانونی در هیچ‌یک از وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی بانک‌ها و بیمه‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی معتبر نمی‌باشد و به نفع اشخاص مزبور قابل استناد نخواهد بود.
آیا این شرکت‌ها مفاد ماده (169) و ماده (104) ق.م.م را رعایت کرده‌اند. منظور این است که گزارش‌های فصلی و کسور قانونی مربوطه را که در اصل ارائه سر نخ‌های معاملات و مراودات مالی با سایر شرکت‌ها است  رعایت، کسر و پرداخت و گزارش کرده‌اند؟
آیا این شرکت‌ها از تاریخ شروع فعالیت تاکنون نسبت به ثبت نام و اخذ گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده اقدام کرده‌اند و به تکالیف قانونی وفق قانون مزبور عمل کرده‌اند؟ منظور این است که در تامین مواد ومصالح مفاد ماده (19) این قانون را رعایت کرده‌اند و در قراردادهای پیمانکاری کسور قانونی را منظور کرده‌اند.
و کلام آخر اينكه اعطای معافیت مالیاتی بدون رسیدگی به حساب عملکرد شرکت و بی‌توجهی به قوانین و مقررات صدرالاشاره با هیچ توجیهی قابل قبول نیست.
اخیرا مشاهده شده است حوزه‌های مالیاتی بدون توجه به موارد فوق‌الاشاره صرفا با استناد به بخشنامه معافیت عملکرد سازندگان مسکن مهر بدون رسیدگی به عملکرد شرکت وفق قوانین و مقررات و بدون توجه به قوانین و مقررات و موارد صدر‌الاشاره معافیت مالیاتی اعمال کرده‌اند. این تخلف از قوانین و مقررات از یکسو موجب فرار مالیاتی این شرکت‌ها و از سوی دیگر فرار مالیاتی دیگران را فراهم کرده است وموجب تضییع حقوق دولت و پایمال شدن حقوق مردم شده است. 
نتیجه: 
1- آموزش ممیزین مالیاتی و تعیین کارگروه ویژه مالیاتی در هر استان به‌منظور رسیدگی به حساب عملکرد این شرکت‌ها ضروري است.
2- بايد برنامه و چک لیست رسیدگی ویژه این گروه مودیان مشخص شود.
3- بازبینی و رسیدگی به عملکرد سنوات قبل این گروه از مودیان وفق قوانین و مقررات الزامي است

 

 

 

خواندن 109 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.