logo

سه شنبه, 02 ارديبهشت 1393 00:00

فضای سبز پنج منطقه تهران در معرض تهدید

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 

 

 

 

گروه مسکن- یک عضو شورای شهر تهران نسبت به تخریب فضای سبز پنج منطقه شهر تهران و ساخت‌وساز روی این زمین‌‌ها هشدار داد.

 

 

 

 

 

 

علی صابری عضو کمیسیون حقوقی شورای شهر تهران با ابراز نگرانی نسبت به از بین رفتن فضای سبز در پنج منطقه شهر تهران گفت: به صحت و سقم این موضوع کاری ندارم، اما اگر ملکی به عنوان فضای سبز از مردم خریداری شده و بعدا به هر دلیلی کاربری آن تغییر پیدا کند، باید نسبت به آن حساس بود.  به گزارش «دنیای اقتصاد» روز گذشته برخی اعضای شورای شهر تهران نسبت به تغییر کاربری برخی پهنه‌ها در مناطقی از شهر تهران تذکر دادند.
علی صابری عضو کمیسیون حقوقی شورای شهر تهران با اشاره به تغییر کاربری فضای سبز پنج منطقه شهرداری تهران اظهار کرد: شهرداری نباید در راستای سودآوری اقدام کند چرا که این موضوع بار حقوقی دارد و مردم منطقه می‌توانند علاوه‌بر اعضای شورای شهر در این زمینه احقاق حق کنند.
محمدسالاری عضو دیگر شورای شهر تهران نیز نسبت به تغییر کاربری زمینی در منطقه یک تذکر داد. او درباره این ملک توضیح داد: در خیابان ولنجک برای ساخت ملکی به وسعت 2 هزار و600 مترمربع در سال 90 پروانه صادر شده که این ملک در پهنه حفاظت ویژه قرار دارد، اما پروانه ساخت آن مطابق با طرح تفصیلی جدید نیست، بنابراین در این خصوص درخواست تغییر نقشه را داریم.
مقاومت مناطق در اجرای طرح تفصیلی
در ادامه جلسه رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری نسبت به تخلفات ساختمانی پروژه‌ای دیگر در منطقه یک شهرداری تهران و تخلفات شهرداری‌های مناطق از طرح تفصیلی تذکر داد. محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری با اشاره به تخلفات اجرایی یک پروژه ساختمانی در منطقه نیاوران عنوان کرد: این پروژه که اصلا ما نمی‌دانیم متعلق به کیست با مساحت 2 هزار و 630 مترمربع جنب مرکز تحقیقات استراتژیک در پارک نیاوران در حال ساخت است و ما درباره آن نامه‌هایی از شهروندان دریافت کرده‌ایم.
او ادامه داد: طبق توافقی که پیمانکار این پروژه در مهرماه سال 1390 با شهرداری تهران داشته است که به‌دلیل مساحت بالا این امکان وجود داشته که این ملک در کمیسیون ماده 5 مطرح شود و طبقات اضافه دریافت کند، اما شهرداری منطقه اعلام می‌کند به‌دلیل اینکه این جواز قبل از ابلاغ طرح تفصیلی جدید صادر شده نیازی به عمل کردن طبق ضوابط این طرح ندارد.  سالاری تصریح کرد: از طرفی مالک با استناد به مصوبات طرح تفصیلی که 3 برابر و 5 برابر مساحت بنا می‌تواند اضافه اشکوب دریافت کند 680 درصد تراکم دریافت می‌کند. این پروژه به تعبیری یک بام و دو هوا است از طرفی چون توافق‌نامه قبل از ابلاغ طرح تفصیلی امضا شده نیازی به رعایت مفاد طرح نمی‌بیند و مصوبه کمیسیون ماده 5 را ندارد، از طرف دیگر از مزایای طرح تفصیلی استفاده کرده است البته در این خصوص سرمایه‌گذار تقصیری ندارد و شورای شهر باید حمایت کند تا با متخلفان این قضیه برخورد شود.
مقاومت مناطق در اجرای درست ضوابط
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مقاومت برخی مناطق شهرداری تهران در اجرای ضوابط طرح تفصیلی اشاره کرد و افزود: به‌منظور نظارت آنلاین در فرآیند سامانه طرح تفصیلی و احصاي مغایرت‌های ادارات شهرسازی و معماری مناطق، کارگروهی را راه‌اندازی کردیم، همچنین معاونت شهرسازی و معماری شهرداری برای صیانت از طرح تفصیلی تعداد هزار و 156 بخشنامه و دستور‌‌العمل مغایر با این طرح را لغو کرد، اما متاسفانه مقاومت‌هایی در برابر این امر از سوی برخی مناطق دیده می‌شود؛ آنها حتی شورای معماری را تشکیل نمی‌دهند و بدون طرح پرونده‌‌ها در این شورا پروانه ساخت‌وساز صادر می‌کنند. او اضافه کرد: این موضوع تبعات منفی دارد و نگرانی‌هایی وجود دارد که این فشارها و مقاومت‌ها باعث احیای بخشنامه‌های مغایر با طرح تفصیلی شوند، در این خصوص حمایت شورای شهر را لازم داریم.
 نظارت ماهواره‌ای بر فضای سبز
 پس از تذکرات برخی از اعضا در خصوص تغییر کاربری فضای سبز شهر در برخی مناطق مجتبی شاکری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نظارت بر تمامی وقایع شهر را موضوعی بسیار سخت عنوان کرد و گفت: باید سامانه نظارت به عنوان یکی از ابزارهای کنترلی شهر مدنظر قرار گیرد و باید با طرح دریافت تصاویر ماهواره‌ای برای کنترل تغییرات شهر در این راستا گام برداریم.
او افزود: نقشه‌های ماهواره‌ای می‌توانند در مسائل مشخص نسبت به کنترل باغات و فضای شهر به ما کمک کنند

 

 

 

خواندن 52 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.