logo

دوشنبه, 30 دی 1392 20:30

شناسنامه فنی نباید هیچگونه هزینه ساخت داشته باشد

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

در این راستا رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران معتقد است: هرچند صدور شناسنامه برای ساختمان ها، در کوتاه مدت بین 5 تا 10 درصد به قیمت ساختمان ها اضافه می کند، اما این افزایش قیمت به دلیل ارتقای کیفیت ساختمان ها بازگشت سرمایه را به دنبال خواهد داشت.

 

سعید غفرانی درخصوص دلیل این افزایش قیمت ساخت گفت: طبیعتا ساخت ساختمان ها به شیوه مهندسی و طبق مقررات ملی ساختمان، به هزینه ساخت اضافه می کند. درواقع اجرای صحیح و اصولی ساختمان چه در مرحله اسکلت بندی به عنوان رکن اساسی ساخت و ساز، چه در مرحله نازک کاری و پایان کار و چه درهنگام کاربرد مصالح منوط به رعایت استانداردها است و رعایت استانداردها به هزینه ساخت می افزاید.

بر اساس این گزارش، غفرانی در حالی این مباحث را مطرح می کند که طبق قانون، اجرای اصولی و صحیح ساختمان در هر شرایطی الزامی است و این مسئله مهم ارتباطی به صدور یا عدم صدور شناسنامه فنی ملکی ندارد و صدور شناسنامه نباید هزینه ای به دنبال داشته باشد. به بیان دیگر، این الزام قانونی باید در ساخت و سازها رعایت شود.

بر اساس اظهارات غفرانی، تمامی موارد مذکور مستتر در شناسنامه فنی ملکی است. به این معنا که اگر فرآیند ساخت یک ساختمان بر اساس مفاد قانون نظام مهندسی و آیین نامه ها و مباحث مقررات ملی ساختمان رعایت شود، ناخودآگاه به شناسنامه فنی ملکی می رسیم و درواقع شناسنامه فنی ملکی، ختم الکلام حرفه مهندسی است.

 اما کارشناسان در این زمینه می گویند: پرداخت 5 تا 10درصد هزینه بیشتر به ازای صدور شناسنامه فنی ملکی به صورت یک برگه کاغذ، کتابچه و یا حتی سایت نرم افزاری به منزله این است که بگوییم هنگام ارائه پایان کار یک ساختمان یا سند شش دانگ مالکیت باید 5 تا 10 درصد هزینه بیشتر پرداخت شود. در حالی که هیچ کدام از سندهای مذکور به جز یک هزینه ناچیز، هزینه خاصی به همراه ندارند. پس شناسنامه فنی ملکی نیز به عنوان سندی که هویت اجرایی  یک ساختمان را نشان می دهد، طبیعتا نباید هیچ هزینه ای به دنبال داشته باشد و مرجع هزینه مذکور مشخص نیست.  

به اذعان کارشناسان مسکن، پس از پایان ساخت ساختمان ها، در تمامی کارگاه ها نقشه ازبیلت (as built) جهت تعميرات احتمالي و رفع خطاهای اجرایی سازه تهیه می شود. تهیه نقشه ازبیلت که از خدمات نقشه برداری پس از احداث ساختمان و سازه می باشد، از لحاظ فني به این معناست که وضعیت پروژه درخصوص متريال مصرفي و عمليات انجام شده، پس از اجراي يك مرحله به صورت يك نقشه ساختمانی درآيد. با این تفاسیر، از آنجایی که نقشه ازبیلت، عینا در شناسنامه فنی ملکی نمود پیدا می کند و هیچ گونه هزینه ای هم به دنبال ندارد، شناسنامه فنی ملکی نیز نباید هیچ هزینه ای به دنبال داشته باشد.

خواندن 99 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.