logo

چهارشنبه, 19 مهر 771 00:00

صدور شناسنامه فنی در غیاب حلقه های اصلی، کاغذ بازی است

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
"شناسنامه فنی ملکی ساختمان، بدون اصلاح فرآیند صدور و حضور مجری ذی صلاح، تنها یک کاغذبازی است که با صدور آن، به حجم کاغذهای موجود در پروسه ساخت و ساز اضافه می شود."

 

به گزارش دبیرخانه دائمی شناسنامه فنی ملکی ساختمان عبارت فوق، هشدار کارشناسان صنعت ساختمان درخصوص نحوه صدور شناسنامه فنی ملکی است. به طوری که بروز بروکراسی اداری يعني تشريفات زائد، كاغذبازي و مقررات اضافي در مورد نحوه صدور شناسنامه، سایه هراس از بين رفتن كارآيي اصل شناسنامه فنی ملکی ساختمان را بر سر فعالان و دست اندرکاران حوزه ساختمان افکنده است.

بر اساس این گزارش، شناسنامه فنی ملکی ساختمان در حالی به عنوان یک سند مهم برای هویت بخشی به ساخت و سازهای شهری مطرح می شود که وضعیت فعلی صدور این سند مهم از ابعاد مختلفی نظیر ظاهری، محتوایی و نیز فرآیندهای اجرایی قابل نقد و دارای ایرادات متعددی است. به گونه ای که کارشناسان، صدور صحیح شناسنامه فنی را تنها در گرو اصلاح مسیر و فرآیندها و همچنین اصلاح کیفیت تهیه و تدوین صدور چنین سندی تلقی می کنند و معتقدند که در غیر این صورت شناسنامه مذکور به جز بروکراسی اداری پیامد دیگری نخواهد داشت.

از طرف دیگر، علیرغم اینکه شناسنامه فنی ساختمان به عنوان عاملی برای بهبود کیفیت ساخت و سازها تلقی می شود، اما نمی توان از آن به عنوان سندی برای تعیین کیفیت ساختمان استفاده کرد.

این تصور که اگر ساختمانی دارای شناسنامه باشد باکیفیت است و ساختمان بدون شناسنامه کیفیت لازم را ندارد، مفهومی جز کاغذ بازی به همراه ندارد. چنین شناسنامه ای تبدیل به کاغذی می شود که صرفا براساس یک سری ارتباطات یا تعریف های غلط صادر می شود. پس نمی توانیم بگوییم که ساختمانی صرفا به دلیل داشتن شناسنامه کیفیت لازم را دارد یا ندارد. ضمن اینکه صدور دستوری آن نیز در صورتی که منجر به ارتقای کیفیت ساخت نشود، صوری است و فایده ای به همراه ندارد.

بر این اساس، رعایت صحیح اصول در امر اجرای پروژه ها و درنظر گرفتن کیفیت ساخت در طول پروسه اجرای ساختمان، قبل از صدور شناسنامه الزامی است. صرفا در چنین حالتی و پس از کسب اطمینان از نحوه اجرا و ساخت، صدور شناسنامه برای مستند کردن نحوه پیشبرد پروژه در  مراحل مختلف ساخت، معنا می گیرد.

اما مسئله این است در شرایط فعلی که حلقه های مفقوده بسیاری در کیفیت و نحوه اجرای ساختمان های کشور وجود دارد، صدور شناسنامه فقط به عنوان یکی از این حلقه ها چه حاصلی برای ارتقای صنعت ساختمان در پی خواهد داشت.

وقتی این مسئله مطرح می شود، درمی یابیم  که در غیاب سایر حلقه های اصلی، شناسنامه صرفا به کاغذی تبدیل می شود که ارزش خاصی ندارد. به نظر می رسد که سال های طولانی با اجرایی کردن تمامی موارد مهمی که در صدور شناسنامه به آنها اشاره شده، فاصله داریم و صرف صدور یک شناسنامه نمی تواند تحول موثری را در بخش ساختمان کشور ایجاد کند.

خواندن 156 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.