logo

دوشنبه, 17 مهر 771 00:00

اصلاح شناسنامه فنی با بازنگری در مبحث دوم مقررات ملی

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
عضو هیئت مدیره انجمن مهندسان راه و ساختمان ایران برای اصلاح شناسنامه فنی ملکی و فرآیند صدور آن، بازنگری در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان را بسیار ضروری دانست.

 

به گزارش دبیرخانه مرکز برگزاری همایش های «صما» منوچهر شیبانی اصل در آستانه برگزاری نخستین همایش شناسنامه فنی ملکی ساختمان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: مبحث دوم مقررات ملی ساختمان دارای اشکالات و ایرادات وسیعی است که برای اصلاح شناسنامه فنی ملکی و فرآیند صدور آن بازنگری در این مبحث بسیار ضروری است.

وی در ادامه افزود: البته تجدیدنظر و بازنگری در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان نباید به گونه ای باشد که متن بعدی مشکلات بیشتری نسبت به متن اولیه حادث کند و بیش از قبل، صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان را تحت تاثیر منفی قرار دهد.

شیبانی با بیان اینکه نقدهایی به اجرا و صدور شناسنامه فنی ملکی وارد است، تصریح کرد: اولین نقد به محتوای شناسنامه فنی ملکی وارد است زیرا در برخی موارد به جزییاتی پرداخته شده که هیچ ضرورتی نداشته و به جز بوروکراسی اداری هیچ نتیجه دیگری ندارد و در برخی موارد از نکات و الزامات فرآیندی که باید ذکر میشد، عاری است.

شیبانی در مورد دیگر انتقاد وارده به شناسنامه فنی ملکی گفت: آنچه که در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان در مورد شناسنامه فنی ملکی ذکر شده مستلزم یک سری پیش زمینه ها و فرآیندهای قبل از صدور دفترچه چند برگی است که انجام کنترل های لازم و معرفی ناظر توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان و انجام نظارت مستمر و کامل بر فرآیند اجرا از جمله آنهاست.

وی با اشاره به اینکه تهیه نقشه ها، اجرای ساختمان توسط سازنده دارای صلاحیت و ارائه تضمین کیفیت توسط سازنده یا بیمه در نهایت منجر به صدور دفترچه چند برگی به نام شناسنامه فنی ملکی می شود، عنوان کرد: حال این سوال باید مطرح شود در شرایطی که فرآیندهای قبل از صدور این دفترچه به درستی و کامل انجام نمی شود، صدور شناسنامه فنی ملکی چه مزیتی دارد و چه چیزی را به ساختمان اضافه یا از آن کم می کند؟

شیبانی در ادامه افزود: تاکنون هیچ شناسنامه فنی ملکی را سراغ ندارم که تمام فرآیندهای مذکور به طور دقیق و درست در آن رعایت شده باشد و اگر موردی هم وجود داشته باشد، بسیار استثنایی است.

فرآیند صدور شناسنامه فنی قابل اطمینان نیست

عضو هیئت مدیره انجمن مهندسان راه و ساختمان ایران خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در شرایطی که باید اجرای ساختمان به درستی توسط مجری ذی صلاح انجام شود اما مجری ذی صلاح کاملا صوری است، چگونه می توان به فرآیند صدور شناسنامه فنی ملکی اطمینان کرد.

شیبانی لازمه صدور صحیح شناسنامه فنی ملکی را اجرای کامل و صحیح فرآیندهای پیش از آن دانست و گفت: در غیر این صورت شناسنامه مذکور به جزء بوروکراسی اداری هیچ فایده دیگری ندارد.

شناسنامه فنی از لحاظ شکل و محتوا قابل نقد است

وی دیگر انتقاد وارد به شناسنامه فنی ملکی را امضای آن توسط رییس سازمان نظام مهندسی استان ها ارزیابی کرد و افزود: به عبارتی مسئولیت صحت محتوای این شناسنامه برعهده رییس سازمان نظام مهندسی استان ها است اما این موضوع اصلا منطقی نیست که رییس یک سازمان نظام مهندسی که از فرآیندهای اجرایی و جزئیات آن مطلع نیست، با استناد به فرم های اطلاعات تکمیل شده توسط مهندسان، شخصا شناسنامه فنی ملکی را امضا کرده و مسئولیت آن را راسا بپذیرد.

شیبانی در ادامه افزود: بنابراین هم از نظر شکلی، هم به لحاظ محتوایی و هم از نظر فرآیندهای اجرایی وضعیت فعلی صدور شناسنامه فنی ملکی کاملا قابل نقد و دارای اشکالات عدیده است.

عضو هیئت مدیره انجمن مهندسان راه و ساختمان ایران با بیان اینکه از نظر مهندسی و مدیریتی، نمی توان شناسنامه فنی ملکی را اقدامی در جهت کیفیت و ارتقای ساخت و ساز دانست، گفت: با وضعیت فعلی، شناسنامه فنی ملکی صرفا یک بوروکراسی اداری و کاغذبازی است که بر حجم کاغذهای موجود در فرآیند ساخت و ساز افزوده است و بنابراین حتما نیاز به اصلاح مسیر و فرآیندها و همچنین اصلاح کیفیت تهیه و تدوین برای صدور چنین سندی وجود دارد.

خواندن 319 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.