logo

یکشنبه, 16 مهر 771 00:00

صنعت بیمه، الگوی کار شناسنامه فنی ملکی ساختمان قرار گیرد

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به اینکه می توان صنعت بیمه را الگوی کار شناسنامه فنی ملکی ساختمان قرار داد گفت: همانگونه که کالاها و اجناس بدون کیفیت و غیراستاندارد، تحت بیمه قرار نمی گیرند، در صنعت ساختمان نیز باید چنین رویه ای پیش گرفت و صنعت بیمه را الگوی کار شناسنامه فنی ملکی قرار داد.

 

به گزارش دبیرخانه دائمی شناسنامه فنی ملکی ساختمان، علیرضا قهاری در آستانه برگزاری همایش ملی شناسنامه فنی ملکی ساختمان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: بیمه ها رویکرد جهانی دارند و طبق مقررات بین المللی بیمه فعالیت خود را انجام می دهند، اما در صنعت ساختمان چنین رویکردی وجود ندارد و صرفا شناسنامه یا گواهی نامه ای صادر می شود که ساختمان موردنظر را از نظر نوع مصالح، کارکرد یا عملکرد کنترل می کند.

قهاری با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی، از ابتدای تاسیس از سال 73 نتوانسته به وظایف خود عمل کند و برای این سازمان ها مسائلی غیر از حفظ جان شهروندان مطرح بوده است افزود: امروز نیز نظام مهندسی علیرغم گستردگی و داشتن حدود 300 هزار مهندس توان اعمال کنترل دقیق بر ساخت و سازها را ندارد و بهتر است این مسئولیت را به سازمان استاندارد یا بیمه واگذار کند.

وی با تاکید بر ضرورت نظارت نظام مهندسی فارغ از مسائل تشکیلاتی و سیاسی باید بر کیفیت کار مهندسان افزود: به نظر می رسد که عمل نظام مهندسی به وظایف خود، نیازمند اصلاح آیین نامه ها، اساس نامه و لایحه قانون نظام مهندسی در مجلس است تا با رفع نقصان ها طرح جامع تری به مجلس ارائه و تصویب شود.

قهاری در ادامه تصریح کرد: طی چند سال اخیر که همواره شهرداری و نظام مهندسی بر سر صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان دچار اختلاف بوده اند، سازندگان و انبوه سازان به عنوان یکی از ابعاد و محورهای مهم به بازی گرفته نشده اند.

وی با تاکید بر اینکه اگرسازندگان مورد قبول واقع نشوند، در زمینه عمل به مقررات و صدور شناسنامه فنی همکاری نخواهند کرد افزود: هر سال با نزدیک شدن به رویداد زلزله بم، مباحث نظیر شناسنامه فنی ملکی پررنگ می شوند و کم کم از نور آن کاسته شده و در چرخه ای باطل حرکت می کند.

به گفته قهاری، شناسنامه فنی ملکی به عنوان یک ابزارکنترلی باید مورد توجه جدی وزارت راه و شهرسازی، نظام مهندسی و شهرداری ها قرار گیرد.

قهاری در عین حال تصریح کرد: در صنعت ساختمان به دلیل پول ساز بودن حرفه، نبود کنترل بر ساخت و سازها منجر به کاهش کیفیت ساختمان ها به منظور کسب سود بیشتر می شود.

قهاری همچنین با انتقاد از صرف هزینه های کلان برای ساخت و سازهای بدون کیفیت ادامه داد: علیرغم اینکه 70 سال از تاسیس دانشکده های فنی در کشور می گذرد و امروز مهندسان کشور از نظر حرفه ای در سطح بالایی قرار دارند، اما هنوز ساخت و سازها در سطح قابل قبولی انجام نمی گیرد.

خواندن 141 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.