logo

شنبه, 15 مهر 771 00:00

شناسنامه فنی ملکی بدون مجری ذی صلاح کاغذ بازی است

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
دبیر کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران حضور مجریان ذی صلاح در مراحل ساخت و ساز را لازمه تنظیم و صدور صحیح شناسنامه فنی ملکی دانست و گفت: بدون حضور مجریان ذی صلاح ، شناسنامه فنی ملکی تنها یک کاغذ بازی است.

 

به گزارش دبیرخانه دائمی شناسنامه فنی ملکی ساختمان، احمدرضا چابک در آستانه برگزاری نخستین همایش شناسنامه فنی ملکی ساختمان در گفت و گو با خبرنگار «صما» اظهار داشت: عدم حضور یا حضور کمرنگ مجریان ذی صلاح در پروسه ساخت و ساز تاثیر منفی بسیار جدی بر صدور همایش شناسنامه فنی ملکی ساختمان دارد و از همین رو یکی از عوامل و لوازم اصلی این شناسنامه موضوع اجرا و مجری ذی صلاح است و برای اینکه شناسنامه فنی ملکی به درستی تهیه و تنظیم شود، باید مساله مجری ذی صلاح حل شود.

وی با اشاره به تفاوت های موجود میان بحث نظارت و اجرا خاطرنشان کرد: طبق قانون ناظر شخصی است که کار کنترل را انجام داده و گزارش های نظارت بر عملکرد را ارائه دهد اما مجری فردی است که از ابتدا تا انتهای پروسه ساخت و ساز حضور فیزیکی دائمی دارد و تمام کارها تحت نظارت مجری ذی صلاح است و مواردی که باید در شناسنامه فنی ملکی درج شود، بر اساس همین حضور دائم است.

چابک با بیان اینکه مهندس ناظر از سوی مالک و عوامل اجرایی به رسمیت شناخته می شود و شرح وظایف آن مشخص است، گفت: این در حالی است که مجری ذی صلاح اصلا برای مردم تعریف شده نیست؛ در صورتی که مالک باید با مجری ذی صلاح طرف قرارداد شود و صفر تا صد پروسه ساخت و ساز را در اختیار مجری ذی صلاح قرار دهد و در این شرایط مالک فقط یک سرمایه گذار است و نمی تواند در مورد مباحث فنی نظر بدهد و باید مجری ذی صلاح مباحث فنی ساخت و ساز را بر اساس ضوابط انجام دهد.

وی تکمیل دقیق و منطبق با واقعیت شناسنامه فنی ملکی را از وظایف مجریان ذی صلاح دانست و افزود: اگر موضوع مجری ذی صلاح به صورت واقعی اجرایی شود، شناسنامه فنی ملکی نیز به شکل دقیق تکمیل می شود زیرا مجری ذی صلاح به تمام مراحل ساخت و ساز اشراف کامل دارد.

چابک با اشاره به اینکه در کشور ما مجری ذی صلاح شکل صوری و در سایه  دارد، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر مالک به نوعی وظایف مجری ذی صلاح را انجام می دهد و عملا مجری ذی صلاح هیچ حضور موثری در ساخت و ساز و به همین نسبت در تکمیل شناسنامه فنی ملکی ندارد.

 دبیر کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران با بیان اینکه در قانون برای تکمیل مندرجات شناسنامه فنی ملکی یک پروسه زنجیر وار در نظر گرفته شده است، گفت: قطعا شناسنامه فنی ملکی در ساخت و ساز بسیار تاثیر گذار است اما زمانی این شناسنامه تاثیرگذار خواهد بود که مجریان ذی صلاح در ساخت و ساز حضور فعالی داشته باشند.

چابک با اشاره به اینکه در صورت بروز تخلف در اجرا، سازمان نظام مهندسی و مالک می توانند از مجری ذی صلاح شکایت کنند، گفت: اگر ضرورت حضور مجری ذی صلاح در ساخت و ساز جدی گرفته نشود، صدور شناسنامه فنی ملکی تحت تاثیر قرار می گیرد و همچنین چنانچه در ساختمان ها ضوابط فنی رعایت نشود و لطمه و خسارتی به مالک وارد شود، هیچ فردی پاسخگو نخواهد بود

خواندن 300 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.