logo

پنج شنبه, 05 دی 1392 00:00

شناسنامه فنی ساختمان بدون ما هرگز

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

رییس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی با اشاره به اینکه در محتوای شناسنامه فنی قید شده که در کنار مهندس می بایست ازظرفیت کاردانها و معمار تجربی دارای پروانه اشتغال بهره گرفته شود تاکید کرد: نادیده گرفتن این عوامل در ساخت وساز اجرای بهینه شناسنامه فنی مطابق با اهداف مد نظر را دچار چالش می کند.

 

مهدی موذن گفت: متاسفانه در سنوات اخیرحوادث ناشی ازگودبرداری روزافزودن بوده است وهیچ یک از نهادها ومتولیان حوزه ساخت وساز شامل وزارت راه وشهرسازی ،شهرداری ونظام مهندسی مسوولیت این حوادث را نمی پذیرند. موذن به انتقاد از رویکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درحوزه مربوط به حوادث ناشی ازگودبرداری پرداخت واظهارداشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان،شهرداری ووزارت راه درحالی توافق اجرای طرح شناسنامه فنی ملکی را امضاء کرده اند که معلو م نیست جای خالی کاردانها ومعمارتجربی درشناسنامه فنی را چه کسی باید پرکند.

این فعال صنعت ساخت وسازادامه داد: سهم خواهی سازمان نظام مهندسی ساختمان باعث شده که صنف کاردانها به حاشیه رانده شود ودغدغه این سازمان مربوط به پرداخت دستمزد کاردانها است .این درشرایطی است این امر دلیلی برکنارگذاشتن مجموعه کاردانها ازحوزه ساخت وساز نمی شود. موذن با اشاره به اینکه ممکن است بخشی از اظهاراتش درحوزه معضلات مربوط به مشکلات کاردانها ممکن است تکراری باشد اظهارداشت: اما باتوجه به روی کارآمدن دولت یازدهم وقرارگیری مسوولان جدید درراس وزارتخانه راه وشهرسازی بدون شک بیان مشکلات کاردانها به نوعی موضوعیت دارد.

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی با تاکید بر زلزله خیزبودن کشورمان وقرارگیری 80 درصد مساحت کشور برروی نقاط پرخطرزلزله تاکید کرد: علاوه برمشکل زلزله خیزبودن کشورمان درعین حال وجود بافتهای فرسوده که حتی تحت تاثیرارتعاشات ماشین آلات سنگین درمعرض ریزش هستند همه وهمه نیاز به استفاده ازتمامی حلقه های ساخت وساز وعوامل ذی مدخل درحوزه ساختمان را ضروری می کند.

این فعال حوزه صنعت ساختمان در عین حال به انتقاد از رویه وزیرسابق راه وشهرسازی درحوزه مسکن پرداخت وگفت: عمده اقدامات نیکزاد درحوزه مسکن کمی بوده است که درسرکشی به استانهای مختلف خلاصه شده ،این درحالی است که اگرازکاردانها درفرآیند مسکن مهر بهره گرفته می شد قطعا نیازی نبود که وی حضورمستقیم درکارگاه های مسکن مهر داشته باشد.

موذن همچنین با اشاره به ضرروت آسیب شناسی واحدهای مسکونی مهربا محوریت عدم استفاده ازتوان فنی کاردانها ادامه داد: ساخت وسازیک زنجیره است که حلقه های آن را عوامل مختلفی تشکیل می دهد این درحالی است که نبود یکی ازاین حلقه ها باعث سستی این زنجیره می شود وبراین اساس برای استحکام زنجیره ساخت وساز لازم است که ازظرفیت کاردانها درکنارسایرعوامل اجرایی بهره گرفته شود. موذن تاکید کرد: باتوجه به اینکه وزیرراه وشهرسازی ازافرداد فرهیخته وبسیارآگاه حوزه صنعت ساختمان است ودراین زمینه تجربیات ارزنده ای دارد شرایط لازم را برای بکارگیری این صنف درصنعت ساختمان مهیا کند چرا که کاردانها بازوی های اجرایی وزارتخانه راه وشهرسازی هستند.

موذن با بیان این که اکنون دولت وظیفه رسیدگی به کاردان‌های فنی این سازمان را به عهده دارد، گفت:دوازده سال از فعالیت و راه اندازی این سازمان مطابق با ضرورت های قانونی می‌گذرد اما هنوز حمایتهای لازم درباره این سازمان صورت نگرفته است،چرا که ما نیز فرزندان این وزارتخانه هستیم و برای هر گونه خدمت آماده‌ایم . وی در پایان اظهار امیدواری کرد که دوازدهمین مجمع سالیانه سازمان نظام کاردانی آخرین مجمعی باشد که وی درباره عدم بکارگیری کاردانها درحوزه ساختمان انتقاد می کند.

 

 

 

 

خواندن 416 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.