logo

سه شنبه, 03 دی 1392 00:00

شرايط اقتصادي انتقال‌پايتخت فراهم نيست

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

  کلیات طرحي كه بهمن‌ماه سال گذشته تحت عنوان «انتقال پايتخت اداري-سياسي» با امضای بيش از 50 نفر از نمايندگان در نوبت بررسي مجلس قرار گرفت، روز گذشته با تغييرات اساسي در عنوان و محتواي طرح، به تصويب رسيد

كميسيون اصلي بررسي اين طرح براي آنكه اهميت طرح را متوجه تهران و فراتر از يك اتفاق فيزيكي –انتقال پايتخت- نشان دهد، نام طرح را به «ساماندهي و انتقال پايتخت سياسي و اداري» تغيير داده است و در عين‌حال شورايي كه مطابق محتواي طرح با تركيب 10 نفره از جمله سه نماينده از سوي مقام معظم رهبري قرار بود تشكيل شود، در جريان تصويب كليات طرح به تركيب 14 نفره و بدون حضور نمايندگان رهبري، تبديل شد. درباره طرح انتقال پايتخت سياسي و اداري از تهران، نظر مسوولان ارشد حوزه شهرسازي منفي است. دبير شوراي‌عالي شهرسازي و معماري كشور كه شناخت نسبي او از موقعيت مناطق مختلف كشور در مقايسه با نمايندگان مجلس بيشتر است، در واكنش به طرح انتقال پايتخت به «دنياي‌اقتصاد» اعلام كرد: انتقال پايتخت يك تجربه‌اي است كه در خيلي از كشورها اتفاق افتاده، اما اگر تصور اين است كه با انتقال پايتخت مشكلات تهران حل مي‌شود، اين تصور اشتباه است و مشكلات حل نخواهد شد. پيروز حناچي با تاكيد بر اينكه ز تهران سر جاي خودش است و بايد به آن جواب جداگانه داده شود، افزود: بحث انتقال پايتخت، انتقال مركز سياسي به نقطه‌اي ديگر است كه حالا بايد ارزيابي شود چقدر بارگذاري جمعيتي قرار است در پايتخت جديد انجام شود. در اواخر دهه 60 يكبار چنين طرحي مطرح شد و تا مرحله مكان‌يابي هم پيش رفت، ولي در حال حاضر با وضعيت اقتصادي‌ كه دولت دارد و همچنين شرايط اقتصادي كشور، بعيد به نظر مي‌رسد انتقال پايتخت به صلاح باشد. معاون وزير راه و شهرسازي همچنين تصريح كرد: ورود به مقوله انتقال پايتخت به معناي دخالت بيشتر دولت در اقتصاد است و الان در شرايطي نيستيم كه اين طرح بتواند استارت بخورد.
به گزارش «دنياي‌اقتصاد» برخلاف نظر دبير شوراي‌عالي شهرسازي و معماري كشور كه معتقد است با انتقال پايتخت، هدف طراحان بابت ساماندهي مشكلات شهر تهران محقق نخواهد شد، مركز پژوهش‌هاي مجلس با بررسي اين طرح اعلام كرده است: از آنجا كه هدف طرح انتقال پايتخت سياسي و اداري بر تراكم‌زدايي از شهر تهران و ساماندهي پايتخت جديد در افق‌هاي زماني كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت عنوان شده، از يك ديدگاه به نظر مي‌رسد كليات طرح مورد تاييد باشد. در گزارش مركز پژوهش‌ها تاكيد شده است: در دو دهه اخير كثرت معضلات شهر تهران سبب شده بسياري از تصميماتي كه با هدف كاستن از حجم مشكلات پايتخت اتخاذ و اجرا شده به سرانجام ز نرسند.

 

 

 

 

خواندن 207 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.