logo

شنبه, 08 مهر 771 00:00

نمای ساختمان ها ضابطه مند می شود

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مدیرکل اداره معماری و ساختمان شهرداری تهران از تهیه و تدوین ضوابط مربوط به نمای ساختمان در شهرداری تهران خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان امسال، مقررات انضباط نما در شورای شهر تهران تصویب و اجرایی و به موجب آن نمای ساختمان ها ضابطه مند شود.

  جواد کریمیان اقبال در گفت و گو با خبرنگار «صما» ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: دفترچه انضباط نما که شامل یک سری ضوابط عام در مورد نمای ساختمان است، در جلسات بسیار مفصل و کارشناسی توسط اساتید صاحب نام و در مدت یک سال و نیم تهیه و تدوین شده است.

وی در ادامه افزود: دفترچه انضباط نما توسط شهرداری به شورای شهر تهران ارائه شده و پس از تصویب در صحن شورا این مقررات به کمیسیون ماده پنج می رود و پس از تصویب در این کمیسیون جنبه قانونی خواهد یافت که امیدواریم این موضوع تا پایان امسال تحقق بیاید.

کریمیان اقبال با بیان اینکه فرآیند اجرایی ضوابط نمای ساختمان اتخاذ شده است، تصریح کرد: تصویب طرح تفصیلی تهران در سال 91 مشکلات قانونی مربوط به اجرای این ضوابط را نیز حل کرده است زیرا در بندهای 9-16 و 18-16 این طرح، شهرداری تهران ملزم شده که ضوابط عام مربوط به نمای ساختمان را ارائه دهد.

این مقام مسئول با اشاره به سیستماتیک شدن صدور پروانه ساخت و ساز در شهرداری تهران گفت: در چند سال اخیر موضوع نمای ساختمان مهجور مانده بود و حتی بسیاری از طراحان ساختمان ارزشی برای نما قائل نبودند، اما در مرحله صدور پروانه ساخت و ساز طراحان ساختمان ملزم هستند نقشه های نما را در مجموعه کلی نقشه‌ ها قرار دهند تا مورد بررسی شهرداری قرار بگیرد.

کریمیان اقبال با اشاره به اینکه برخی به سلیقه ای بودن نمای ساختمان اعتقاد دارند، افزود: در واقع بخشی از فضای داخلی ساختمان نیز سلیقه ای است اما تعداد محدودی از افراد با این فضا درگیر هستند، ولی در مورد نما هر چند که سلیقه ای است اما تاثیرات آن بر عموم مردم است.

وی در ادامه اضافه کرد: در ضوابط و مقررات مربوط به ساختمان در شرایطی به جزئیاتی مانند پارکینگ ها و راه پله ها پرداخته می شود که به کیفیت فضای داخل و نمای ساختمان اصلا پرداخته نمی شود، زیرا ضابطه ای در این زمینه وجود ندارد و تاکنون از نظر قانونی، شهرداری در مورد نمای ساختمان اختیاری نداشته است.

مدیرکل اداره معماری و ساختمان شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در ماده 169 قانون پنجم توسعه وزارت راه و شهرسازی موظف شده ضوابط نما را تهیه و به شهرداری ابلاغ کند که تاکنون این اتفاق رخ نداده است اما در دو سال و نیم اخیر با اقدامات فرهنگ سازی که از سوی شهرداری انجام شده، در شهر تهران نما قالب ارزشی پیدا کرده و مالکان و سازندگان برای نمای ساختمان هزینه می کنند زیرا حالت سرمایه ای دارد و منجر می شود ملک با قیمت بهتری به فروش برود.

خواندن 321 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.