logo

یکشنبه, 09 مهر 771 11:12

مکانیزم های استاندارد سازی مصالح ساختمانی

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مدیرکل دفترنظارت براجرای استانداردهای صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه افزایش کیفیت مصالح ساختمانی رابطه مستقیمی با کیفیت ساخت و ساز دارد به تشریح سازوکاراستانداردسازی مصالح ساختمانی پرداخت.

 به گزارش خبرنگار ما فریدون بلغاری درگفت وگو با صما دراینباره گفت:مطالعات انجام شده در بسیاری از ساختمان های آسیب دیده از زلزله های گذشته...

نویسنده : 09197658108 -rad | تاریخ : ٢:٤٢ ‎ب.ظ - ۱۳٩٢/٩/۳٠

()

مدیرکل دفترنظارت براجرای استانداردهای صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه افزایش کیفیت مصالح ساختمانی رابطه مستقیمی با کیفیت ساخت و ساز دارد به تشریح سازوکاراستانداردسازی مصالح ساختمانی پرداخت.

 به گزارش خبرنگار ما فریدون بلغاری درگفت وگو با صما دراینباره گفت:مطالعات انجام شده در بسیاری از ساختمان های آسیب دیده از زلزله های گذشته نشان می دهد که در بسیاری از موارد، خرابی ساختمان به هنگام زلزله به علت کاربرد مصالح غیراستاندارد و ضعیف بودن اجرا و ساخت، عدم چسبندگی بین مصالح، نبودن قفل و بست لازم بین اجزای مختلف ساختمان و ضعف (جوش) است.

 وی تاکید کرد:یکی از متغیرهای مهم که نقش آن در ساخت و سازها غیرقابل انکار است، کیفیت مصالح ساختمانی است، اهمیت این متغیر به قدری زیاد است که می توان گفت بین متخصصان و عامه مردم در این خصوص اتفاق نظر وجود دارد. با این حال هنوز هم در عمل کسانی هستند که از مصالح غیراستاندارد با کیفیت بسیار پایین در ساخت بنا با توجیه صرفه اقتصادی استفاده می کنند.

بلغاری ادامه داد:استفاده از مواد و مصالح استاندارد در تمام دنیا دارای اهمیت است و نمی توان نسبت به آن بی توجه بود. اما در کشور ما به دلیل زلزله خیز بودن از اهمیت بیشتری برخوردار است.بنابراین باید نسبت به استفاده از مواد و مصالح سا ختمانی استاندارد حساسیت بیشتری داشت.

 وی درادامه به بررسی وضعیت کیفیت برخی از فرآورده های تولیدی مصالح ساختمانی پرداخت ووضعیت برخی ازمصالح ساختمانی ازنظرتولید استاندارد را اینگونه برشمرد: درشرایط فعلیسنگدانه مورد مصرف در بتن (شن و ماسه): از 1524 واحد تولیدی 75% با نشان استاندارد عرضه می شود،انواع آجر رسی ماشینی از 982 واحد تولیدی، 75% محصولات با نشان استاندارد عرضه می شود،بتن آماده از 529 واحد تولیدی، 85% محصولات با نشان استاندارد عرضه می شود،الکترود جوشکاری از 20 واحد تولیدی 90% محصولات با نشان استاندارد عرضه می شود،عایق رطوبتی از 315 واحد تولیدی 80% محصولات با نشان استاندارد عرضه می شود.

به گفته وی نسبت صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد در سال 91 نسبت به سال 80 بیش از 80 برابر شده است  واین امراز صدور سالی 20 پروانه استاندارد به بیش از 1600 پروانه افزایش یافته است.

این مسوول سپس درباره مشکلاتی که پروسه استاندارسازی مصالح ساختمانی را به تعویق می اندازد اظهارداشت:ضعف فرهنگ صنعتی و عدم وجود اطلاعات فنی کافی نزد اکثر صاحبان واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی،کارگاهی و کوچک بودن اکثر قریب به اتفاق واحدهای تولیدی و استفاده از تجهیزات فرسوده و قدیمی،استفاده از کارگران غیرماهر خارجی (افغانی)، فقدان نظام کیفیت و تولید پنهان جهت مخفی نگه داشتن کارگرانو عدم پرداخت حق بیمه،صدور موزهای تولید از سوی ارگان های متفاوت (استانداری ها، فرمانداری ها، شهرداری ها و مجامع امور صنفی)،عدم برخورد با تولیدکنندگان کالاهای غیرکیفی به بهانه مشکلات اجتماعی،عدم وجود سیاست های تشویقی مناسب برای واحدهایی که کالای با کیفیت تولید می کنند،عدم نظارت و کنترل لازم به هنگام مصرف  از سوی سازمان های مرتبط ونیزعدم همکاری برخی از سازمان های دولتی و دستگاه های اجرایی

مدیرکل دفترنظارت براجرای استانداردهای صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد درپایان پیشنهادات خود را برای تسریع درروند افزایش سطح استاندارد مصالح ساختمانی را عنوا کرد وگفت:تامین منابع مالی ایجاد 31 آزمایشگاه کنترل کیفیت مصالح ساختمانی جهت سازمان ملی استاندارد،لغو پروانه تولید و بهره برداری واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی که فاقد نشان استاندارد می باشند توسط مراجع صادرکننده پروانه،الزام دستگاه های اجرایی به استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در پروژه های عمرانی،الزام ذیحسابان دستگاه های اجرایی در عدم پذیرش اسناد مصالح فاقد نشان استاندارد،تاکید بر بالاترین کیفیت به جای نازلترین قیمت در قراردادهای عمرانی ونیزالزام مهندسین ناظر به استفاده از مصالح ساختمانی دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد ازجمله مهمترین مواردی است که تحقق این هدف را میسرمی سازد.


دسته بندی : مکانیزم های استاندارد سازی مصالح ساختمانی، مصالح ساختمانی، نظارت، مهندسان ناظر

Read more http://list.persianblog.ir/post/1221

خواندن 170 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.