logo

سه شنبه, 04 مهر 771 00:00

بیمه کیفیت ساختمان درگرو صدور" شناسنامه فنی ملکی"

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
در ساختمان هایی که منطبق بر قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان احداث می شوند «شناسنامه فنی و ملکی ساختمان» می تواند محکی بر ارزش گذاری ساختمان باشد تا به واسطه آن ميزان حق بيمه ساختمان بر اساس مشخصات فنی و استحكام ساختمان تعيين و بیمه کیفیت ساختمان صادر شود.

 عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران ضمن بیان این مطلب درگفت و گو با خبرنگار «صما» اظهار داشت: طبق ماده 168 برنامه پنجم توسعه کشور در بخش مسکن به منظور مقاوم‌ سازی ساختمان­ها و اصلاح الگوی ‌مصرف به ویژه مصرف انرژی در بخش ساختمان و مسکن، صدور پروانه هر گونه ساختمان منوط به ارائه موافقت اصولی بیمه کیفیت ساختمان احداثی است.

بابک تلقانی گفت: شرکت­های بیمه نیز مکلفند بر اساس بیمه‌نامه صادره در صورت ورود هر گونه خسارت در طی ده سال به ساختمان احداثی، خسارت های وارده را ظرف سه ماه جبران نمایند.

وی در این رابطه افزود: «ارزش ساختمان» و «نرخ حق بیمه» دو عامل تعیین کننده حق بیمه هستند. نرخ حق بیمه توسط شرکت­های بیمه در چارچوب مقررات مصوب شورای عالی بیمه کارشناسی و تعیین خواهد شد و بیمه­ گر تعهد می­ کند خسارت­های وارده را جبران کند. اما آیا مالک به عنوان «خریدار بیمه» توانایی تعیین ارزش­ واقعی ساختمان خود را دارد؟

 

تلقانی ادامه داد: در پروژه ­های عمرانی که منطبق بر نظام فنی و اجرایی کشور هستند برای ارزش ­گذاری ساختمان می­توان به نقشه های فنی همراه با صورت وضعیت نهایی مراجعه کرد، اما در ساختمان هایی که منطبق بر قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان احداث می­شوند «شناسنامه فنی و ملکی ساختمان» می­تواند محکی بر ارزش­گذاری ساختمان باشد تا به واسطه آن ميزان حق بيمه ساختمان بر اساس مشخصات فنی و استحكام ساختمان تعيين و بیمه کیفیت ساختمان صادر شود.

تلقانی در پایان خاطر نشان کرد: با اجرایی شدن شناسنامه فنی و ملکی ساختمان تفاهم نامه پياده سازي نظام جامع بيمه‌هاي تخصصي مهندسي ساختمان و شهرسازي فی­مابین شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و سندیکای بیمه گران ایران عملیاتی شده و ده ها هزار عضو نظام مهندسی ساختمان کشور می توانند در صدور موافقت اصولی بیمه کیفیت ساختمان با شرکت های بیمه همکاری موثر داشته باشند.

خواندن 106 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.