logo

شنبه, 01 مهر 771 00:00

صدور و نظارت بر شناسنامه فنی همکاری فراسازمانی می طلبد

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رییس انجمن مهندسان راه و ساختمان و استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه شناسنامه فنی ملکی نقش بسیار مهمی در ساختمان ایفا می کند، گفت: صدور و نظارت بر شناسنامه فنی ملکی ساختمان به همکاری فراسازمانی میان شهرداری ها و نظام مهندسی استان ها نیاز دارد.

 به گزارش دبیرخانه مرکز برگزاری همایش های «صما»، محسن تهرانی زاده در آستانه برپایی نخستین همایش شناسنامه فنی ملکی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: به اعتقاد من یک نهاد یا سازمان به تنهایی نمی تواند متولی و مرجع شناسنامه فنی ملکی باشد و در واقع این موضوع یک مسئله فرابخشی میان شهرداری و سازمان نظام مهندسی است.

وی در ادامه افزود: از آنجا که مرجع صدور پروانه ساخت و ساز شهرداری است باید صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان نیز توسط این نهاد انجام شود، اما از آنجا که نظارت بر ساخت و ساز توسط سازمان نظام مهندسی انجام می شود، نظارت بر نحوه تکمیل این شناسنامه بایستی توسط سازمان مذکور انجام شود.

تهرانی زاده با بیان اینکه سال‌هاست مرجع صدور شناسنامه فنی ملکی نامشخص است، تصریح کرد: در سال های اخیر همواره سازمان نظام مهندسی مسئولیت شناسنامه فنی ملکی را برعهده شهرداری دانسته و در عین شهرداری نیز از قبول این مسئولیت خودداری می کند زیرا هر نهاد و سازمانی که عهده دار این مسئولیت می شود، باید پاسخگو نیز باشد.

این استاد دانشگاه هماهنگی سه عامل سازنده، مالک و مهندس ناظر را لازمه پیشبرد اهداف شناسنامه فنی ملکی دانست و گفت: متاسفانه اغلب سازندگان آگاهی کاملی نسبت به موضوعات مربوط به ساخت و ساز ندارند و در صورتی که سازندگان آگاهی کافی در این زمینه بیابند و در عین حال جایگاه مالک و مهندس ناظر نیز به درستی مشخص شود، ضمن هموار شدن راه شناسنامه فنی ملکی، این شناسنامه از کارکردهای واقعی خود برخوردار می شود.

تهرانی زاده طراحی و اجرای مناسب ساختمان را از ملزومات اجرای موفق شناسنامه فنی ملکی ارزیابی و عنوان کرد: طراحی ساختمان از جمله الزاماتی است که باید براساس آیین نامه های محاسباتی و اجرایی انجام شود و در مورد اجرا نیز که باید توسط عواملی مانند سازنده صورت بگیرد، نظارت بر مسایل فنی ساخت و ساز باید توسط سازمان نظام مهندسی انجام شود.

تهرانی زاده دیگر عامل موثر در موفقیت شناسنامه فنی ملکی را وجود نقشه های معماری، سازه و تاسیسات مکانیکی دانست و گفت: اگر این نقشه ها موجود باشد، در زمانی که مشکلی در ساختمان بروز کند می توان با استفاده از شناسنامه فنی ملکی و نقشه های مذکور نسبت به رفع آن اقدام کرد.

رییس انجمن مهندسان راه و ساختمان در پایان تاکید کرد: با وجود شناسنامه فنی ملکی می توان ارزیابی دقیقی از میزان آسیب پذیری ساختمان در مقابل حوادث طبیعی و غیره انجام داد.

صدور و نظارت بر شناسنامه فنی

خواندن 235 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.