logo

شنبه, 01 مهر 771 00:00

مرجع صدور شناسنامه فنی ملکی مبهم است

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
یک کارشناس مسکن با بیان اینکه مرجع صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان مبهم است، گفت: برای بهره برداری بهینه از ساختمان، شناسنامه فنی ملکی جزء ضروریات اصلی است اما متاسفانه هنوز متولی صدور این شناسنامه به درستی مشخص نیست.

 به گزارش مرکز برگزاری همایش های «صما»، بابک حاجیان در آستانه برپایی نخستین همایش شناسنامه فنی ملکی ساختمان در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: اگر متولی شناسنامه فنی ملکی ساختمان مشخص شده و مکانیزم های اجرایی آن طراحی و تدوین شود، صدور این شناسنامه به هیچ وجه کار پیچیده ای نیست و فقط این موضوع باید شکل قانونمندتری پیدا کند.

وی با ارائه این پیشنهاد که باید شناسنامه فنی ملکی توسط شهرداری ها صادر شود، افزود: سازمان نظام مهندسی فقط باید از لحاظ فنی ساختمان را مورد ارزیابی قرار دهد و این تلقی که شناسنامه مذکور از سوی نظام مهندسی صادر شود، اشتباه است زیرا نظام مهندسی یک مرجع تخصصی در جهت استفاده از آیین نامه های مهندسی است و از آنجا که صدور پروانه ساخت و ساز و پایان کار ساختمان برعهده شهرداری است، صدور شناسنامه فنی ملکی نیز باید توسط این نهاد انجام شود.

حاجیان در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از شهرداری ها در مقابل صدور شناسنامه فنی ملکی مقاومت می کنند، گفت: از آنجا که مهندسان ناظر تنها افرادی هستند که مسئولیت صحت اجرای ساخت و ساز را برعهده دارند و از سوی دیگر زیر بلیت شهرداری نیستند، عملا شهرداری ها ابزار قانونی برای تدوین و صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان را در اختیار ندارند.

این کارشناس در مورد راهکارهای پیشنهادی برای به روزرسانی شناسنامه فنی ملکی مطابق با تغییرات ساختمان عنوان کرد: طبق قانون برای ایجاد تغییرات در ساختمان ها باید مجوز لازم از طریق شهرداری ها صادر شود و در واقع این تغییرات باید در دفاتر خدمات الکترونیک شهر ثبت شود و اگر هر فردی پیش از ایجاد تغییرات در ملک خود به این دفاتر مراجعه کند، امکان ثبت این تغییرات در شناسنامه فنی ملکی نیز فراهم می شود.

حاجیان با تاکید بر اینکه بهره برداران و ذی نفعان اصلی شناسنامه فنی ملکی، مردم هستند اما از مزایای آن آگاهی کاملی ندارند، گفت: اگر صدور شناسنامه فنی ملکی به صورت فراگیر در کشور آغاز شود، می توان راهکارهای ساده ای برای ثبت تغییرات بعدی ساختمان در آن اتخاذ کرد.

خواندن 391 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.