logo

سه شنبه, 28 شهریور 771 00:00

مهندسان بخوانند!

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 شاید اکثر مهندسان ناظر ساختمان از مزایای گسترده بیمه مسئولیت اطلاعات کافی ندارند و آن را آنچنان که باید ضروری نمی دانند. اما هشدارهای لازم زمانی پررنگ می شود که اتفاق ناگواری رخ دهد و مسئولیت آن به گردن مهندس ناظر بیفتد. اینجاست که اهمیت بیمه مسئولیت برای مهندسان ناظر نمایان شده و بسیار لازم و ضروری خواهد بود.

 

  از این رو مجتمع رسانه ای صنعت ساختمان و راه کشور که اقدام به راه اندازی دپارتمان تخصصی بیمه مهندسان کرده است به چندین پرونده خسارتی که موضوع آنها شکایت از مهندس ناظر است اشاره دارد که برای آگاهی هرچه بیشتر، مهندسان حتما آن را بخوانند.

 

پرونده خسارتی مهندس ب- الف با شماره 1/18 سال 1386

موضوع طرح شکایت از مهندس ناظر

ساختمان تحت نظارت مهندس ناظر دارای جواز و پروانه ساخت 3 طبقه بوده و مالک بدون اطلاع مهندس ناظر اقدام به ساخت 5 طبقه نموده است و حین کار ساخت طبقه 5 کارگر ساختمانی سقوط و در دم جان سپرده. بعد از طی مراحل قانونی و گزارش وزارت کار و رای دادگاه مبلغ دیه متوفی به شرح ذیل  اعلام گردید.

مالک 50 درصد، پیمانکار 30 درصد، مهندس ناظر 20 درصد، که زمانی که مهندس ناظر از موضوع اطلاع یافتند به دفتر نمایندگی بيمه مراتب را اعلام نموده و تشکیل پرونده خسارت توسط نمایندگی بيمه صورت پذیرفت و پس از اعلام رای دادگاه اولیاء دم توسط نمایندگی بيمه جهت دریافت مبلغ 20 درصد دیه ای که مهندس ناظر باید پرداخت می نمود، به شرکت بیمه فرا خوانده شدند و پس از اخذ رضایت نامه محضری از ایشان بابت مهندس ناظر مبلغ و چک تقدیم حضورشان گردید.

 

پرونده خسارتی مهندس ح- خ با شماره 59/2 سال 1388

موضوع طرح شکایت از مهندس ناظر

ساختمان در مرحله سفت کاری بوده که بین کارفرما و پیمانکار اختلاف پیش می آید و کارفرما به پیمانکار اجازه خروج وسایلش را نمی دهد پیمانکار بدون اطلاع کارفرما شبانه اقدام به خروج و تخلیه وسایلش به صورت مخفیانه می نماید که حین انجام این کار و حمل لوله های شش متری یکی از کارگران که کم بینا بوده دچار برق گرفتگی شده و فوت می کند. بعد از طرح شکایت از سوی اولیای دم و تشکیل پرونده و احضار متعدد در دادگاه نهایتا رای دادگاه به شرح ذیل اعلام شد:

10 درصد دیه به عهده مهندس ناظر تعیین گردید و مابقی به عهده مالک، پیمانکار و شخص متوفی.

که با وجود اینکه تاریخ اعتبار پروانه ساختمان نیز منقضی شده بود ولیکن خسارت تعیین شده که به عهده مهندس ناظر بود توسط شرکت بیمه پرداخت گردید.

 

پرونده خسارتی مهندس ح- ش به شماره 1312 سال 1390

موضوع طرح شکایت از مهندس ناظر

کارگر ساختمانی در پروژه ای که مهندسان ناظر آن را نظارت می کردند حین کار با بالابر دچار سانحه می شود و بدین ترتیب بالابر گیر می کند و بی حرکت می ایستد و کارگر با پای راست خویش اقدام به هل دادن بالابر و خلاص کردن آن می نماید. در این حین کارگر مزبور تعادلش را از دست داده و سقوط می کند و متاسفانه دچار قطعی نخاع می گردد. بعد از طی مراحل قانونی و تشکیل دادگاه نهایتا رای دادگاه بدین شکل اعلام گردید که مهندس ناظر موظف به پرداخت مبلغ 25 درصد دیه یک مرد کامل گردید که توسط نمایندگی انوری تشکیل پرونده خسارتی در زمان مقرر تشکیل گردید و مبلغ خسارت نیز پس از اخذ رضایت نامه تقدیم شاکی گردید.

پرونده خسارتی مهندس ع- م به شماره 1395 سال 1391

موضوع طرح شکایت از مهندس ناظر:

قبل از هماهنگی با مهندس ناظر، مالک ملک مسکونی اقدام به تخریب بنای قدیمی و گودبرداری می نماید. حین حفاری به دلیل عدم پایدارسازی مناسب و عدم ایستایی ذاتی دیوار ملک مجاور دچار رانش شده و سقف ساختمان ریزش می کند. لذا پس از حضور نیروهای کلانتری و عوامل آتش نشانی و تهیه گزارش از وضعیت به وجود آمده بلافاصله مهندس ناظر احضار و با قید وثیقه آزاد گردید. اما پس از تشکیل دادگاه مهندس ناظر با توجه به بند 10 مفاد پروانه ساختمانی از خود دفاع و تبرئه گردید.

 

پرونده خسارتی مهندس غ- ح به شماره 462 سال 1391

موضوع طرح شکایت از مهندس ناظر

در اثر وزش باد شدید تعدادی از سفال های چیده شده به فاصله 1 متر از پنجره طبقه 2 ساختمانی که مهندس ناظر، نظارت آن را به عهده داشت، به داخل حیاط همسایه مجاور سقوط نموده و به سر کودک هفت ماهه ای اصابت کرده و باعث مصدومیت شدید وی و نهایتا مرگ او می شود که طبق رای دادگاه 20 درصد دیه یک فرد کامل به عهده مهندس ناظر است.

 

پرونده خسارتی مربوط به مهندس م- ق با شماره 368 سال 1390

موضوع طرح شکایت از مهندس ناظر

کارگر ساختمانی ساعت 8 شب حین کار از ارتفاع سقوط نموده و در دم جان سپرده است. مهندس ناظر به علت عدم رعایت موارد ایمنی در کارگاه و عدم توجه به زمان فعالیت کارگران در پروژه ساختمانی محکوم به پرداخت دیه به میزان 25 درصد یک دیه فرد کامل محکوم گردید و کارفرما نیز به پرداخت 60 درصد دیه کامل متعهد گردید.

توصیه مهندس ناظر به همکاران: بدون داشتن بیمه مسئولیت به هیچ وجه فعالیت حرفه ای نداشته باشند.

 

 منبع:صما

خواندن 342 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.