logo

یکشنبه, 19 شهریور 771 00:00

آقای قالیباف دست از دو طبقه سازی بر دارید!

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
شهردار محترم جناب آقای قالیباف، تهران دیگر تحمل عبور این همه خود رو را ندارد. مگر شما اخبار آلودگی را دنبال نمی کنید؟
حسین آخانی نوشت: آلودگی امان شهروندان را بریده است. متاسفانه شهرداری تهران به جای توسعه حمل و نقل عمومی بخش عمده فعالیتهای خود را به توسعه زیر ساختهایی اختصاص داده که مردم را تشویق به استفاده از خودروهای شخصی می کند. نگاه بتن گرایانه در شهرداری تهران و دیگر شهرداری های کشور مشکل آلودگی را تشدید می کند. تنها راه کوتاه مدت کاهش آلودگی، افزایش کارایی، کیفیت و تعداد خطوط اتوبوسرانی است تا مشابه شهر لندن ما را از استفاده از خودروی شخصی بی نیاز کند و سطح خیابانها را از تسلط خودروهای شخصی خارج کند.

 

در تیتر خبر مربوط به افتتاح پل بزرگراه صدر در خبر آنلاین آمده است: بزرگراه همت و بعثت هم دو طبقه می شود.

 شهردار محترم جناب آقای قالیباف، تهران دیگر تحمل عبور این همه خود رو را ندارد. مگر شما اخبار آلودگی را دنبال نمی کنید؟ شما هر چقدر اتوبان، پل، زیر گذر و پارکینگ بسازید مردم را تشویق به استفاده از وسائل نقلیه شخصی می کنید. متاسفانه وضعیت اتوبوسرانی تهران فاجعه است. شاید چند خط بی آر تی در محورهای مستقیم و اصلی فعال باشند، ولی خطوط فرعی تقریبا از کار افتاده اند. تا چشم کار می کند تمامی خیابانها و اتوبانها و کوچه ها پر است از خودروهای شخصی.

شما حتما بارها به سفرهای خارجی رفته اید. لطفا یک هفته با خانواده محترم خود سفری تفریحی به شهر لندن بروید و با اتوبوس دور شهر را بگردید. با اتوبوس هم می شود مردم را از این وضع اسف بار کنونی نجات داد.

همکاران شما در محدوده محل مسکونی این نگارنده واقع در کوی نصر در این سالها مرتب مشغول ساخت و ساز و هستند. از تونل توحید گرفته تا عریض کردن بزرگراه چمران و ساخت زیر گذر تقاطع کارگر. باور کنید وضع من - که محل کارم دانشگاه تهران است - بهتر که نشده، بدتر هم شده است.

حتی زوج و فرد کردن این مسیر هم کمکی به روان شدن ترافیک نکرده است. در گذشته با اتوبوس و مینی بوس می شد به راحتی تا میدان انقلاب سفر کرد. ولی همین امروز که این مسیر را آمدم فقط به یک اتوبوس در روبروی بیمارستان شریعتی و چند اتوبوس هم در محل تقاطع کارگر و بلوار کشاورز برخورد کردم.

در مقابل با موجی از وسائل نقلیه شخصی مواجه شدم که لاک پشت وار به آلوده کردن شهر مشغول بودند. متاسفانه مهندسی ناقص مسیر امکان تردد اتوبوس در این مسیر را تقریبا غیر ممکن کرده است، به طوری که اتوبوس باید در رفت تا میدان توحید برود و برگردد و در برگشت هم تا بزرگراه حکیم. این مهندسی ناقص ضد مسافر و ضد حمل و نقل عمومی است؛ برای نمونه من یک بار سوار اتوبوس شدم و حدود یک و نیم ساعت در راه بودم.

 از شما خواهش می کنیم عوارض ما شهروندان را صرف این پروژه های نمایشی نکنید. تهران حمل و نقل عمومی کارا می خواهد. همه می دانند که ساخت مترو زمان بَر است و تکنولوژی بالا و پول زیاد می خواهد، ولی گسترش اتوبوسرانی - نه فقط بی آر تی- می تواند در کوتاه مدت مشکل شهروندان را حل کند.

مردم باید از در خانه خود به وسیله نقلیه عمومی فوری و کارا دسترسی داشته باشند تا نیازی به استفاده از اتوموبیل خود نداشته باشند. شهرداری بایستی با افزایش نسبت تعداد اتوبوسها به خودروهای شخصی، فضای خیابانها را از تسلط وسایل نقلیه شخصی خارج کند. ساخت اتوبان، زیر گذر و پل و پارکینگ فقط تهران را آلوده تر می کند. به جای آنکه به فکر شرکتهای سازنده پل و زیر گذر و اتوبان باشید، کمی هم به فکر شش های فرزندان ما باشید. سیاستهای شما هم در تراکم سازی و هم در اتوبان سازی - چنانچه هموطنی در کمنت خبر آنلاین آورده - یادآور سیاست های سد سازی است که آثار منفی آن ظاهر شده است.

نگاه بتنی به شهر سازی در معماری امروز دنیا - که توسعه پایدار و حفظ محیط زیست را محور اصلی خود می داند - کم رنگ شده است. شما بایستی شهری سالم با امکانات متنوع و گسترده حمل و نقل عمومی با فضای سبز طبیعی بسازید.

شما باید جمعیت پذیری شهر را کاهش دهید. آنچه ما شاهدیم، شما شهری بتنی و جمعیت پذیر می سازید که فضای سبز آن ناپایدار است و به شدت به مصرف بالای آب وابسته است. این نگاه بتن گرایی افراطی نه تنها با فرهنگ و آب و هوای ما ناسازگار است، بلکه نتیجه اش همین بی نظمی و افزایش آلودگی است.

برای حل ضربتی مشکل آلودگی بایستی تا چند سال هر گونه هزینه در جمعیت پذیری شهر و افزایش معابر خودروهای شخصی ممنوع شود و بودجه های شهرداری فقط به امور عمومی و خدماتی و گسترش حمل و نقل عمومی کارا صرف شود.

از اعضای محترم شورای شهر تهران و سازمان محیط زیست هم انتظار می رود که دست روی دست نگذارند و به حقوق مردم رسیدگی کنند و اجازه ندهند بازهم میلیاردها تومان بودجه شهرداری صرف دو طبقه شدن اتوبان های  همت و بعثت هزینه شود و ابتدایی ترین نیاز شهروندان که دسترسی به اتوبوس است به کلی فراموش شود.

 

خواندن 203 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.