logo

دوشنبه, 27 آبان 1392 08:40

تلاش دولت برای تحویل مسکن مهر

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مشاور وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه 1.2 میلیون واحد مسکن مهر باقیمانده از دولت قبل توسط دولت یازدهم تکمیل و به متقاضیان تحویل داده می‌شود، گفت: هیچ گونه نگرانی در این باره وجود ندارد. وی افزود: خرید و فروش‌های مسکن مهر ساماندهی می‌شود، تا حقوق مردم تضییع نشود......
حسین عبده تبریزی در یک برنامه زنده تلویزیونی درباره مسکن مهر اظهار داشت: دولت بارها و بارها اعلام کرده است که در خصوص مسکن مهر همه تعهدات دولت دهم را اجرا می‌کند و به هر طریقی که تامین مالی کرده و طرح‌های مسکن مهر را به پایان می‌رساند. وی افزود: 1.2 میلیون واحد باقیمانده مسکن مهر در هر مرحله از ساخت باشد، تعهداتش توسط دولت انجام می‌شود، لذا در این خصوص هیچ نگرانی وجود ندارد، اما از این پس هیچ گونه ثبت‌نام جدیدی برای مسکن مهر انجام نمی‌شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس برنامه جامع مسکن سالانه 50 هزار واحد مسکن اجتماعی پیش‌بینی شده بود، اما در دولت قبل قرار بود 1.5 میلیون واحد مسکن ساخته شود که بعدها به 2.2 میلیون واحد رسید که این تصمیم بر اساس پول پرقدرت تامین مالی شده است. لذا مسکن مهر نه تنها به لحاظ نوع تامین مالی مشکلاتی را به وجود آورده است، بلکه به دلیل مشکلات اجتماعی نیز موضوعاتی به وجود آورده که قابل ادامه دادن نیست و به هیچ وجه برنامه‌ای برای ادامه مسکن مهر در قالب ثبت‌نام‌های جدید یا پروژه‌های جدید وجود ندارد.

عبده‌تبریزی گفت: ما تنها کشوری نیستیم که بخواهیم برای اقشار کم‌درآمد جامعه مسکن بسازیم و اولین بار هم نیست که در ایران چنین برنامه‌ای اجرا می‌شود. وی افزود:‌ طرح جامع مسکن در حال حاضر در حال به روز رسانی است و همان کارشناسانی که این برنامه را نوشته بودند، مجددا روی این طرح کار می‌کنند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: در طرح جامع مسکن،‌ مسکن به سه بخش مختلف تقسیم می‌شود. بخش اول مسکن اجتماعی است که مسکن اجتماعی برای کسانی است که به صورت بالقوه پس‌انداز مؤثری ندارند که تقریبا 16 درصد خانوارها را تشکیل می‌دهند، لذا دولت باید به این افراد کمک کند و سیاست این است تا در اسکان دادن این افراد به نحوی عمل شود که در یک جا جمع نشوند و حتی در برخی کشورها مسکنی که برای اقشار کم‌درآمد ساخته می‌شود، در بهترین نقاط شهر است.

وی افزود: بخش دوم مسکن حمایتی است که مربوط به طبقه متوسط جامعه است، یعنی افرادی که پس‌انداز می‌کنند، اما دولت هم به آنها کمک می‌کند. ما معتقدیم مسکن یک کالای اجتماعی است و از پس‌انداز گذشته تا آینده تهیه می‌شود. لذا دولت‌ها در تامین و مراقبت منابع مالی این بخش کمک می‌کنند. دولت یازدهم هم از طریق صندوق‌های پس‌انداز مسکن منابع مالی این بخش را تامین می‌کند و ما معتقدیم این صندوق‌ها باید توسط همه بانک‌ها اجرا شود. و بخش سوم هم مسکن آزاد است که دولت در این حوزه دخالتی نمی‌کند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در خصوص ایجاد سامانه خرید و فروش مسکن مهر گفت: در هر جایی که بازار وجود دارد، اگر بازار ثانویه ایجاد نشود، ایجاد فساد می‌کند، لذا باید سامانه فروش مسکن مهر در شرایطی که 10‌ها آژانس معاملاتی در حال معامله هستند، ایجاد شود تا حق مردم تضییع نشود. عبده‌تبریزی افزود: در طرح مسئله اجتماعی بر اساس طرح جامع مسکن سالانه 50 هزار واحد توسط دولت ساخته می‌شود که در این طرح زمین رایگان است.

وی گفت: اینکه دولت بخواهد برای همه اقشار جامعه مسکن بسازد، کار اشتباهی است چرا که ساخت مسکن نیاز به تامین مالی دارد و منابع مالی دولت هم محدود است، لذا اگر دولت منابع مالی خود را در حوزه مسکن هزینه کند، در حوزه‌های دیگر مثل اشتغال و صندوق‌های بازنشستگی با مشکل مواجه می‌شود، یعنی باید از یک جایی بزنند، تا یه یک جای دیگر بدهند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی مشکلات مسکن مهر را به دو دسته مشکلات زیربنایی و مشکلات رو بنایی تقسیم کرد و گفت: مسکن مهر مشکلاتی نظیر نبود، مدرسه، مسجد، کلانتری، مشکلات حمل و نقل و حتی در خصوص آب و برق نیز دارند و افرادی که این مسکن‌ها را تحویل می‌گیرند، با این مشکلات مواجه هستند و سال‌ها طول می‌کشد، تا این مسائل حل شود، لذا تلاش دولت یازدهم بر این است تا در حد امکان برخی از این مشکلات را مرتفع کند و 1.2 میلیون واحد مهر باقیمانده را تحویل دهد.

عبده تبریزی در خصوص صندوق پس‌انداز مهر مسکن گفت:‌ این مسکن نیاز به مجوز شورای پول و اعتبار دارد و تشکیل آن حمایت سایر صندوق‌ها را می‌طلبد و ما معتقدیم در این صندوق باید دولت با حمایت‌های لازم ترتیبی را اتخاذ کند، تا اختلاف سود موجود را بپردازد.

عبده تبریزی همچنین گفت: باید بازار ثانویه رهن تقویت شود، تا مردم بتوانند با پیش قسط کم و اقساط کم مسکنی را بخرند. تقویت بازار ثانویه رهن باعث می‌شود، تا بازار اولیه نیز تقویت شود. مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: وقتی تورم تداوم داشته باشد، هیچ بانکی حاضر نیست، وام بلندمدت بدهد، لذا باید بتوانیم بازار رهن را توسعه بدهیم.

وی در مورد وضعیت بازار مسکن در حال حاضر گفت: بازار سفته بازانه مسکن آرام گرفته است و هدف دولت در ایجاد ثبات و آرامش در بازار مسکن به نتیجه رسیده است و ما معتقدیم بازار مسکن از اول فروردین ماه آینده جان تازه‌ای می‌گیرد. مشاور وزیر راه و شهرسازی در خصوص تسهیلات مالیاتی و همچنین برخی قوانین برای حمایت از توسعه ساخت مسکن اظهار داشت: مالیات و قوانین مجموعه بسته‌ای از طرح جامع مسکن است و من معتقدم در حوزه قوانین باید خیلی کار شود.

اطلاعی از ۵۰درصد ثروت ایرانیان نیست
عبده تبریزی افزود: 50درصد ثروت ایرانیان ساختمان است، اما هیچ اطلاعات دقیقی از آن وجود ندارد، در حالی که در همه جای دنیا آمار فروش و اطلاعات مسکن به روز است. لذا ما معتقدیم آژانس‌های معاملات مسکن نیز باید نظاماتی داشته باشند و از امور سفته‌بازانه در بازار مسکن جلوگیری شود. وی افزود: در قوانین مربوط به حوزه مسکن ما نیازمند قوانین محکمی در ارزشیابی زمین هستیم و باید مشکلات مربوط به این بخش حل شود.

۳نوع مالیات در حوزه مسکن
عبده‌تبریزی در خصوص مالیات حوزه مسکن گفت: با یک گرایش عمومی سه نوع مالیات می‌تواند وجود داشته باشد، نوع اول مالیات اراضی بایر است که تاکنون به صورت دقیق اجرا نشده است، لذا می‌توان با سهیم کردن شهرداری در این مالیات قدرت اجرایی آن را بالا برد. مالیات نوع دوم تشویق‌های مالیاتی برای افرادی است که اجاره‌های بلندمدت می‌دهد، یعنی اگر کسی واحد مسکونی خود را به مدت سه سال اجاره بدهد، باید تشویق مالیاتی دریافت کند و نوع سوم نیز تشویق مالیاتی به کسانی است که در مدت زمان طولانی مدت واحد مسکونی که خریداری می‌کنند، نگهداری کرده و در آن اسکان داشته باشند. این به معنای آن است تا از خرید و فروش‌های سفته‌بازانه واحدهای خالی مسکونی جلوگیری شود، چرا که مشاهده شده است یک واحد خالی مسکونی چندین بار توسط افراد مختلف خرید و فروش شده و همین عامل باعث می‌شود، تا قیمت مسکن افزایش پیدا کند.

نرخ سود تسهیلات مسکن ۱۳ تا ۱۴ درصد
مشاور وزیر راه و شهرسازی در خصوص تسهیلات مسکن گفت: دولت سعی می‌کند تا با نرخ 13 تا 14 درصد تسهیلات بدهد، لذا باید تفاوت سود تسهیلات توسط دولت کمک شود. مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: ثبت‌نام‌های جدید مسکن مهر متوقف شده است و اگر ارگانی، سازمانی و یا گروه خاصی اقدام به ثبت‌نام مسکن مهر کنند تخلف می‌کنند.

Read more http://www.iiiwe.com/news/public/government_efforts_to_deliver_maskan_mehr/

خواندن 116 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.