logo

چهارشنبه, 15 آبان 1392 08:09

تامين خرج پايتخت با دخل بالا

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

تامين خرج پايتخت با دخل بالا...تامين خرج پايتخت با دخل بالا

متمم بودجه92 شهرداري‌تهران در راه شوراي‌شهر

قرار است به واسطه متمم، افزايش 7/2 هزار ميلياردتوماني سقف مصوب درآمد شهرداري در سال‌جاري، صرف هزينه‌هاي پروژه‌هاي نيمه‌تمام شود پرسش‌هايي كه پيش‌از تصويب متمم بايد توسط اعضاي شوراي‌شهر سوال شود

تامين خرج پايتخت با دخل بالا
گروه مسکن- بهشاد بهرامی: پیش‌نویس متمم بودجه 92 شهرداری تهران به کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر ارائه شد. شهرداری تهران که در هفت ماه نخست سال جاری در تامین درآمدهای اداره شهر با رشد 37 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده بود، بنا دارد با اضافه کردن متمم حدود 2 هزار و 700 میلیارد تومانی به بودجه 10 هزار و 450 میلیارد تومانی سال جاری، گامی فراتر در کسب درآمدهای شهری بردارد.
تدوین متمم نزديك به سه هزار میلیارد تومانی از سوی شهرداری تهران در حالی است که طبق تبصره‌هاي بودجه مصوب سال92 و اختياراتي كه شورای شهر به شهرداری تهران داده بود، شهرداري مي‌توانسته در سال جاري حداقل  1200 میلیارد تومان بیش از سقف پیش‌بینی شده در بودجه، دخل و خرج داشته باشد، ضمن اينكه شورا مجوزهايي را نيز براي تهاتر املاک بابت تامین هزینه برخی پروژه‌ها در سال92 به شهرداري داده بود.
به‌رغم اين ميزان از درآمد‌هاي اضافه بر اصل بودجه، شهرداری تهران برای تامین هزینه‌های پیش‌بینی نشده در پروژه‌های عمرانی نیمه تمام تصمیم دارد با ارائه متمم بودجه در حدود سه هزار میلیارد تومان ناهماهنگی در پرداخت‌ها و حساب‌ها را جبران کند. به گفته کارشناسان برنامه و بودجه، در زمان ارائه متمم بودجه92 شهرداری تهران دو سوال اساسی پیش روی اعضای شورای شهر قرار داد: اول اینکه درآمدهای شهرداری تهران از چه منابعی به دست آمده كه منجر به افزايش سقف درآمدهاي مصوب سال92 شده است؟ و دوم اينكه آیا شهرداری تهران در هفت ماهه نخست سال جاري تخصیص 100درصدی بودجه به مناطق 22 گانه، داشته كه حالا قصد تصويب متمم بودجه را دارد؟
به گزارش «دنیای اقتصاد» طي دو هفته اخیر زمزمه‌های تدوین و ارائه متمم بودجه 92 شهرداری در راهروهای شورای شهر تهران شنیده می‌شود. برخی منابع آگاه، از ارائه متمم بودجه به کمیسیون برنامه و بودجه شورا خبر داده اند. طبق اظهارات برخی از اعضای کمیسیون بنا شده هفته آینده یک فوریت بررسی متمم بودجه 92 در جلسه‌ای غیرعلنی مطرح شود.
به گفته برخی از اعضا اعلام رشد 37 درصدی درآمد شهرداری تهران در هفت ماهه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل مقدمه‌ای بوده برای طرح و ارائه متمم حدود سه هزار میلیارد تومانی شهرداری. براساس این گزارش، هر ساله با شروع نیمه دوم سال جاری شهرداری تهران برای جبران هزینه‌های خارج از سقف بودجه، با ارائه متمم بودجه به نوعي سعي مي‌كند افزايش درآمدهاي خود را قانوني كند. سال گذشته نیز در ابتدا شهرداری با ارائه متمم سه هزار و 800 میلیارد تومانی به شورای شهر بنا داشت مجموع منابع درآمدی خود را در بودجه 9100 ميليارد توماني سال91، افزايش دهد، اما به دلیل اعتراض برخی از اعضای شورای شهر سوم نسبت به نحوه تامین درآمدها، رشد منابع درآمدی سال گذشته شهرداری در مرز 11 هزار میلیارد تومان متوقف شد.
اعضای دوره سوم شورای شهر در جلسه‌ای که در تاریخ 8‌آذرماه سال 91 برگزار شد معتقد بودند بخش عظیمی از منابع تامین درآمدی شهرداری تهران در ماه‌های ابتدایی سال از محل تخلفات شهرسازی کسب شده است. حتی در بخشی از این جلسه برخی از اعضا به مدیران شهرداری تذکر داده بودند که نباید درآمدهای صدور پروانه ساختمانی را پیش‌خور كند. حمزه شکیب رییس کمیسیون توسعه و عمران دوره سوم شورا نیز در آن زمان با اشاره به محل تامین درآمدهای شهرداری اظهار کرده بود: این درآمدها از محل صدور پروانه‌های ساختمانی خلاف طرح تفصیلی، جرایم کمیسیون ماده 100 و حذف پارکینگ است.
با در نظر گرفتن چنین سابقه‌ای به نظر می‌رسد اعضای كنوني شورای شهر نیز باید با طرح دو سوال اساسی علت ارائه متمم بودجه به شورا را جویا شوند. سوال اول اینکه درآمدهای 7 ماهه نخست شهرداری تهران که با رشد 37 درصدی همراه شده است از چه محلی کسب شده است؟ برخی از اعضای شورای شهر در پاسخ به این سوال عنوان می‌کنند: تغییر کاربری، اخذ عوارض متفرقه و عوارض حذف پارکینگ سه حوزه اصلی تامین درآمدهای شهرداری در نیمه نخست سال جاری بوده است که عملا مغاير طرح تفصیلی جدید است.
سوال دوم اینکه با وجود تدوین متمم بودجه آیا شهرداری تهران رقم بودجه اولیه تمامی مناطق 22 گانه را به صورت کامل و 100‌درصد تخصیص داده است یا خیر؟
طبق اظهارات برخی از کارشناسان شهری در ماه‌های گذشته بودجه برخی از مناطق به صورت كامل تخصيص داده نشده است.
82 درصد منابع از محل تراکم فروشی
مسعودسلطانی‌فر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در واکنش به احتمال بررسی متمم بودجه92 شهرداري در روزهاي آينده در شورا به «دنیای اقتصاد» گفت: طبیعتا بسیاری از پیشنهاد‌هایی که شهرداری تهران در قالب بودجه و متمم  برای اداره شهر به صحن شورای شهر می‌آورد، منابع آنها از محل فروش‌تراکم تامین می‌شود.
او ادامه داد: در حال حاضر 82 درصد منابع درآمدی شهرداری تهران از فروش تراکم است و این موضوع مساله‌ای نیست که بتوان در مدت زمان کوتاه آن را از بین برد.
سلطانی فر در پاسخ به این سوال که آیا اضافه شدن متمم بودجه، افزایش درآمد مجدد از منابع غیرقانونی همچون تخلفات ساختماني نیست، اظهار کرد: باید دید ضرورت هزینه‌هايي كه شهرداري در متمم قيد مي‌كند،  چیست. شاید در برخی از حوزه‌ها ضرورت داشته باشد منابع درآمدی جدیدی برای شهرداری تعریف شود. او با اشاره به موارد ضروری برای افزایش منابع درآمدی تصریح کرد: مواردی همچون بحث حوادث غیرمترقبه، آماده‌سازی شهر برای اداره آن در فصل زمستان، طرح‌های نیمه‌کاره و بدهکاری‌هایی که برای شهرداری تهران وجود دارد از جمله مواردی است که افزایش منابع درآمدی برای اداره آنها ضرورت دارد.
او افزود: البته تا زمانی که متمم به صورت کامل به دست شورا نرسد، نمی‌توان در مورد آن قضاوت کرد.

Read more http://www.donya-e-eqtesad.com/news/764334/

خواندن 394 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.