logo

شنبه, 19 ارديبهشت 1394 10:57

یوسف شریعت‌زاده

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

Yousef_Shariatzadeh_1390 یوسف شریعت‌زاده - گروه مشاورین اثرپویش پارس

یوسف شریعت زاده (۱۳۰۹ - ۱۳۸۰) معمار ایرانی و از پیشگامان معماری معاصر در ایران بود.

او در سال ۱۳۰۹ شمسی در تبریز متولد شد. وی تحصیلات خود را در رشته معماری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال ۱۳۴۲ از این دانشگاه فارغ التحصیل گردید.

زندگی حرفه‌ای

شریعت زاده در سال ۱۳۳۷ به همراه امیر نصرت منقح، «مؤسسه امیر نصرت منقح و یوسف شریعت زاده» را پی ریزی کردند، که طی آن یکی از زبده‌ترین تیم‌های فنی معماری ایران در مدت زمانی کوتاه شکل گرفت. بیمارستان ژاندارمری (نیروی انتظامی فعلی) در خیابان ولی عصر (عج)، ساختمان مرکزی وزارت کار و تأمین اجتماعی در خیابان آزادی تهران، تعدادی از بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی سازمان بیمه‌های اجتماعی در نقاط مختلف کشور و از جمله بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی اصفهان و بالاخره تعداد زیادی از واحدهای مسکونی و منازل شاخص شخصی حاصل شکل گیری این همکاری در فاصله سال‌های ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۱ به حساب می‌آید. در سال ۱۳۵۰ دور تازه‌ای از فعالیت‌های این تیم طراحی و معماری تحت عنوان «دفتر مهندسان مشاور بنیان» (پیرراز) به همراه محسن میرحیدر آغاز میشود. از جمله فعالیت های این گروه در سالهای ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ می توان به مجتمع دانشگاه شهید باهنر کرمان، یک سری از ساختمان‌های آموزشی دانشگاه علم و صنعت، ساختمان صنایع غذایی در نیشابور و گلپایگان و گرمسار، ساختمان چاپ اسکناس بانک مرکزی در تهران، ساختمان شماره ۲ وزارت نفت در تهران، مجتمع صنعتی واگن پارس در اراک، مجتمع آپارتمانی کارشناسان مراکز صنعتی تبریز، مجتمع مسکونی تندیس در بزرگراه آفریقا (تهران)، مطالعه و طراحی ۱۵ مرکز حوزه عمران روستایی و آشیانه هواپیماهای دولتی در فرود گاه مهرآباد تهران اشاره کرد.

آخرین اثر یوسف شریعت زاده طراحی ساختمان کتابخانه ملی ایران در تهران است. وی در آبان ماه سال ۱۳۸۰ در گذشت.

در آثار معماری شریعت زاده تقلید از سبک های معماری دیگر به چشم نمی خورد و فرم و احجام طرح های او به تبعیت از تحقیق و مطالعه و شناخت دقیق نیازهای فضا شکل گرفته است. او درباره خود می گوید: "من فرم دهنده نیستم، فرم یابنده هستم".

گزیده آثار

  • ساختمان های پردیس دانشگاه شهید باهنر کرمان
  • ساختمان کتابخانه ملی ایران

منبع

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «امیر نصرت منقح»، ویکی‌پدیای فارسی، دانشنامهٔ آزاد (بازیابی در ۲۰ نوامبر ۲۰۱۱).
  • وبگاه یادبود شریعت زاده [۱]
  • وبگاه جامعه مهندسان مشاور ایران [۲] بازدید ۸ اسفند ۱۳۸۸
  • Womens Worlds in Qajar Iran Digital Archive. Middle Eastern Division, Widener Library, Harvard Library.

 مركز معماري تهران

 

خواندن 902 دفعه
محتوای بیشتر در این بخش: « عبدالحمید اشراق سیروس باور »

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.