logo

شنبه, 09 اسفند 1393 12:14

زندگي نامه ادواردو سوتو دمورا

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
Dezeen_Eduardo_Souto_de_Moura_by_Francisco_Nogueira زندگي نامه ادواردو سوتو دمورا - گروه مشاورین اثرپویش پارس
سوتو دی مُرِ 58 ساله که بخاطر استادیوم اش در براگا، پرتغال شناخته شد دومین معمار پرتغالی است که جایزه معتبر پریتزکر را از آن خود می کند (جالب اینکه ؛ او بین سالهای 1975 تا 1979 برای اولین بار در دفتر آلوارو سیزا (Alvaro Siza) کار می کرد.) سوتو دی مُرِ (Souto de Mouras) مجموعه ای متنوع از کار عمومی و اختصاصی تولید کرده است، اما شاید بهترین علت شناخته شدن او یک استادیوم در براگا (Braga)، پرتغال، است. که در سال 2004 تکمیل شد.
 
 
بنابر اطلاعیه مطبوعاتی موسسه جایزه معماری پریتزکر؛ که درباره سوتو دی مُرِ و استادیوم او در براگا منتشر شده است: او همزیستی طبیعت و سازه ساخت بشر را به عنوان یک معماری شایسته به نمایش می گذارد. به گفته خود او: مشکل این بود؛ تخریب کوه و ساختن بتن از سنگ. هیئت ژوری از این اثر چنین یاد کرد: ... قدرتمند، به یاد ماندنی و با چشم اندازی پر هیبت!
 
 بِلِر کامین(Blair Kamin) معمار خاطر نشان می کند که هیئت ژوری پریتزکر همچنین خانه ی شماره 2 ی او در بوم جسوس (Bom Jesus) پرتغال  را نیز ستایش می کند.
مانند سیزا؛ که پریتزکر 1992 را تصاحب کرد. سوتو دی مُرِ در پورتو (Porto) دومین شهر بزرگ پرتغال کار میکند.
 
دیگر پروزه های او برج براگا (Burgo Tower) تکمیل شده در سال 2007 است. این برج در همان شهری بنا شد که او زندگی و کار می کند؛ پورتو(Porto)؛ پرتغال. هیئت ژوری برج براگا را این گونه توصیف می کند: دو ساختمان درست در کنار یکدیگر؛ یکی عمودی و یکی افقی، در اندازه های متفاوت، سوتو دی مُرِ نیز در باره این اثر خود می گوید: برای من یک برج اداری بیست طبقه ؛ پروزه ی غیر معمولی بود و نیز ساختمان اداری Burgo Empreendimento، خیابان دو باویستا (da Boavista)، پورتو.
 
لُرد پالومبو (Lord Palumbo)؛ به طور سر بسته اما با لغاتی تحسین آمیز؛ دلایل انتخاب این معمار پرتغالی را چنین بیان کرد: در طی سه دهه ی پیش، ادواردو سوتو دی مُرِ در حال ساخت پیکره ای کاری در زمان ما بود؛ اما پژواک هایی از سنت های معماری را نیز به دوش می کشید. وی در ادامه می گوید: ساختمان های او قابلیتی منحصر به فرد در اختلاط خصوصیت های متناقض ظاهری قدرت و فروتنی، خشونت و لطافت، اعتبار برجسته ی ملی و یک حس صمیمیت در یک زمان را نمایان می کنند.
 
عکس العمل این معمار خوش شانس چه بود؟ خودش می گوید زمانی که من تلفن را جواب دادم و به من گفته شد که برنده ی پریتزکر شدم، به سختی باور کردم. پس از آن من تایید این خبر را دریافت کردم که واقعا درست بود، و فهمیدم که چه افتخار بزرگی نصیبم شده. این واقعیت که برای دومین بار یک معمار پرتغالی انتخاب شده؛ بیشتر حائز اهمیت است.
 
خواندن 1305 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.