logo

یکشنبه, 12 بهمن 1393 16:27

زندگي نامه سور فهن

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

Portrett av Sverre Fehn

 

سور فهن به عنوان یکی از با استعدادترین معماران نروژی در اروپا شناخته می شود. او متولد۱۴ اوت (۱۹۲۴)در کنگسبرگ نروژ است و در ۲۳ فوریه ۲۰۰۹ دیده از جهان فرو بست. او را به عنوان یک مدرنیست در معماری می شناسند، سور فهن می گوید (من هرگز خود را به عنوان یک مدرنیست معرفی نکرده ام. ولی من مجذوب عقاید جهانی و ضد تاریخی لوکوربوزیه شدم، به خوبی عمل کرد گرایی خانه های کوچک در آفریقای شمالی  شما ممکن است بگویید که من در سایه ای از مدرنیست هستم).
من همیشه فکر می کردم که در حال رفتن به سوی معماری سنتی نروژ هستم ولی به زودی فهمیدم که از آن بهره می برم. برداشت من از سایت یک پروژه، نور و مصالح ساختمانی است که ریشه در ریشه های من دارد. کار ساختمان سازی می تواند وحشیانه باشد . زمانی که در سایتی در طبیعت ساختمانی می سازم که در کل دست نخورده باقی مانده است. این نوعی جنگ است و حمله ای از سوی فرهنگ ما . در این مواجهه تلاش می کنم ساختمانی بسازم که مردم را از زیبایی آن مکان بیشتر آگاه سازد و زمانی که به آن ساختمان می نگرند به امید آگاهی جدید زیبایی در آنجا را نیز ببینند. گاهی فکر میکنم سرو کار من با شرایط اقلیمی طبیعت و توپوگرافی است. مهم است که گفتگویی بین طبیعت و زندگی خلاق را به دست آورد … گفتنش عجیب به نظر می رسد اما در عین حال گفتگو بین گذشته و حال را نیز باید نشان داد.
بسیاری از کار فهن در کشوری مادری خود نروژ، سوئد و دانمارک است. او در سال ۱۹۵۸، توجه بین المللی را برای غرفه نروژ در نمایشگاه جهانی بروکسل و دوباره در سال ۱۹۶۲ برای غرفه شمال اروپا در ونیز به دست آورد .فهن یکی از نخستین معمارانیست که پس از جنگ جهانی دوم از مدرسه معماری اسلو ظهور کرد و دیپلم خود را در سال ۱۹۴۹ دریافت کرد. در آن زمان، معمار فنلاندی آلوار آلتو نفوذ زیادی در معماری اروپا داشت. آرنِ کورسو Arne Korsmo، یکی از معماران برجسته نروژ بود.  آرنِ دوست و مربی بزرگی برای او شد و او در خانه ای که آرنِ طراحی کرده بود زندگی می کرد. در سال ۱۹۷۱، او استاد معماری در دانشگاه شهر مادریش در اسلو شد و تا سال ۱۹۹۳ به تدریس پرداخت. فهن به صورت گسترده در اروپا سخنرانی کرده است. از جمله دانشگاه Vasa در فنلاند، مدرسه معماری دانمارک Aarhus، انجمن معماری استکهلم، دانشگاه Trondheim، آزمایشگاه بین المللی معماری و طراحی در Urbino، ایتالیا، انجمن معماری در لندن. او همچنین در پاریس، اشتوتگارت، آلمان، بارسلونا، اسپانیا، رم و ایالات متحده آمریکا سخنرانی کرده است.
چندی از پروژه ها:
•    ۱۹۵۸ Norwegian Pavilion at the Brussels World’s Fair, Belgium
•    ۱۹۶۲ Nordic Pavilion at the Venice Biennale, Italy
•    ۱۹۶۳ Schreiner House, Oslo
•    ۱۹۶۳-۶۴ Villa Norrköping, Sweden
•    ۱۹۶۷-۷۹ Hedmark Museum in Hamar, Norway
•    ۱۹۹۰ Busk House, Bamble
•    ۱۹۹۱-۲۰۰۲ Norwegian Glacier Museum, Fjærland
•    ۱۹۹۳-۹۶ Aukrust Centre in Alvdal
•    ۲۰۰۰ Ivar Aasen-tunet in Ørsta
•    ۲۰۰۷ Gyldendal House, Oslo
•    ۲۰۰۳-۰۸ National Museum of Art, Architecture and Design, Oslo

The-Hedmark-Cathedral-Museum-Hamar زندگي نامه سور فهن - گروه مشاورین اثرپویش پارس

The-Bodker-House-Oslo-Norway111 زندگي نامه سور فهن - گروه مشاورین اثرپویش پارس

Villa-Busk-Bamble-Norway زندگي نامه سور فهن - گروه مشاورین اثرپویش پارس

Aukrust-Museum-Alvdal-Norway زندگي نامه سور فهن - گروه مشاورین اثرپویش پارس

خواندن 1995 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.