logo

سه شنبه, 01 ارديبهشت 1394 18:42

شروط پنج گانه برای برج سازی

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

شهرداری تهران باید پیامدهای برج سازی در تهران را بر روی جریان هوا، وزش باد، آب شرب و زلزله احتمالی پایتخت بررسی کند.

شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در آخرین جلسه خود، شهرداری تهران را مکلف کرد برای تدوین ضوابط نحوه احداث بلندمرتبه های ساختمانی، اعمال 5 ملاحظه در برج سازی را اجباری کند.

به گزارش «صما» به نقل از بلدیه، اواخر سال گذشته پیش نویس ضوابط برج سازی که قرار بود حداکثر 6 ماه پس از اجرای طرح تفصیلی یعنی در نیمه سال 91 تدوین شود، برای تصویب تحویل شورای عالی شهرسازی شد اما با اشکالاتی که شورا از بابت مغایرت محتوای ضوابط با طرح جامع شهر تهران به آن وارد کرد، متن پیش نویس برای اصلاح به مدیریت شهری بازگردانده شد.

قرار است حداکثر تا پایان بهار امسال، ضوابط اصلاحی مجدداً تحویل شورای عالی شود.

شورای عالی شهرسازی از شهرداری تهران خواسته این پیش نویس را با رعایت حریم  پنج گانه برای برج سازی های جدید در تهران، اصلاح کند.

پارامترهای مدنظر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور برای نحوه صدور مجوز ساخت بلندمرتبه در تهران، الزام به حفاظت از ساختار طبیعی شهر تهران است. بر این اساس، شهرداری تهران باید آثار و پیامدهای برج سازی در تهران را بر روی جریان هوا، وزش باد، آب شرب و زلزله احتمالی پایتخت بررسی کرده و درباره آن به شورای عالی گزارش کند.

همچنین باید تاثیر بلندمرتبه سازی بر روی ساختار اجتماعی-اقتصادی شهر تهران و همچنین  ساختمان های مجاور و ساکنان خود برج نیز در ضوابط در حال تدوین، بررسی شود.

پیش از این محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اعلام کرده بود: مطالعات مربوط به این موضوع توسط کارگروه کمیسیون ماده پنج انجام شده است در این کمیسیون کلیات ضوابط بلندمرتبه سازی در سه جلسه مطرح شده هر چند که هنوز در جزئیات وارد نشده اند. ولی برای آنکه کارتسریع شود همزمان در کارگروه های شورای عالی شهرسازی هم مطرح شده است و نماینده شورای شهر هم در این جلسات حضور داشته اند. قرار شده دیدگاه های شورای عالی شهرسازی در خصوص ضوابط به کمیسیون ماده پنج بازگردد و مورد بررسی بیشتری قرار گیرد. از این رو به نظر می رسد در اواخر ماه جاری یا نهایتا اردیبهشت ماه به تصمیم گیری نهایی در مورد این ضوابط برسند.

به گزارش «صما» به گفته کارشناسان شهری یکی از مهم ترین عارضه های بلندمرتبه سازی در بخش محیط زیست شهر است که مشکلاتی همچون تغییر غیرطبیعی دمای هوا و جلوگیری از وزش باد را سبب می شود. از این رو ساخت وساز­های بلندمرتبه نباید در کریدورهای هوایی شهر جایی که محل ورود باد به شهر است انجام شود. نقشی که منطقه 22 تهران که در منتهی الیه غرب شهر واقع شده است و مطابق با برخی مطالعات به دلیل بلندمرتبه سازی های بی ضابطه در چند سال اخیر چنین نقشی را از دست داده است. این در حالی است که بسیاری از کشورهای دنیا که در ساخت وسازهای بلندمرتبه به الگویی موفق دست یافته اند با استفاده از چند راهکار ساده توانسته اند عارضه های زیست محیطی برج سازی را به حداقل برسانند.

 

خواندن 307 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.