logo

چهارشنبه, 27 اسفند 1393 14:37

جاذبه های گردشگری يزد+عکس

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سرزمین یزد جلوه‌هایی از باشکوه‌ترین و درخشانترین میراث فرهنگی و تمدن کهن ادوار مختلف تاریخی ایران را در خود جای داده است‌. تاریخ سکونت انسان در این خطه از هزاره سوم پیش از میلاد فراتر رفته است‌، به طوری که در عهد پیشدادیان طوایف در حال کوچ از بلخ به پارس‌، این سرزمین را یزدان‌، نامیدند و از آن زمان به بعد یزد محل عبادت شد. از مهم‌ترین مراکز اسکان اولیه این سرزمین به مهرپادین (مهریز) فهرشان‌، پهره (فهرج‌)، خورمیش‌، ادر (اردکان‌)، شواز، قلاع موبدان (میبد)، طرنج‌، عقدا و اشکذر می‌توان اشاره کرد. شهر یزد به عنوان محلی پاک و مقدس در رأس تمام آبادی‌های مزبور قرار داشته است‌.

اقلیم : گرم
نام قدیم : ایستاتیس
مساحت : 131551
جمعیت : 582682
پیش شماره : 0351

دامنه های شیركوه

این ارتفاعات كه به موازات شهرهای عمده استان یعنی اردكان، میبد، یزد و مهریز (غیر از بافق) در فاصله كمی از آن ها امتداد دارند، جاذبه های طبیعی متنوعی پدید آورده اند كه در درجه اول برای مردم استان و بعد از آن برای مسافران ایرانی و خارجی جذاب و دیدنی است. دامنه های شیركوه اعم از پیش كوه، میان كوه و پشت كوه كه به علت بهره گیری از آب فراوان ناشی از ذوب برف در ارتفاعات، از پوشش گیاهی خوبی برخوردار است، به كوشش كشاورزان سخت كوش یزدی به باغستان هایی سرسبز و زیبا تبدیل شده است و تراکم روستاها در اطراف این حوزه بسیار زیاد است. دره های سرسبز و زیبای منشاد، بنادك سادات (بنافت)، طرزجان، ده بالا در میان كوه و دره های سانیج و بردستان در پشت كوه كه پوشیده از پوشش گیاهی طبیعی و باغستان است، به دلیل برخورداری از آب و هوای خنك در تابستان گرم منطقه یزد، ییلاق سنتی اهالی بومی محسوب می شود و هر ساله در فصل تابستان پذیرای هزاران خانواده یزدی است. ده بالا كه معروف ترین و خوش آب و هوا ترین ییلاق یزد است، با باغ ها و مزارع خرم و پر طراوت و درختان میوه و چشمه سارهای متعدد خود، نخستین ییلاق خوش آب و هوا در مسیر تفت به میان كوه به شمار می رود و در كتب تاریخی هم از آن به نام هدش یاد شده است. باقی آباد، طرزجان، بنادك، سادات، منشاد، فخرآباد، ثانی آباد و... ییلاق های دیگر میان كوه هستند.

RTEmagicC_sheer_kooh.jpg جاذبه های گردشگری يزد+عکس - گروه مشاورین اثرپویش پارس

چک‌چک (زیارتگاه اصلی زرتشتیان)

چَک‌چَک یا چکچکو یکی از زیارتگاه‌های مهم زرتشتیان است. این زیارتگاه که زرتشتیان به آن پیرسبز نیز می‌گویند در استان یزد و شهرستان اردکان در کوه‌های میان اردکان و انجیره قرار دارد. زرتشتیان هر ساله از روز ۲۴ خرداد به مدت چهار روز در این زیارتگاه دور هم جمع شده و به نیایش می‌پردازند.هر سال جشن مهرگان در این زیارتگاه جشن برگزار می‌شود و زرتشتیان بسیاری در این مکان گرد هم می‌آیند

 

 

 

RTEmagicC_chakchak2_01.jpg جاذبه های گردشگری يزد+عکس - گروه مشاورین اثرپویش پارس

آبشار دره گاهان

یکی از مناطق دیدنی شهرستان تفت در استان یزد؛ تفرجگاهی موسوم به دره گاهان است که به دلیل وجود چند درخت و همچنین آبشاری زیبا به صورت یکی از جاذبه های دیدنی این شهرستان بدل گشته است. وجود سنگ های مساعد برای صخره نوردی در کنار آبشار نیز مزید بر علت شده و منطقه را بیش از پیش مشهور ساخته است.

RTEmagicC_dare_gahan3_01.jpg جاذبه های گردشگری يزد+عکس - گروه مشاورین اثرپویش پارس

 

بیابانهای یزد

يكي از زيباترين منظره‌هاي اكوتوريستي دنيا به شمار مي آيند. تپه‌هاي
ماسه‌اي يكي از فرآيند‌هاي مناطق بياباني است كه در اطراف شهر يزد بامساحتي در حدود ‌‌٣٠ هزار هكتار گسترش يافته است. سن تپه‌هاي ماسه‌اياطراف شهر يزد كم تر از ‌‌٢ هزار سال برآورده شده كه ريشه در تاريخ فعاليت‌هاي انساني و به طور كلي بيابان زدايي انسان ساز داشته و حاصل
استفاده‌ي بي‌رويه از گياهان توسط جوامع گذشته است.

RTEmagicC_biaban.jpg جاذبه های گردشگری يزد+عکس - گروه مشاورین اثرپویش پارس

 

چشمه غربالبيز

این چشمه از چشمه های باستانی منطقه است و آثار تاریخی متعدد مانند سفال، مفرغ، مجسمه و ... در اطراف آن به دست آمده است.
این چشمه از دامن کوه «مذوار» می*جوشد و در کتاب*های تاریخی یزد از آن یاد شده است. این چشمه زیبا و تماشایی به ویژه در فصل بهار مشتاقان بسیاری را به دیدار خود می*کشاند و یکی ازتفریح گاه*های مردم یزد است.

RTEmagicC_cheshme_gharbalbiz.jpg جاذبه های گردشگری يزد+عکس - گروه مشاورین اثرپویش پارس

 

پیست اسکی سخوید
یست اسكی سخوید واقع در‪ ۷۰‬كیلومتری جنوب غربی شهر یزد بعنوان تنها محل بازی روی برف در یزد روزهای تعطیل، پذیرای بیش از ‪ ۲۰‬هزار نفر است. پیست سخوید از جمله قطب گردشگری شهرستان تفت محسوب می‌شود. مردم یزد در روزهای تعطیل فصل سرما، بخشی ازاوقات فراغت خود را با حضور در این پیست سپری می‌كنند .

RTEmagicC_sakhvid2_01.jpg جاذبه های گردشگری يزد+عکس - گروه مشاورین اثرپویش پارس

سرو چهار هزارو پانصد ساله ابرکوه

سرو ابرکوه با قدمت بیش از چهارهزار سال ، یکی از سه سرو کهنسال کشور و به تعین یکی از درختان شاخص در دنیاست که پس از گذشت این همه سال ، هنوز سرسبز و پا برجا باقی مانده است.

RTEmagicC_sarve_abarkoh_01.jpg جاذبه های گردشگری يزد+عکس - گروه مشاورین اثرپویش پارس

 

 منبع :ssu.ac.ir

 

خواندن 617 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.