logo

جمعه, 14 شهریور 1393 00:00

ساخت‌وساز‌هاي افراد بانفوذ در تهران

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري با انتقاد از نحوه ارائه مجوز‌هاي ساختماني در تهران و رعايت‌نشدن ضوابط بالادست توسط مديريت‌شهري هنگام صدور پروانه ساختماني براي برخي پروژه‌هاي خاص گفت: در برخي موارد ساخت‌وساز، مقررات دورزده مي‌شود اما با لباس ظاهري، شكل قانوني به اين مجوز‌ها داده مي‌شود.

مثلا افرادی که از نفوذ و ارتباطات بیشتری برخوردارند در کوتاه مدت تحت شرایطی موفق می‌شوند پروانه‌هایی را بگیرند که مطمئنا همه مردم شهر اگر بخواهند این ساخت‌و‌سازها را به این ترتیب انجام دهند، به هیچ عنوان عملی نیست.

پيروز حناچي در گفت‌وگو با «ايسنا» افزود: در خیابان فرمانیه از میدان اقدسیه به سمت پاسداران در دو طرف خیابان برج‌هایی وجود دارد که به آنها براساس پلاک‌های ثبتی‌شان مجوز داده شده و سوالی که در این میان از شهرداری مطرح است آن است که اگر افراد دیگر هم که در مجاورت این برج‌ها قرار دارند بخواهند بلند‌مرتبه‌سازی کنند آیا امکانش وجود دارد؟ 
دبير شوراي عالي شهرسازي درباره ساخت‌وسازهاي بلندمرتبه به‌ويژه در ارتفاعات تهران تصريح كرد: تعداد زیادی از برج‌های تهران در مناطقی که ظرفیت بلند مرتبه‌سازی ندارند ساخته شده است و مدیریت شهر باید در قبال این موضوع با هوشمندی برخورد کند.  وقتی یک طرح جامع مطرح می‌شود و آن را تهیه می کنیم مناطق با ظرفیت بلندمرتبه‌سازی را شناسایی می‌کنیم ولی هیچ کدام از برج‌های ساخته شده در شهر تهران در این پهنه‌ها نیست. 
معاون وزير راه‌وشهرسازي با اشاره به چندين مورد دستور توقف پروژه‌هاي ساختماني در تهران در جلسات اخير شوراي عالي، گفت: علت اینکه شورای عالی شهرسازی بعضا وارد این موضوعات می‌شود آن است که تعداد تخلفات در شهر تهران در این زمینه بسیار بالا است و نمی‌توانیم به تک تک این پروژه‌ها وارد شویم. 
حناچی با بیان اینکه این تخلفات نشان‌دهنده آن است که نظام مدیریت شهری ما باید حامی منافع بلند مدت شهروندان باشد، تصریح کرد: اگر سوال کنیم که چرا این پروانه‌ها صادر شده جواب قانع‌کننده تخصصی وجود ندارد. 
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه در پاسخ به این سوال که این وزارتخانه چگونه می‌تواند رو در روی شهرداری بایستد، گفت: ما روی پروژه‌های نمونه و نماینده ایستاده‌ایم به‌گونه‌ای که از پروژه‌هایی که خدمات عمومی را به فضاهای تجاری تبدیل کرده‌اند جلوگیری کردیم و به شهرداری فشار آوردیم که این مسیر قابل قبول نیست و باید اصلاح شود. 
حناچي گفت: نظام شهرداری و مدیریت شهری باید با خرد جمعی و توسط نیروهای متخصص بهترین تصمیمات را بگیرد که متاسفانه این روال وجود ندارد و نمی‌توان گفت همه تصمیمات گرفته شده تخصصی است. 
حناچی در ادامه درباره برنامه عملیاتی وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: در دوره‌ای که دولت وظایف حاکمیتی را تعطیل کرده ممکن است تصمیماتی غلط گرفته شود که این تصمیمات شکل و ظاهر قانونی به خود گرفته باشد. وی در ادامه تاکید کرد:‌ در شورای عالی شهرسازی به دنبال اصلاح مصوبه‌هایی هستیم که امکان تفسیر به رای کردن را به‌طور کامل از بین ببرد

 

 

 

 

 

 

خواندن 64 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.