logo

یکشنبه, 05 مرداد 1393 00:00

مسکن بعد از ماه رمضان گران می‌شود؟

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 

 

 

 

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 92 بسیاری از کارشناسان در پیش بینی های خود درباره آینده بازار مسکن اعلام می کردند با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و ورود به فاز دوم هدفمندی یارانه ها قیمت مسکن در سال 93 افزایش خواهد یافت.

 

 

 

 

 

 

 

 

بر اساس آمارهای موجود روند افت‌وخیز قیمت مسکن در سال 93 به این صورت بوده است که در فروردین امسال حدود 6 درصد افزایش به‌وجود آمد سپس در اردیبهشت کاهش 7 درصدی ثبت شد و در خرداد مجددا 5 درصد به متوسط قیمت اضافه شد و آنچنان که معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفته است ماه رمضان موجب کاهش قیمت مسکن شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام آخرین وضعیت بازار مسکن، از کاهش قیمت مسکن در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: ممکن است در ماه‌های آینده بازار با تحرک بیشتری روبرو شود اما معتقدم که تغییر قیمت‌ها در بخش مسکن، بیش از تورم سالیانه نخواهد بود.

همچنین حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص وضعیت کنونی بازار مسکن،گفته است تعداد مبایعه نامه‌ها در ماه جاری نسبت به ماه قبل حدود ۲۵ درصد کاهش یافته که نشان‌دهنده تاثیر ماه مبارک رمضان بر معاملات بازار مسکن است.

وی با بیان اینکه مردم جابه‌جایی‌ها را به ماه‌های بعد موکول کرده‌اند، گفته است پیش‌بینی می‌شود که در مرداد و شهریور با افزایش مراجعه متقاضیان برای خرید مسکن، کاهش تعداد مبایعه نامه‌ها جبران شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قیمت مسکن هم در یک ماه اخیر با کاهش ۱.۳ درصدی روبرو بوده است، می گوید ممکن است در ماه‌های آینده بازار با تحرک بیشتری روبرو شود اما بازهم معتقدم که تغییر قیمت‌ها در بخش مسکن، بیش از تورم سالیانه نخواهد بود.

مظاهریان با اشاره به کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی در سه ماهه ابتدای امسال، گفته است در سه ماهه ابتدای امسال صدور پروانه‌های ساختمانی در شهر تهران با ۵۳ درصد کاهش روبرو بوده است، ضمن آنکه این رقم در کل کشور ۲۵.۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. این ارقام نشان دهنده این است که سرمایه‌گذاری کمتری در بخش مسکن صورت می‌گیرد که این موضوع هم ناشی از تعداد کم خریداران در این بازار و کاهش قدرت خرید مردم است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی وضعیت اقتصاد کلان مانند تورم، بازار ارز و اتفاقاتی که در بازارهای موازی مانند بورس می‌افتد و حتی سیاست گذاری بانک مرکزی می‌تواند نقش موثری را در آینده بازار مسکن ایفا کند.

اما آخرین گزارش ها نشان می دهد میزان معاملات مسکن در تهران با کاهش 20 درصدی همراه شده و رکود در بازار مسکن حاکم است و این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که هر سال تابستان حجم معاملات مسکن افزایش قابل توجهی را تجربه می کرد و امسال روند معاملات نشان می دهد که خبری از خرید و فروش در بازار نیست.

بررسی آمارهای موجود نشان می دهد که طی سال های 84 تا 91 قیمت مسکن در تهران 500 درصد رشد را تجربه کرده و همین جریان باعث شده تا قدرت خرید خانوارها در بازار مسکن به شدت کاهش یابد و  در حال حاضر توان خرید مسکن 43 درصد و توان اجاره خانه 25 درصد کم شده است.

اما در شرایطی که ماه مبارک رمضان رو به پایان است بسیاری از کارشناسان از افزایش قیمت ها در هفته های آینده خبر داده اند. حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در این رابطه می گوید در ماه مبارک رمضان نه اینکه معاملات انجام نشود حتی بعضی از همکاران املاکی ما می‌گویند کسب و کارشان در ماه مبارک بیشتر از سایر ماه‌های سال است، اما در کل، انگیزه نقل و انتقال در بین مردم در طول ماه مبارک خصوصا در بازار اجاره به حداقل می‌رسد. امسال فصل نقل‌وانتقالات ملکی مصادف شده با ماه رمضان؛ عموم قراردادهای اجاره در فصل تابستان سررسید می‌شود، بنابراین انتظار می‌رود در شهریورماه نقل‌وانتقالات نسبت به یک ماه قبل بیشتر شود؛ اما بعید است قیمت مسکن افزایش آنچنانی پیدا کند.

وی همچنین با اشاره به توان خرید مردم گفته است در شهرهای بزرگ قطعا باید تسهیلات خرید مسکن افزایش پیدا کند. در تهران الان متوسط قیمت آپارتمان 280 تا 300 میلیون تومان است و 50درصد این رقم یعنی حداقل معادل 150 میلیون تومان باید وام پرداخت شود. حال این 150میلیون تومان اگر قرار باشد با همین شرایط کنونی بانک‌ها، بازپرداخت شود، شخص وام‌گیرنده که ممکن است یک کارمند ساده حقوق‌بگیر باشد باید ماهی 2میلیون تومان قسط بپردازد که از کل درآمد ماهانه‌اش هم بیشتر می‌شود. بنابراین مدت بازپرداخت چنین تسهیلاتی برای گروه‌های با درآمد پایین، باید حداقل به دو برابر زمان کنونی که 12 سال است، افزایش یابد.

عقبایی همچنین درباره ارزان ترین ملک موجود در تهران می گوید مسکن در تهران کمتر از 60 تا 70میلیون تومان نیست. در جنوب تهران آپارتمان‌هایی قدیمی‌ساز وجود دارند که متری یک میلیون و 500هزار تومان هم فروخته می‌شوند این خانه‌ها 40متر مساحت دارند و با 60 میلیون می‌شود آنها را خرید.

منبع:  نامه

 

 

 

خواندن 78 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.