logo

چهارشنبه, 11 اسفند 1395 10:30

نکات مهم در تنظیم قراردادهای طراحی معماری

نویسنده
این مورد را ارزیابی کنید
(6 رای‌ها)
قرارداد طراحي معماري قرارداد طراحي معماري

پیشگفتار

امروزه اهمیت قرارداد در روابط کاری بر کسی پوشیده نیست. برای درک اهمیت تنظیم قرارداد، می توان به پرونده های قضایی کشور که نتیجه فقدان قرارداد و یا تنظیم غیر تخصصی و صحیح قرارداد بین طرفین می باشد، نگاهی انداخت. تاوان این چنین مسائل علاوه بر اتلاف روزها و ماه ها و حتی سال ها در مراجع قضایی و صرف هزینه هایی برای وکالت و دادرسی، شامل صدمات معنوی و روانی بر افراد نیز می باشد. در معماری و ساختمان سازی مالکین زمین و ساختمان نیاز به ارجاع کار به متخصصین و عقد قراردادهایی در راستای پروژه ساختمانی مورد نظر دارند. در قراردادهای طراحی معماری برای مواردی همچون طراحی نما، طراحی داخلی، طراحی فاز یک و دو و ارائه نقشه های معماری لازم براساس ضوابط مربوطه و طی فرایندی مشخص توافق و تعهداتی تعیین می شود، که تنظیم این موارد از اهمیت بالایی در بهبود روند کار دارد.


مزایای یک قراردادخوب چیست؟
o تعیین دقیق حدود وظایف و تعهدات هر از طرفین
o انجام صحیح و به موقع تعهدات و در نتیجه کیفیت و بازدهی بیشتر
o حفظ روابط کاری و دوستی
o پیشگیری از دعوا و اختلاف نظر
o سهولت پیگیری و حل و فصل دعواها و اختلاف نظرها
o کاهش اتلاف زمان
o کاهش اتلاف هزینه
حال سوالی که مطرح می شود این است که برای تنظیم یک قرارداد باید چه نکاتی را در نظر گرفت و قرارداد خوب باید شامل چه مواردی باشد؟
مسلما هر قرارداد بسته به اینکه به چه منظور و در چه زمینه کاری و تخصصی تنظیم می شود، نکات و محتوای خاص خود را خواهد داشت. در ادامه به بررسی نکات مهم قراردادهای طراحی معماری پرداخته شده است.

قرارداد طراحی معماری باید شامل چه مواردی باشد؟
قرارداد طراحی شامل بندهایی است در آن مشخصات طرفین، موضوع قرارداد و محل پروژه، مدت زمان اجرا و مبلغ قرارداد، همچنین نحوه پرداخت ها، تعهدات هر یک از طرفین قرارداد ( کارفرما و طراح)، موارد مربوط به فسخ قرارداد، نحوه داوری و حل اختلاف ها و موارد مربوط به شرایط خصوصی و موارد خاص باید مشخص شود. در ادامه هر یک از این بندها به تفصیل بیان می شوند.

1- طرفین قرارداد
در این قسمت باید مشخصات شناسنامه ای و نشانی و تلفن تماس هریک از طرفین به طور کامل قید شود. کارفرما می تواند شخصا جهت بستن قرارداد اقدام نکند و نماینده یا وکیل قانونی خود را همراه با وکلتنامه رسمی به این منظور بفرستد. 
چنانچه کارفرما یا طراح شخص حقیقی نبوده و شرکت (حقوقی) باشند، باید مشخصاتی همچون شماره ثبت و کد اقتصادی شرکت نیز درج شود.

2- موضوع قرارداد
در این قسمت نوع خدماتی که طراح به کارفرما ارائه می دهد باید به طور کامل مشخص گردد که عبارتست از ارائه خدمات مطالعه، طراحی، ترسیم و تایید نقشه های معماری پلاک ذکر شده در چهارچوب:
- دستور نقشه صادره توسط شهرداری 
- ضوابط و مقررات شهرسازی براساس ضوابط طرح جامع / تفصیلی و طرح هادی آن شهر
- قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آیین نامه های اجرایی آن و مجموعه مقررات ملی ساختمان
- دستورالعمل های فنی مصوب هیئت مدیره سازمان
چنانچه کارفرما تقاضای پروژه خاص و طراحی خارج از موضوع به شرح زیر را می نماید و طراح نیز آن را پذیرفته و نسبت به اجرای ان اقدام می نماید: دستمزد طراحی های خاص و خارج از موضوع در شرایط خصوصی قرارداد تعیین و توسط کارفرما پرداخت خواهد شد.
طراحی خاص در خصوص پروژه هایی است که کارفرما با اختیار خود و بدون هیچ ضرورت فنی یا قانونی، تقاضای طراحی نقشه ای خاص و غیرعمومی و خارج از طراحی های معمول در منطقه اجرای پروژه را بنماید.
طراحی خارج از موضوع عبارت از یکی از دو حالت زیر می باشد:
1. از امور معمول طراحی نبوده و بنا به تشخیص طراح یا الزام مراجع ذیربط از قبیل شهرداری، شرکت توزیع نیروی برق، امور آب و مراجع قضایی اجرای آن الزامی و اجتناب ناپذیر می باشد (مانند سازه نگهبان، دیوار حائل، دیوار محوطه، سر در) که طراحی خارج از موضوع الزامی محسوب می شود.
2. کارفرما با اختیار خود و بدون هیچ ضرورت فنی یا قانونی درخواست اجرای آن را دارد ( مانند طراحی حیاط و فضای باز، طراحی خاص فضاهای داخلی، استخر، جکوزی، سونا، آسانسور در مواردی که به موجب مقررات ملی تعبیه آن الزامی نیست، سیستم BMS، سیستم های کشف و اطفای حریق در حد استاندارد های روز) که طراحی خارج از موضوع اختیاری محسوب می شود.
نحوه ارائه مدارک و نتایج کار به کارفرما باید مشخص گردد که معمولا به صورت 2 حلقه CD شامل فایل اتوکد نقشه های معماری و 4 نسخه آلبوم نقشه های معماری می باشد.
مورد دیگری که در این بند تعیین می گردد، مدارک و نقشه هایی است که در رابطه با موضوع طراحی، باید به کارفرما ارائه شود که شامل موارد زیر می باشد:
o پلان موقعیت
o نقشه توپوگرافی
o پلان های زیرزمین ها شامل پلان مبلمان و اندازه گذاری به تفکیک
o پلان طبقه همکف شامل پلان مبلمان و اندازه گذاری به تفکیک
o پلان طبقه اول شامل پلان مبلمان و اندازه گذاری به تفکیک
o پلان تیپ طبقات شامل پلان مبلمان و اندازه گذاری به تفکیک
o پلان شیب بندی بام
o پلان خرپشته
o پلان ستون گذاری
o پلان تیرریزی
o پلان سقف کاذب هر یک از طبقات
o نماهای اصلی
o حداقل دو مقطع از ساختمان (عرضی و طولی)
o جدول نازک کاری
o نقشه جزئیات تفصیلی شامل: پله ها، درب ها، کمدهای چوبی، در پنجره و بزرگنمایی، دیتیل نرده ها، دست اندازها، جانپناه، کفسازی.
o پلان معکوس سقف ها در کلیه طبقات
در هنگام طراحی و ترسیم نقشه ها موارد زیر را باید مورد توجه قرار داد:
- دست انداز ها پنجره ها 110 سانتیمتر باشد.
- ارتفاع جانپناه بام 110 سانتیمتر باشد.
- حداکثر فاصله عمودی نرده ها 11 سانتیمتر می باشد.
- در انتخاب نوع کف پوش ها دقت شود که از سنگ های ساب خورده استفاده نشود.
- نام فضاها و کاربری آنها در نقشه ها درج شود.
- اگر فضای تجاری داریم، درج نوع فضای تجاری اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال نانوایی، سوپر مارکت و...
- کدهای ارتفاعی به دقت در همه پلانها، مقاطع، نماها و دیتل ها درج شود. همچنین کد ارتفاعی چهار گوشه سایت نوشته شود.
- طول و درصد شیب رمپ نوشته شود.
- دقت شود که حتما از خدمات نقشه برداری استفاده شود.

3- محل اجرای طرح
نشانی کامل محل اجرای پروژه درج و همچنین کروکی آن ترسیم شود.

4- مدت اجرای قرارداد
مدت زمان اجرای قرارداد از زمان شروع تا تایید نقشه های معماری توسط سازمان نظام مهندسی براساس گروه ساختمانی تعیین می گردد. 

گروه ساختمانی الف (1و2طبقه تا 600 مترمربع) ب (3تا5 طبقه تا 2000 مترمربع) ج (6و7 طبقه تا 5000 مترمربع) د (8طبقه به بالا)
مدت قرارداد 40 روز 45 روز 50 روز 55 روز

شروع قرارداد و فرایند طراحی از زمانی خواهد بود که کارفرما مدارک لازم (شامل برگه دستور نقشه، معرفی نامه طراح، فیش های واریز 50% دستمزد طراحی، فایل کامپیوتری کروکی نقشه برداری و عنداالزوم گزارش مهندس ژئوتکنیک و کدارتفاعی) را به طراح تحویل داده و رسید اخذ نماید.

در این بخش موارد زیر باید مد نظر قرار گیرد و در قرارداد قید شود:
- منظور از روزهای تعیین شده جهت مدت قرارداد، روزهای کاری می باشد و تعطیلات رسمی ادارات و تعطیلات 15 روز نوروز را شامل نمی شود.
- هر گونه تغییر در مدت زمان اجرا خارج از قرارداد، باید با رضایت طرفین و به صورت مکتوب باشد.
- مدت زمان تایید نقشه ها در شهرداری و کمیسیون نقشه نظام مهندسی در مدت قرارداد محاسبه گردد.
- مدت زمان تعیین شده، مربوط به شرایط عادی است و در صورت وقوع شرایط غیر مترقبه و یا ارئه مدارک موجه مورد پذیرش مراجع داوری مبنی بر تاخیر موجه امکان افزایش مدت مزبور می باشد. بدیهی است در غیر این صورت با درخواست کارفرما امکان فسخ قرارداد طبق بندهای آتی وجود دارد.
- در صورت تاخیر در مشخصات طرح یا افزایش مقدار زیربنا با درخواست کارفرما و پس از پرداخت هزینه های مربوطه طبق تعرفه مصوب با توافق طرفین مدت زمان مزبور تغییر می یابد که در این صورت قرارداد متمم بین طرفین منعقد می گردد. تغییرات جزئی مشمول افزایش مدت نمی گردد.
- تاخیرات خارج از اراده طراح مانند دیر تایید شدن نقشه ها توسط مراجع ذیربط به زمان قرارداد اضافه شود.
- در صورت ویژه بودن طراحی از جمله نوع کاربری، عدم گونیایی زمین، شیبدار بودن معابر، ابعاد نامتناسب زمین جهت تامین پارکینگ مفید و ... موضوع طبق شرایط خصوصی قرارداد انجام خواهد شد.
- در صورت الزام بررسی پروژه های خاص توسط کمیسیون معماری میراث فرهنگی، ماده 5 یا کمیسیون شهرسازی شهرداری، زمان مورد نظر طبق شرایط خصوصی قرارداد محاسبه و توافق می گردد. 
- جدول زمان بندی برای پروژه هایی که نیاز به آزمایش مکانیک خاک دارند خارج از مدت زمان و تعهد این قرارداد می باشد.
- مدت زمان بررسی طرح های اولیه توسط مالک تا اعلام نظر قطعی ایشان در هر مرحله، در این زمانبندی محاسبه نمی گردد ولی مالک موظف است در هر مرحله بررسی حد اکثر ظرف مدت 7 روز نتیجه را اعلام نماید، در غیر این صورت مطابق بندهای آتی در رابطه با فسخ قرارداد اقدام می گردد.

5- مبلغ قرارداد
مبلغ قرارداد در چهارچوب بخشنامه ابلاغی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و تعرفه ابلاغی سازمان نظام مهندسی استان مربوطه تعیین می گردد.

تعداد طبقات متراژاولیه زیربنا مبلغ تعرفه ای هر مترمربع مبلغ ناخالص حق الزحمه 5درصد عوارض سازمان مبلغ خالص حق الزحمه 9درصد ارزش افزوده مبلغ کل

- پرداخت سهم سازمان از جمله 5% و... و همچنین مالیات تکلیفی براساس مقررات موضوعه بر عهده طراح می باشد که سهم سازمان پس ار تایید و کنترل نهایی توسط واحد کنترل نقشه سازمان از پرداختی مرحله دوم کسر خواهد شد.

- در صورت شمول طراح و ارائه گواهینامه ثبت نام نظام مالیات بر ارزش افزوده پرداخت مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده بر عهده کارفرما می باشد که به کل مبلغ قرارداد اضافه خواهد شد.
- مبلغ مذکور در این ماده به صورت علی الحساب می باشد به این معنی که:
در صورتی که پس از عقد قرارداد تمام یا بخشی از پروژه نیاز به طراحی خاص، ویژه یا خارج از موضوع اعم از الزامی یا اختیاری داشته باشد یا به هر علتی متراژ طراحی افزایش یابد، دستمزد کل طراحی یا بخش مورد نظر به کارفرما اعلام و به موجب صورت جلسه ای تنظیم و به امضای طرفین می رسد و مبلغ آن به کل قرارداد اضافه خواهد شد.

6- نحوه پرداخت حق الزحمه
مرحله 1) 50 درصد مبلغ قرارداد به هنگام انعقاد قرارداد.
مرحله2) 25 درصد مبلغ قرارداد پس از تایید نقشه های معماری توسط شهرداری.
مرحله 3) 25 درصد مبلغ قرارداد پس از تایید نهایی نقشه ها و ریز متره در کمیسیون کنترل نقشه های معماری سازمان نظام مهندسی استان و تحویل کامل آلبوم نقشه ها.
- تاخیر در پرداخت ها علاوه بر اینکه موجب تاخیر در زمان قرارداد می شود، به ازای هر روز تاخیر جریمه ای معادل 005/0 ارزش قرارداد باید به طراح پرداخت گردد.
- همچنین در صورت تاخیر طراح در تحویل نقشه ها در موعد مقرر نیز جریمه ای به همین مقدار باید به کارفرما پرداخت شود.

7- اصلاح نقشه
در صورتی که در هر مرحله از طراحی اصلاحاتی در نقشه ها اعمال شود، در موارد زیر باید دستمزد جداگانه ای از سوی کارفرما پرداخت شود. 
1. اصلاحاتی که به علت اشتباه مراجع اداری و غیر اداری مرتبط با پروژه مانند شهرداری و اداره راه و شهرسازی، انجام آن الزامی باشد. مانند اشتباه در دستور نقشه، اشتباه در جانمایی ساختمان و اشتباه در ابعاد زمین و ... .
2. اصلاحاتی که به علت اشتباه سایر عوامل مانند نقشه بردار و آزمایشگاه ژئوتکنیک، انجام آن ضروری باشد.
3. اصلاحاتی که به هر علت بنا به درخواست کارفرما صورت می گیرد مانند تغییر نظر کارفرما و یا تغییر پروانه ساختمانی.
4. اصلاحاتی که خارج از اراده طرفین انجام آن الزامیست مانند تغییر در مقررات و تغییرات ناخواسته در ابعاد زمین.
البته این نکته را هم باید اشاره کرد که در رابطه با بند 1 و 2 ، کارفرما حق دارد حق الزحمه پرداختی را طبق مقررات مربوطه در قانون مسئولیت مدنی از مسبب اشتباه مطالبه کند.

8- تعهدات کارفرما
1) کارفرما باید کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز برای اجرای موضوع قرارداد را در اختیار طراح قرار دهد. این مدارک شامل موارد زیر می باشند:
· CD موقعیت ملک حاوی فایل نقشه برداری، نقشه سایت پلان زمین و مختصات آن با ذکر زوایا، دستور نقشه صادره از شهرداری با اعتبار حداقل 45 روز.
· تصاویر از ملک مورد نظر جهت مشخص شدن همسایگی ها، موقعیت شبکه های برق شهری و شیب کوچه.
· آدرس پستی و شماره تلفن معتبر برای انجام مکاتبات.
2) در صورتی که در هر یک از مدارک ابهامی وجود داشته باشد و یا نیاز به مدارک دیگر باشد و یا در صورت عدم انطباق سند مالکیت با وضع موجود، کارفرما باید نسبت به تکمیل آن ها اقدام کند. زمان رفع ایرادات در زمانبندی پروژه محاسبه نمی شود.
3) کارفرما موظف است که طراحی پروژه خود را به مهندس صاحب صلاحیت حرفه ای بسپارد. در صورت مداخله اشخاص فاقد صلاحیت، عواقب آن بر عهده کارفرما است.
4) کارفرما باید خواسته های خود را برای طراحی و ترسیم نقشه ها به صورت مکتوب به طراح اعلام کند.
5) در صورتی که جهت اجرای موضوع قرار داد نیازی به مشورت با کارفرما باشد، وی مکلف است که در دفتر طراحی حضور پیدا کند.
6) کارفرما موظف است ظرف 3روز نسبت به ارائه درخواست های مکتوب خود و ظرف 7روز نسبت به اعلام نظر قطعی در مورد طرح اولیه، اقدام کند. در غیر اینصورت طبق مفاد فسخ قرارداد عمل خواهد شد.
7) حداکثر تعداد جلسات مضشاوره در رابطه با طرح 3جلسه می باشد. کارفرما باید بعد از هر جلسه نقشه ها را بررسی و نظر قطعی خود را به صورت کتبی اعلام کند.
8) در صورتی که در میانه کار طراحی، کارفرما درخواستهای خود را تغییر دهد، درخواست های جدید باید مجدد صورتجلسه گردد و همچنین کارفرما باید حق الزحمه کار تا آن مرحله را پرداخت کند.
9) کارفرما ضمن واگذاری حق طراحی ملک خود به مهندس طراح این قرارداد،متعهد می گردد که از ارجاع کار به طراحان دیگر خودداری کند. در غیر اینصورت طراح می تواند در هر مرحله از کار، فرایند طراحی را متوقف و قرارداد را فسخ نماید و نسبت به اخذ حق الزحمه خود طبق قوانین اقدام کند.
10) کارفرما باید متعهد گردد در صورتی که در مدت قرارداد قصد داشته باشد نسبت به واگذاری حق انتفاع یا مالکیت ملک خود اقدام کند، مالک جدید را جهت امضای قرارداد با طراح معرفی کند، در صورت عدم اقدام در این خصوص، مالک جدید هیچ حقی در خصوص این قرارداد ندارد.
11) کارفرما باید حق الزحمه طراح را به موقع پرداخت نماید.
12) در صورت تقاضای کارفرما مبنی بر ادامه طراحی،نمی تواند مبلغ پرداختی به طراح را کمتر از 10 روز مطالبه کند.
13) عدم انجام به موقع تعهدات مالی و کاری کارفرما، باعث افزایش مدت زمان قرارداد می شود و در صورت ادامه این روند طبق بندهای آتی در مورد فسخ قرارداد برخورد می شود.

9- تعهدات طراح
1) طراح باید از تمام توان فنی خود جهت ارائه بهترین طرح ممکن استفاده کند.
2) طراح باید آمادگی خود را برای مشاوره جهت رسیدن به طرح مطلوب کارفرما اعلام نماید.
3) در صورت لزوم طراح موظف به هماهنگی های لازم و ضروری برای انجام محاسبات فنی و تهیه نقشه های اجرایی مربوط به سایر تخصص های ساختمانی موثر در ارتباط با طرح می باشد که در این صورت طراح راهنمایی ها و پیشنهادات لازم را به کارفرما ارائه خواهد نمود. 
4) طراح باید پیگیری های لازم جهت کنترل نقشه های معماری توسط شهرداری و سازمان نظام مهندسی استان انجام و اصلاحات نقشه ها را در اسرع وقت انجام دهد.
5) طراح موظف است نقشه های معماری را طبق دستور نقشه صادره از سوی شهرداری تهیه نماید و هیچگونه مسئولیتی در قبال تغییر یا تخلف نقشه حین اجرا ندارد.
6) با توجه به این که تامین پارکینگ مفید مطابق با ضوابط در اولویت طراحی می باشد، بنابراین طراح باید حداکثر توان فنی خود را در این خصوص به کار گیرد. در صورتی که به دلیل شرایط خاص زمین یا کاربری طرح،نتوان به تعداد مورد نیاز پارکینگ تامین کرد، طراح باید به صورت کتبی به کارفرما اعلام کند تا کارفرما اقدامات لازم در این خصوص را انجام دهد.
7) طراح موظف است صورتجلسه و رسید کتبی مهر شده برای هر مرحله از پرداخت های کارفرما تنظیم کند.
8) تعیین ناظر بر عهده سازمان نظام مهندسی است و طراح مسئولیتی در این مورد ندارد.
9) طراح باید پس از تنظیم صورتجلسه درخواست های کارفرما نسبت به ارائه طرح اولیه حداکثر ظرف 10 روز برای ساختمان های گروه الف و ب و 15 روز برای ساختمانهای گروه ج و د اقدام کند، در غیر اینصورت روزهای مازاد بر ان مدت در قالب مدت زمان قرارداد محاسبه می گردد. در صورتی که طراح ظرف حداکثر یک ماه از تاریخ عقد قرارداد، طرح اولیه را ارائه ندهد کارفرما می تواند طبق بندهای مربوط به فسخ قرارداد اقام کند.
10) طراح باید پس از دریافت اعلام نظر قطعی کارفرما در هر مرحله از جلسات مشاوره، حداکثر ظرف 5روز طرح اولیه را اصلاح کند و زمان مازاد بر آن در مدت زمان قرارداد محاسبه می شود. اگر طراح ظرف حداکثر 15 روز اقدام به این کار نکند، کارفرما می تواند مطابق با بندهای فسخ قرارداد عمل کند.
11) طراح موظف است حدود صلاحیت و میزان ظرفیت اشتغال خود راکنترل کند. در صورت عقد قرارداد خارج از حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال، مسئولیت و عواقب آن بر عهده خود طراح می باشد.
12) طراح بابت شرح وظایف تعریف شده در این قرارداد مسئولیت داشته و هر مشکل و خسارتی که خارج از این وظایف باشد، ارتباطی با طراح ندارد.

10- فسخ قرارداد
کارفرما با اعلام قبلی و ذکر دلیل حق فسخ این قرارداد را دارد. در این صورت مبالغ پرداختی از سوی کارفرما با کسر مبلغی بعنوان خسارت از سوی مشاور عودت داده خواهد شد.
در صورتی که درخواست فسخ در زمانی اعلام شود که مشاور عمده کار موضوع قرارداد را انجام داده باشد، مشاور حق خواهد داشت با اعلام مبلغی مطابق میزان کار انجام شده به نسبت مبلغ قرارداد و کار صورت پذیرفته موافقت خود را اعلام دارد. در این صورت در صورت عدم کفایت مبلغ پیش پرداخت کارفرما مکلف است مبلغ مذکور را قبل از اعلام فسخ پرداخته یا از درخواست فسخ خود انصراف اعلام نماید.
در صورت فسخ یکطرفه قرارداد از طرف کارفرما، باید حق الزحمه طراح را مطابق جدول زیر پرداخت کند:

شرح مرحله ای که کارفرما منصرف شده یا کار متوقف می گردد درصد مبلغ حق الزحمه
بعد از عقد قرارداد و قبل از تشکیل اولین جلسه هماهنگی (صورتجلسه خواسته های مالک) 10درصد تعرفه
در دوره آماده سازی و تهیه طرح اولیه 30درصد تعرفه
پس از تایید طرح اولیه توسط کارفرما 40درصد تعرفه
پس از تایید طرح توسط سازمانهای ذیربط 60درصد تعرفه

در دو حالت زیر کارفرما حق مطالبه حق الزحمه پرداختی را نخواهد داشت:

· کارفرما به هر علت از جمله به اختیار خود و یا اتمام اعتبار دستور نقشه از اجرا یا ادامه اجرای پروژه انصراف حاصل کند.
· در زمانی که کارفرما درخواست طراحی خاص یا خارج از پروانه ای مثل پیش بینی طبقات بیشتر برای آینده داشته باشد و طراح نسبت به انجام خواسته او طبق ضوابط طراحی کند اما کارفرما از اجرای این طرح خودداری کند، کارفرما حق مطالبه حق الزحمه پرداختی را ندارد.

- در صورت تاخیر طراح به عللی غیر از آنچه تاکنون بیان شد که مسبب آن طراح است، اگر تاخیر برابر یا بیشتر از 100% مدت مقرر در قرارداد باشد، کارفرما حق دارد قرارداد را فسخ کند. اما می تواند از این حق صرف نظر کرده و در صورت هر نوع تاخیر، حتی کمتر از 100%، خسارت تاخیر را از طراح مطالبه کند. مقدار جریمه با توجه به میزان تاخیر و براساس قوانین مربوطه و توافق طرفین حین تنظیم قرارداد تعیین می گردد.
- در صورتی که کارفرما به موقع تعهدات مالی و کاری خود را انجام ندهد، طراح می تواند پس از گذشت 7 روز از تاریخ سررسید تعهد، بعد از اخطار کتبی، فرایند طراحی را متوقف کند. در صورت عدم پاسخگویی کارفرما پس از گذشت یک ماه از اخطار کتبی،طراح می تواند درخواست فسخ قرارداد را به کارفرما و سازمان نظام مهندسی بدهد و کار را از سهمیه طراحی خود خارج کند. همچنین میزان حق الزحمه خود تا آن مرحله از کار را دریافت کند.
- چنانچه انجام طراحی به درخواست کارفرما برای انجام امور اداری مانند تغییر مجوز یا اخذ مجوزهای جدید متوقف شود، اگر مدت توقف بیشتر از 6ماه باشد، طراح حق دارد قرارداد را فسخ کند و حق الزحمه خود را دریافت کند.
- طراح حق دارد با اعلام کتبی، از انجام طراحی انصراف و قرارداد را فسخ کند. در این صورت هیچ حق الزحمه ای به طراح تعلق نخواهد گرفت. اینکه طراح تا چه زمانی حق فسخ قرارداد را دارد (در هر مرحله ای که بخواهد یا در مرحله اول و قبل از ارائه طرح اولیه) باید در قرارداد مشخص شود.

11- داوری و حل اختلاف
در صورتی که در خصوص اجرای قرارداد اختلافی وجود داشته باشد، ابتدا طرفین تلاش می کنند که اختلاف را با مذاکره و به صورت دوستانه بین خود حل کنند. در صورتی که به این طریق مشکل حل نشود، باید به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ارجاع داده شود و نظر سازمان برای طرفین لازم الاجرا است.
- اگر در طول مدت قرارداد تغییری در تعرفه ها ایجاد شود، باید طبق دستورالعمل سازمان نظام مهندسی عمل شود.

12- شرایط خصوصی
در این بند تمام موارد مربوط به طراحی های خاص، ویژه، خارج از موضوع (الزامی یا اختیاری) از قبیل نحوه محاسبه حق الزحمه، تاثیر آن در زمانبندی و مدت قرارداد به طور کامل و دقیق مشخص می گردد.

رعایت تمامی نکات گفته شده و درج تمامی شرایط و تعهدات در هنگام تنظیم قرارداد، می تواند جلوی بسیاری از مشکلات و اختلافاتی که در آینده و در طی اجرای قرارداد ممکن است پیش بیاید را گرفته و باعث رفع ابهامات طرفین و پیشرفت بهتر کار ، در نتیجه بازدهی و کیفیت بهتر شود.

 

 

خواندن 24359 دفعه تاریخ ویرایش شنبه, 14 اسفند 1395 10:44

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.